نفس دامهای آذربایجان غربی با شیوع تب برفکی به شماره افتاد

نفس دامهای آذربایجان غربی با شیوع تب برفکی به شماره افتاد

گروه گزارش:تب برفکی با سویه جدید بیماری مهلکی است که در هشت ماه اخیر نفس دامهای استان را به شماره انداخته و موجب تلف شدن بسیاری از دامهای سبک و سنگین آذربایجان غربی شده است.
بیماری تب برفکی از جمله بیماریهای بسیار واگیر در بین دامهای سبک و سنگین شامل گاو و گاومیش و گوساله و گوسفند و بز و بزغاله و از بیماری های بومی در استان و کشور است که با شیوع آن در هشت ماه اخیر آسیب جدی مالی به دامداران استان آذربایجان غربی وارد شده و حتی تعطیلی برخی دامداریها را در پی داشته است.
سیاست دامپزشکی کشور در مقابل این بیماری، پیشگیری و اقدامات کنترلی بوده است و بر این اساس، برنامه های پیشگیری شامل واکسیناسیون جمعیت دامهای حساس در کشور و این استان سالانه به تعداد سه نوبت برای دامهای سنگین و دو نوبت برای دامهای سبک اعمال می_شود. بنا به اظهار کارشناسان دامپزشکی استان آذربایجان غربی از نیمه دوم سال ۹۴ در پی پیدایش سویه وحشی و غیر بومی تب برفکی و از طرفی کمبود واکسن موثر در سطح کشور منجر اپیدمی این بیماری در تعدادی از استانهای کشور از جمله آذربایجان غربی مشاده و گزارش شد. در پی این اتفاق، در همه شهرستان های استان با اولویت مناطق دارای دام با ازدحام بالا از جمله ارومیه، میاندوآب، نقده و بوکان ابتلا و تلفاتی گزارش شد. کارشناسان بخش دامپزشکی آذربایجان غربی بر این باور هستند که میزان مقاومت دامها، سن حیوان، نحوه کاربری، رعایت شرایط بهداشتی در واحد دامپروری و ضدعفونی محل نگهداری دام در کاهش میزان ابتلا موثر است. معاون سلامت اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این باره گفت: از اواخر سال گذشته تا کنون اداره کل دامپزشکی استان اقدام به واکسیناسیون دامهای غیر مبتلا در مناطق اطراف شعاع سه کیلومتری کانونهای بیماری کرده است. حسین دهقانی بیان کرد: تعطیلی میادین دام و ضد عفونی واحدهای درگیر و آلوده، برگزاری نشستها و جلسات متعدد با صنف دامداران به منظور ارائه اطلاعاتی در زمینه رعایت برخی ضوابط بهداشتی از جمله ضد عفونی واحدهای پرورش دام مراجعه نکردن به میادین دام، جا به جایی نکردن دامها، انتقال ندادن دام از میدان به واحدهای پرورشی و اطلاع رسانی به اصناف و اتحادیه ها و شبکه های دامپزشکی در صورت مشاهده از جمله اقداماتی بوده که این بخش در مقابله با بیماری انجام داده است. وی ادامه داد: به دنبال پی_گیریهای انجام شده و شدت اپیدمی بیماری، از هفته قبل سازمان دامپزشکی اقدام به تهیه واکسن موثر از منابع داخل و خارج کشور کرده است. وی اضافه کرد: در مرحله اول از اوسط هفته قبل واکسیناسیون دامهای سبک از مناطق شمالی استان شروع شده است. دهقانی اظهار کرد: در مرحله اول با توزیع یک میلیون و ۵۰ هزار دوز واکسن تولید داخل گوسفندی به عنوان واکسن موثر و یکصد هزار دوز واکسن وارداتی برای واکسیناسیون دامهای سنگین از جمله گاو گاومیش و گوساله عملیات مایه کوبی در جنوب استان شروع شده است. وی اضافه کرد: از روز چهارشنبه هفته گذشته دوباره واکسیناسیون دامهای سبک و سنگین با اولویت