نقش جامعه‌پذیری زنان و مردان در کاهش اختلافات زوجین

نقش جامعه‌پذیری زنان و مردان در کاهش اختلافات زوجین

گروه خانواده:مدیرگروه مطالعات زنان پژوهشکده مطالعات فرهنگی اجتماعی وزارت علوم گفت: فرصتها را در مرحله جامعه پذیری باید در ذهن پسران و ختران به صورت برابر توزیع کنیم و به پسران بفهمانیم که یک دختر حق تحصیل و اشتغال دارد. اگر این موضوع را در ذهن هر دو در مرحله جامعه پذیری جا بیندازیم، آنان با این تفکر رشد می‌کنند و تعارض‌های رفتاری کمتری با یکدیگر در زندگی مشترک نشان می‌دهند.
دکتر لیلا فلاحتی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: زنان در کشورهای کم برخوردار به زمینه‌هایی مانند آموزش و اشتغال کمتر دسترسی دارند؛ اما زمانی که دستیابی زنان به این حوزه‌ها در دوران گذار بیشتر می‌شود، تحصیلات بر تغییر نگرش آنان تاثیر بیشتری دارد.
وی با بیان اینکه در جوامع درحال گذار معمولا مردان با همان نگاه سنتی تربیت و جامعه پذیر می‌شوند، گفت: تعارضات بین زنان و شوهران بیشتر در جامعه پذیری ریشه دارد. در روند جامعه پذیری به طور دائم نقش‌های سنتی را برای مردان درونی می‌کنیم؛ اما برای دختران ویژگی‌های جدیدی مانند تحصیل و اشتغال را تعریف می‌کنیم.
فلاحتی تاکید کرد:‌ متاسفانه سیاستگذاران بر نقش‌های سنتی تاکید دارند البته تقسیم نقش را قبول داریم، اما تقسیم نقش نباید آنقدر پررنگ باشد که بین زن و مرد خط کشی کند.
چارچوبها موجب ایجاد تعارض میان دختران و پسران می‌شوداین جامعه شناس اضافه کرد: گفته می‌شود «وظیفه تربیت فرزندان برعهده مادراست» متاسفانه به طور دائم قصد خط کشی میان نقش‌ها را داریم و برای آنان چارچوبهای سختی را تعریف می‌کنیم. همین چارچوبها موجب ایجاد تعارض میان دختران و پسران می‌شود. معمولا بین نسل‌ها تعارض به وجود می‌آید و در حال حاضر داخل یک نسل هم تعارض وجود دارد.وی افزود: آنقدر که زنان به نقش‌های مردانه مثل کار و تحصیل وارد شده‌اند، مردان به نقش‌های زنانه مانند مشارکت و تربیت فرزندان،‌ کمک در انجام کارهای منزل نپرداخته‌اند. این وضعیت هم باعث ایجاد یک سری تعارض شده است. چون وقتی که زنان در تامین معیشت خانواده مشارکت می‌کنند، انتظار دارند مردان هم در انجام امور منزل کمک کنند.مدیرگروه مطالعات زنان پژوهشکده مطالعات فرهنگی اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه بار اضافی نقش باعث ایجاد تعارض میان زنان و مردان می‌شود، گفت: زمانی که مردان در امور منزل مشارکت نمی‌کنند زنان باید هم وظایف خود در عرصه اشتغال و تحصیل و هم منزل را انجام دهند و این بار اضافه نقش باعث خستگی، افسردگی و کلافگی آنان می‌شود؛ اما اگر مردان در برخی امور منزل مشارکت کنند و از قالب سنتی خارج شوند، تعارض میان زنان و مردان کاهش می‌یابد.وی درباره نقش مادران جوان در زمینه تربیت فرزندان به منظور کاهش تعارض میان زوجین جوان نسل بعد اظهارکرد: زنان می‌توانند نقش مهمی را در این زمینه ایفا کنند؛ البته برخی از زنان علیرغم برخورداری از نقش مدرن، تصورات سنتی و قالبی دارند.
مدیرگروه مطالعات زنان پژوهشکده مطالعات فرهنگی اجتماعی وزارت علوم افزود: باید به نقش تربیتی هم پدر و هم مادر تاکید کنیم. اگرچه زنان در خانواده نقش محوری دارند؛ اما تنها تربیت کننده فرزند نیستند. یکی از پیش شرطهای برخی پسران برای ازدواج، شاغل بودن دختر است. این تفکر مدرن است؛ اما آنان به فرایند تقسیم نقش‌ها نگاهی سنتی دارند.
وی در ادامه گفت: از کودکی، در مرحله جامعه پذیری حتی رنگ‌ها را دخترانه و پسرانه تقسیم می‌کنیم به عنوان نمونه صورتی برای دختر و آبی مخصوص پسر است. حتی وظایف هم به طور سنتی میان آنان تقسیم می‌شوند. مادر وقتی قصد دارد برای انجام امور منزل از فرزندش کمک بگیرد از همان دوران کودکی دختران را در کارهای خانه به کمک می‌طلبد ولی از پسران در این امور استفاده نمی‌کند.
فلاحتی در پایان تصریح کرد: عملکرد ما موجب ایجاد تفکر قالبی می‌شود. بهتر است از دوران کودکی نقش‌ها را بین هر دو جنس سیال کنیم . به عنوان نمونه یک دختر کمک پدر، خودرو را بشوید و پسر به مادر در شستن ظرفها یاری رساند. در این شرایط برخی از اختلافات زوجین که ریشه در نگرشهای قالبی دارد، خیلی کمتر می‌شود.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۳ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۵:۱۱ ق.ظ

دیدگاه


2 + هشت =