نفس اقتصاد و معیشت آذربایجان غربی هر روز تنگ ترمی شود

نفس اقتصاد و معیشت آذربایجان غربی هر روز تنگ ترمی شود

گروه گزارش: با وجود اینکه سال‌هاست در سطح کشور بر مسئله جوان‌ گرایی و استفاده بیشتر از جوانان در بحث های مدیریتی تاکید می‌شود اما تاکنون این بحث در استان مرزی و پر اهمیت آذربایجان‌غربی مظلوم مانده و توجهی به این‌مسئله نشده است.
آذربایجان‌غربی تنها استان در سطح کشور است که با ۳ کشور هم مرز بوده و از لحاظ روابط بین‌المللی دارای اهمیت زیادی است اما با این وجود بیشتر ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این استان دست نخورده باقی مانده چراکه اندیشه‌ای نو برای بهره برداری از این ظرفیت و روند پیشرفتی استان وجود ندارد.
این استان در چند سال اخیر نه تنها نتوانسته پیشرفتی در بحث اقتصاد و صنعت داشته باشد بلکه مسیر پس‌رفت و تعطیلی واحدهای صنعتی را به خوبی طی کرده است، به گونه‌ای که در سال گذشته بارها شاهد اخبار اسفناک گوناگون در زمینه کشاورزی، صنعتی و واحدهای تولیدی بوده‌ایم.
تعطیلی بزرگ‌ترین واحد صنعتی استان، حضور بدون نتیجه سرمایه‌گذاران غیربومی، اعتراص کارگران کارخانه سیمان و ضررهای کشاورزان در سایه بی تدبیری مسئولان از جمله مسائلی است که سال گذشته جسم و روح همگان را آزده خاطر کرده ولی مسئولان نسبت به این مسائل در سکوت به سر بردند.
البته در پرونده‌های معمولی ادارات، مدیران کل و تیم اقتصادی سالمند و دارای حاشیه به انجام امورات روتین و گزارشی عادت داشته و خبری از انجام امورات ابتکارانه آن‌هم در روزگاری که نیروهای جوان و متخصص، مدیر و کارآمد بالاترین آمار را در سال‌های بعد از انقلاب به خود اختصاص داده‌اند وجود ندارد.
توجیه قرار داشتن استان در شرایط بحرانی و عدم امکان آزمون و خطا در این تیم اقتصادی با بکارگیری نیروهای جوان موضوعی است که نه‌تنها به تضعیف اعتماد به نفس نسل آینده می‌انجامد بلکه خود آسیب بزرگی برای ادامه مسیر مدیریتی مسائل اقتصادی خواهد بود.
* ایستادگی مدیران بازنشسته استان تا دقیقه ۹۰
در کنار این‌مسائل قانون منع به کارگیری بازنشستگان تصویب و ابلاغ شده، اما جالب است که مدیران قصد کنار رفتن از کرسی خود نداشته و تا زمانی فردی از مسئولان بلند‌پایه در آذربایجان‌غربی حاضر شده، به زور دست این عزیزان را گرفته و کرسی را به فرد سالمند در آستانه بازنشستگی دیگری تحویل دهند به قدرت در حال ایستادگی هستند.
البته این‌مسائل در حالی است که اقتصاد استان نفس‌های نامنظمی داشته و هرچه سریع‌تر نیاز به طبیبی جوان، با اندیشه و تفکرات نوین دارد.
حال آن‌که علاوه بر بازنشستگان حاضر در منصب مدیریتی، مدیرانی هم هستند که شاید مشمول این قانون نباشد اما چند سالی است در جای خود بوده و به استفاده از تجربیات دیگران در این زمینه رخصت نمی‌دهند بلکه هر روز در صنعت این استان در حال پرورش دادن تفکرات بی نتیجه و بدون بال و پر خود بوده و به هر نحوی سعی در تحمیل این موضوع به دیگران دارند.
* گره کور اقتصاد استان با دستان چه کسی باز می‌شود؟!
بیش از یک سال از حضور محمد مهدی شهریاری به عنوان استاندار دیپلمات در آذربایجان‌غربی می‌گذرد که در اوایل حضور در این استان از اقدامات خود مبنی بر جوان گرایی در زمینه‌های مختلف سخن می‌راند و این چنین ابراز می‌کرد که در راستای توسعه و پیشرفت استان خواهد کوشید اما تاکنون واکنش خاصی از وی در زمینه‌های مختلف مشاهده نشده است.
البته شهریاری در آخرین جلسه ستاد ساماندهی جوانان استان، در خصوص دلایل عدم استفاده از مدیران جوان در مناطب مختلف، گفت: متاسفانه برخی از مصوبات شورای عالی اداری از جمله داشتن ۶ سال سابقه کاری در انتصاب مدیران از جمله موانع بزرگ بکارگیری جوانان در عرصه‌های مدیریتی است و امید است با تغییر در برخی از این مصوبات زمینه حضور و فعالیت جوانان در عرصه‌های مدیریتی بیشتر فراهم شود.
وی، با ابراز علاقه برای انتصاب جوانان در حوزه‌های مدیریتی و تخصصی در آذربایجان‌غربی، ادامه داد: زمانی که تصمیم‌گیری برای انتصاب جوانان در پست‌های مدیریتی استان صورت می‌گیرد سیل انتقاد و تهمت‌ها علیه این افراد به راه می‌افتد و این مسئله روند انتصاب نیروهای جوان در پست‌های مدیریتی را کند کرده است.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از راه دانا ، به هر حال امیدواریم استاندار به مسئله قانون منع بکارگیری بازنشستگان اکتفا نکرده و در راستای بهبود شرایط تیم اقتصادی و اوضاع صنعت در استان قدم‌هایی برداشته و جوان‌گرایی را مورد توجه خود قرار دهد تا اقتصاد دارای مدیریت پیر و سالمند استان دمی نفس کشیده و رنگ و رخ جدیدی به خود بپوشد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۹ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۹:۲۶ ق.ظ

دیدگاه


پنج − = 2