گزارش//

نفس دریاچه ارومیه باز هم به شماره افتاد

نفس دریاچه ارومیه باز هم به شماره افتاد

گروه گزارش: در حالی که دریاچه ارومیه روز به روز شرایط بحرانی خود را تجربه می‌کند و حجم و وسعتش را از دست می‌دهد اما تاکنون خبری از افتتاح پروژه‌های بزرگ احیاء نشده است. نگین آبی آذربایجان همچنان حال خوشی ندارد و از مدت‌ها پیش نفسش به شماره افتاده است و روز به روز از مساحت و حجم آبی آن کاسته می‌شود.
در حالی که مسئولان امر، قول افتتاح و بهره‌برداری از پروژه‌های بزرگ احیای دریاچه ارومیه را از مدت‌ها پیش داده بودند اما افتتاح این پروژه‌ها به دلایل نامعلومی به تاخیر افتاده و خبری از بهره‌برداری از آنها نیست.
با وجود اینکه سال ۱۴۰۰ رو به پایان است، به غیر از دو تصفیه‌خانه ارومیه و تبریز که به سرانجام نرسیده‌اند، تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه نیز که سالانه بین ۶۰۰ تا ۶۵۰ میلیون مترمکعب آب را به دریاچه ارومیه منتقل می‌کند تا این دریاچه جانی دوباره بگیرد، تاکنون افتتاح نشده است و نگین آبی آذربایجان روزهای سختی را دنبال می‌کند.
کاهش ۱۲۷۷ کیلومترمربعی وسعت دریاچه ارومیه
به گفته معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی، هم اکنون تراز دریاچه ۱۲۷۰٫۷۰ متر بوده در حالی که در مشابه سال گذشته ۱۲۷۱٫۲۸ متر بوده است.
جواد محمدی با اشاره به کاهش یک هزار و ۲۷۷ کیلومترمربعی وسعت دریاچه ارومیه نسبت به مشابه سال گذشته اظهار داشت: امروز وسعت دریاچه دو هزار و ۲۶۱ کیلومترمربع بوده که در حالی که در سال گذشته وسعتی سه هزار و ۵۳۸ کیلومتری داشته است.
وی همچنین از کاهش یک میلیارد و ۸۹ میلیون مترمکعبی حجم دریاچه ارومیه نیز خبر داد و گفت: هم اینک حجم دریاچه دو میلیارد و ۸۹ میلیون مترمکعب بوده در حالی که در مشابه سال گذشته حجم چهار میلیارد و ۷۸ میلیون مترمکعبی داشته است.
بنابراین با وجود کاهش تراز، وسعت و حجم دریاچه ارومیه و حتی کاهش ۲۷ درصدی حجم مخازن سدهای آذربایجان‌غربی، اما همچنان پروژه‌های احیاء به تاخیر افتاده است.
برخی افزایش قیمت مصالح را دلیل تاخیر در افتتاح پروژه‌های احیاء می‌دانند
اخیرا مدیردفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه اظهار داشته که در حالی که دولت سیزدهم بر احیای دریاچه ارومیه مصر است اما پروژه‌های احیای دریاچه بسیار به کُندی پیش می‌رود.
مسعود تجریشی تصریح کرد: همین که تغییر دولت اتفاق افتاد مسئولان اعلام کردند که قیمت مصالح افزایش و پروژه‌ها باقی مانده و با اینکه با این مبالغی که گرفته شده بود، پروژه‌ها را تمام شده می‌پنداشتیم اما به نظر می‌رسد که افزایش قیمت مصالح، بسیار بیشتر از حد مورد نیاز اعلام شده است.
وی گفت: هم‌اکنون برای سه پروژه تصفیه‌‌خانه های تبریز و ارومیه و تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه از وزارت نیرو درخواست شده که خود وارد موضوع شده و بررسی کنند و به زودی کارگروه نجات دریاچه ارومیه برگزار می‌شود.
تجریشی بیان کرد: مصوبه معاون اول رییس‌جمهور در آخرین جلسه ستاد احیای دریاچه ارومیه این بود که تمامی پروژه‌های دریاچه ارومیه در اسرع وقت به پایان برسد.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از تسنیم،باید منتظر بود و دید که در دولت سیزدهم چه تدبیری برای احیای دریاچه ارومیه اندیشیده شده و چه موقع آب به دریاچه منتقل می‌شود تا نگین آبی آذربایجان جان دوباره گیرد و از بحران خارج شود.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۸:۴۴ ق.ظ

دیدگاه


− یک = 1