دام سبک در جنوب استان از محل واکسنهای تولید داخل و دام سنگین در شمال استان از محل واکسن های وارداتی آغاز شده است. معاون سلامت اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: امیدواریم در ۴۵ روز آینده ایمنی کامل به مدت حداقل چهار ماه در بین دامهای سنگین و شش ماه در بین دامهای سبک استان در ابتلا به این بیماری حاکم شود. وی افزود: برنامه های دامپزشکی کشور در قالب طرح های واکسیناسیون همزمان در سال جاری برای دامهای سنگین سه نوبت و برای دامهای سبک در دو نوبت ادامه خواهد داشت. دهقانی ادامه داد: میزان ابتلای به بیماری تب برفکی در آذربایجان غربی شامل ۱۸ هزار دام سبک و سنگین در هشت ماهه گذشته بوده است که موجب تلف شدن چهار هزار و ۲۸۶ راس دام و سبک و سنگین شده است. وی افزود: دامدارانی که دامهای خود را از طریق صندوق بیمه کشاورزی بیمه کرده اند، مقداری خسارت در قبال این موضوع دریافت می کنند و بر اساس قوانین و ضوابط دامپزشکی در چهار بیماری مشمشه، سل گاوی و هاری و تب مالت پرداخت خسارت پیش بینی شده است.
دهقانی بیان کرد: در عملیات واکسیناسیون از تعداد ۷۵ اکیپ بخش خصوصی در بخش دام سنگین و ۴۵ اکیپ شبکه دامپزشکی بخش دولتی در امر واکسینه کردن دام سبک استفاده می شود. وی گفت: در حالت نرمال و واکسیناسیون به موقع و موجود بودن واکسن به میزان کافی، ماهانه بین چهار تا هشت رخداد بیماری گزارش می_شود. تلفات ناشی از تب برفکی خسارت جبران ناپذیری به بخش دامداری استان وارد کرد مدیرعامل اتحادیه دام و طیور آذربایجان غربی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در آذربایجان_غربی ۱۰۰ دامداری صنعتی ۱۰۰ و ۵۰ راسی فعال است که به تنهایی دارای مشکلات بسیاری هستند و همواره با مسائل ریز و درشتی دست و پنجه نرم می کنند و تلفات تب برفکی خسارت بزرگی به آنها وارد کرده است. محمد اصغرزاده ادامه داد: استان ما منطقه ای مرزی بوده و قاچاق دام و جا به جایی آن به شیوع این بیماری دامن می زند. وی افزود: کم توجهی طرف عراقی به موضوع می تواند باعث شیوع سریعتر تب برفکی در استان ما شود. وی اظهار کرد: دامپزشکی استان در هفته های اخیر پیگیر جدی موضوع بوده و هم اکنون اکثر واکسنهای خارجی مورد نیاز در حال تهیه و استفاده است. اصغرزاده اضافه کرد: تلفات بالای دامهای استان تاسف بار است چرا که اکثر دامها بیمه نبوده و در صورت برخورداری نیز دردی از دردهای دامداران درمان که نمی کند و تسکین هم نخواهد داد چرا که میزان خسارت پرداختی بسیار کم است وی بیان کرد: از دولت و مسوولان انتظار می رود در چنین مواردی وارد میدان شوند و با ارائه کمکهای بلاعوض و وامهای کم بهره از سنگینی ضررهای وارده به دامداران بکاهند چرا که رقم بالای ابتلا در استان فشار بسیاری را بر دامداران وارد کرده است و بازگشت دوباره برخی دامدارن به عرصه و چرخه فعالیت غیر ممکن شده است. اصغرزاده بیان کرد: واکسیناسیون علیه سویه جدید بیماری تب برفکی توسط دامپزشکی استان شروع شده و مقرر شده تا مرحله به مرحله دامها واکسینه شود. وی اظهار کرد: جنوب استان با فراگیری بالا کانون این بیماری بوده و لازم است تا دامداران به توصیه_های اداره کل دامپزشکی عمل کنند.
