نقش بسیج سازندگی در توسعه اقتصادی آذربایجان غربی

نقش بسیج سازندگی در توسعه اقتصادی  آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی : همزمان با هفته دفاع مقدس ۳۴ پروژه شاخص طرح محرومیت‌زدایی در ۱۴ شهرستان افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. قرارگاه خاتم الانبیاء نیز در راستای رفع محرومیت و توزیع عادلانه خدمات عمرانی تعداد ۷۷۲ پروژه محرومیت_زدایی و مردم یاری را در بخشهای محروم استان آذربایجان غربی به انجام رسانده است.
شرایط کنونی کشور و استان آذربایجان غربی بدلیل به اوج رسیدن فشارهای ناشی از تحریم های اقتصادی بین المللی، حوزه اقتصاد را در شرایط خاص قرار داده است و در این شرایط به نظر می رسد راهبرد بهره مندی از نیروهای متخصص و دانشگاهی و همچنین معتقد به مبانی دینی و ارزش های انقلاب اسلامی از جمله بسیجیان متخصص و متعهد برای بی اثر کردن و خنثی نمودن ترفندهای اقتصادی دشمنان موثر بیفتد. کارشناسان اقتصادی می گویند در شرایط تهاجم اقتصادی جامعه امروز اقتصاد مقاومتی لازمه موفقیت است و کارآفرینی برای مردم یکی از نعماتی است که خداوند متعال به برخی چهره‌ها داده که به واسطه آن زمینه همکاری بیشتر میان خود و انسان‌های دردمند را فراهم کنند.
این در حالی است که یکی از نهادهای انقلابی و مهم برای توسعه اقتصادی و رهایی از اثرات تحریم ها، نهاد انقلابی و مردمی بسیج سازندگی است که با الهام از فرامین رهبر معظم انقلاب و امام خمینی (ره) توانسته در دهه های اخیر گام های بلندی بردارد.
در حقیقت بسیج سازندگی یکی از ارگان‌هایی است که گام‌های بسیار خوب و اساسی در راستای ساخت و ساز و اجرای طرح‌های عمرانی در استان آذربایجان غربی نیز برداشته است. این نهاد علاوه بر حضور در سنگر سازندگی در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای ایجاد حماسه اقتصادی و توسعه و آبادانی، هم و غم خود را برای ایجاد اشتغال جوانان به کار بسته است.
کارشناسان اقتصادی معتقدند که حوزه بسیج اقدامات بسیار خوبی برای اجرایی کردن فرمایشات مقام معظم رهبری و استمرار و خلق حماسه اقتصادی برداشته است.این در حالی است که حضور اقشار مختلف جامعه در طرح بسیج سازندگی نمودهای فراوانی داشته است. از سوی دیگر ، همزمان با هفته دفاع مقدس۳۴ پروژه شاخص طرح محرومیت‌زدایی در استان افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. همزمان با هفته دفاع مقدس ۳۴ پروژه شاخص طرح محرومیت‌زدایی در ۱۴ شهرستان افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
۳۳۵ عنوان برنامه در سراسر استان در این هفته اجرا می شود و شعار امسال هفته دفاع مقدس ایستادگی دیروز، عزت امروز و تعالی فردا نام گرفته است و برنامه‌های هفته دفاع مقدس با هدف نهادینه کردن ارزش‌های دفاع مقدس و تبیین درس‌ها و عبرت‌های حماسه هشت سال جنگ تحمیلی در قالب‌های مختلف از جمله برپایی نمایشگاه‌های کتاب با همچنین برگزاری نمایشگاه توانمندی اقشار مختلف در حماسه سازی دفاع مقدس برگزار می‌شود.پروژه‌های محرومیت‌زدایی در آذربایجان غربی شامل ساخت مسجد، نمازخانه، غسالخانه، ستاد سپاه پایگاه مقاومت و کانون مقاومت هستند که در هفته دفاع مقدس مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
این در شرایطی است که در بخش اقتصاد مقاومتی در سال گذشته بیش از ۵۰ میلیارد ریال برای توسعه بحث‌های اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته شد که قاطبه مردم و بسیجیان می‌توانستند در پنج مقوله ماکیان، شیلات، تولید قارچ پرورش مرغ بومی و خرید تراکتور در استان وارد عمل شوند و از تسهیلات اعطایی استفاده کنند.رقم دیگر اعتبارات بحث اشتغال‌زایی است که ۷۰ میلیارد ریال برای آن در نظر گرفته شده به طوری‌که افراد فاقد شغل می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.
طبق آمار منتشره رسمی از سوی مسئولان امر، در استان آذربایجان غربی ۲۵۰ طرح مختلف از سوی بسیج سازندگی استان در سال گذشته اجرا شد و علاوه بر آن ۱۳۰ دستگاه تراکتور نیز خریداری شده و در اختیار کشاورزان قرار گرفت.
در طرح‌های جهادی بسیج نیز بیشتر موضوع آبادانی و رفع محرومیت از چهره روستاها پیگیری می شود که در همین راستا برگزاری دوره‌های مختلف علمی، عقیدتی، آموزشی دینی و سایر زمینه‌ها راهگشای مسئولان و افراد شرکت‌کننده در طرح‌ها است.
برگزاری طرح‌های جهادی در سال گذشته نیز از پیشرفت چشمگیری برخوردار بوده به طوری که روستاهای زیر پوشش طرح در سال جاری ۳۸۰ مورد بوده در حالی‌که در سال قبل آن ۱۰۰ روستا در قالب این طرح‌ها پوشش داده شده بود.
حضور اقشار مختلف تحصیل‌کرده در چنین طرح‌هایی می‌تواند سبب جلب توجه مردم مناطق محروم و استقبال بیشتر از چنین برنامه‌هایی شده و در نتیجه زمینه را برای حضور هر چه بیشتر ادارات در بخش‌های مختلف جامعه فراهم آورد.
این در شرایطی است که قرارگاه خاتم الانبیاء در راستای رفع محرومیت و توزیع عادلانه خدمات عمرانی تعداد ۷۷۲ پروژه محرومیت زدایی و مردم یاری را در بخشهای محروم استان آذربایجان غربی به انجام رسانده است.
ساخت مسجد و حسینه، احداث مجموعه وزشی روباز، غسال خانه، حوزه علمیه، خانه عالم، لایروبی و احیای قنوات، احداث پل و جاده، تکمیل مدرسه، ساخت کتابخانه، اجرایی پروژه های آبرسانی و ساخت خانه ایتام از جمله پروژه‌هایی است که قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در قالب قرارگاه قرب کوثر در استان آذربایجان غربی به انجام رسانده است.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۲ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۵:۳۳ ق.ظ

دیدگاه


شش × = 30