*۵۰ درصد دامداری های آذربایجان غربی تعطیل هستند
مدیر عامل اتحادیه دامداران آذربایجان غربی نیز درباره به خبرنگار ایرنا گفت: قیمت بالای نهاده دامی و قیمت پایین شیر موجب شده تا ۵۰ درصد واحدهای دامداری آذربایجان غربی تعطیل شود و با این بحران بیماری باید منتظر بود تا بقیه نیز اعلام ورشکستگی و تعطیلی کنند.
محمود معروفی اظهار کرد: شیوع تب برفکی با سویه جدید موجب شده تا دامداران استان متحمل خسارتهای مالی زیادی شوند. وی بیان کرد: هم اکنون برخی دامداری ها از گله ۱۶۰ راسی خود ۱۰۰ راس را از دست داده اند و مجبور هستند تا بقیه را نیز به علت احتمال ابتلا به بیماری کشتار کنند. معروفی اضافه کرد: دامداران استان مشکلات عدیده ای در پیش از این اتفاق داشتند که با این رخداد به طور کامل ورشکست شده اند. فاطمه قربانی از دامداران ارومیه ای نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: به رغم عمل به توصیه های دامپزشکی استان، دامداران نگرانی و استرس شدیدی را متحمل می شوند.وی اظهار کرد: با توجه به ابتلای دامها در هشت ماه گذشته و به رغم واکسیناسیون، در استفاده از واکسنهایی که گفته می شود موثرند، مردد هستیم. قربانی ادامه داد: دامداری من دارای ۱۷۰ راس گاو است که در کانون ابتلا واقع شده اما تا کنون توانسته ایم با استفاده واکسنهای مریال فرانسوی گله را از رخدادهای یاد شده حفاظت کنیم ولی احتمال ابتلا یا عدم ابتلا در آینده قابل پیش بینی نیست. وی اظهار کرد: شاید گله من دچار بیماری نشده است، ولی گاوداری هایی که دچار مشکل شده اند، از هم استانی های ما بوده اند و می توانم به راحتی استرس و نگرانی دامداران متضرر را درک کنم. تردد نکردن به میادین دواب، خودداری از خرید و فروش دام، جدا نگه داشتن دامهای خریداری شده از سایر دامها به مدت سه هفته ضد عفونی دامداری ها به تعداد حداقل دو تا سه بار در هفته، جدا نگه داشتن دامهای بیمار از سایر دامها، جلوگیری از تماس و ورود کودکان، سایر دامداران و چوبداران به محل نگهداری دام ها و دامداری ها، جدا بودن تغذیه دامهای بیمار و سالم، مطلوب و کافی بودن آب و علوفه دامها جلوگیری از ورود خودروهای جمع آوری شیر به داخل دامداری، پرهیز از خود درمانی و همکاری با دامپزشکان از مواردی است که گفته می شود دامداران باید برای پیشگیری از شیوع و گسترش بیماری تب برفکی باید به آنها توجه داشته باشند. البته موارد مهمی نیز در شیوع بالای تب برفکی در استان می تواند بیشتر موثر باشد که ورود غیر مجاز دام به استان، زمان‌بر بودن تهیه واکسن برای سویه جدید از سوی متولیان رفت‌وآمد کنترل نشده افراد به دامداری ها شرایط آب و هوایی، ساختار سنتی پرورش و نگهداری دام و رعایت نکردن حداقل ضوابط بهداشتی دامپزشکی در محل‌های نگهداری دام‌ها در روستاها توسط پرورش‌دهندگان از جمله این موارد است.
استان آذربایجان غربی ۹ میلیون واحد دامی دارد که بیش از ۴۵۰ هزار رأس آن جزو دام بزرگ شامل گاو، گاومیش و گوساله و مابقی نیز گوسفند، بز و بره و بزغاله است.به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایرنا ، برای خرید و فروش دام زنده در استان همچنین ۳۷ میدان دواب سنتی فعال است که وجود این میادین از عوامل مهم گسترش بیماری‌های دامی مانند تب برفکی به شمار می رود.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۵:۳۳ ق.ظ

دیدگاه


هفت × = 28