نظارت مجلس قوی بود مشکلات اقتصادی پیش نمی‌آمد

نظارت مجلس قوی بود مشکلات اقتصادی پیش نمی‌آمد

گروه سیاسی:عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اداره کشور بر عهده سه قوه و دیگر نهادهای تصمیم‌گیر و امنیتی است. مجلس به تنهایی تصمیم‌گیر نیست که بخواهد کارشکنی کند یا با دولت همراهی نکند.
محمد هاشمی، عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام، درباره شرایط دولت با توجه به ترکیب مجلس آینده گفت: در کشور ما و بر اساس قانون اساسی، اصل تفکیک قوا وجود دارد و هر قوه‌ای هم در کشور مسئولیت مشخصی را عهده‌دار است.
او در ادامه افزود: اداره کشور هم بر عهده سه قوه و هم نهادهای تصمیم‌گیر و امنیتی است. مجلس به تنهایی تصمیم‌گیر نیست که بخواهد کارشکنی کند یا با دولت همراهی نکند؛ پس طبعاً به این شکل نیست که هر کاری بخواهد انجام دهد.هاشمی با اشاره به وظایفی که بر عهده مجلس است عنوان کرد: مجلس ۲ وظیفه دارد؛ اول قانون‌گذاری که بعد از تصویب مصوبات در مجلس شورای اسلامی نتیجه به شورای نگهبان می‌رود و شورای نگهبان از جهت خلاف شرع و خلاف قانون اساسی نبودن آن را بررسی می‌کند. اگر قانونی از مجلس بگذرد که خلاف قانون اساسی باشد و اختیارات دولت را محدود کند یا چوب لای چرخ دولت بگذارد، شورای نگهبان آن را تایید نمی‌کند و به قانون تبدیل نخواهد شد.
عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: وظیفه دوم مجلس نظارت است. در این زمینه هم هر چقدر نظارت مجلس دقیق‌تر و موثرتر باشد برای خود، کشور و کل نظام مفیدتر خواهد بود.
او با پرداختن به مشکلات اقتصادی‌ای که در کشور وجود دارد گفت: اگر نظارت قوی‌ای در مجلس حاکم بود، مشکلاتی را که این سال‌ها در زمینه اقتصادی و مسائل گوناگون به وجود آمده است نمی‌دیدیم. بنابراین مجلس و سایر دستگاه‌های نظارتی در این سال‌ها به وظیفه خود خوب عمل نکرده‌اند.هاشمی ادامه داد: نظارت فقط مختص مجلس نیست، سازمان بازرسی کل کشور و برخی قسمت‌های دادرسی در داخل دولت و… هم این وظیفه را بر دوش دارند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره احتمال جناحی برخورد کردن مجلس یازدهم با دولت توضیح داد: مجلس جدید باید بتواند نظارت قوی و منصفانه‌ای داشته باشد نه اینکه بخواهد جناحی با مسائل برخورد کند، چون بالاخره نظارت برای همه جاست. خود مجلس هم در قبال مسائل مملکت، اوضاع اقتصادی، کسب و کار و مسائل گوناگون مسئول است.عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: از نماینده سوال می‌شود و از او توقع دارند، این‌طور نیست که نمایندگان مسئولیتی نداشته باشند و همه مسئولیت بر عهده دولت باشد. مجلس هم مکلف است و باید سهمی در اداره کشور داشته باشد.
هاشمی با اشاره به لزوم تلاش مجلس برای پیشبرد اهداف کشور عنوان کرد: اگر مجلس در راه برداشتن موانع و مشکلات کشور به وظیفه خود به خوبی عمل نکند هم به هر حال نهادهای دیگری هستند که اجازه این کار را به مجلس ندهند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره احتمال مشکل ایجاد کردن برای دولت، با توجه به ترکیبی که در مجلس یازدهم شکل گرفته است، گفت: امکان مشکل ایجاد کردن برای دولت وجود دارد، به هر حال یک تریبون آزاد در اختیار نماینده مجلس است و می‌تواند هر آنچه را که می‌خواهد از این تریبون بگوید.او ادامه داد: این اتفاقات در مجالس گذشته هم رخ داده و تندروهایی در آن مجالس حضور داشته‌اند و مباحثی را هم مطرح کرده‌اند. اینها تاثیر اجرایی ندارد و فقط کمی اعصاب و روان مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد، فضا را به هم می‌ریزد، و گاه به دست دشمن و رسانه‌های معاند سوژه می‌دهد.هاشمی در پایان با تاکید بر لزوم همراهی مجلس با دولت برای رفع مشکلات و بحران‌هایی که در کشور پیش آمده توضیح داد: اگر مجلس این کار را انجام ندهد و در این مسیر سنگ‌اندازی کند شرایط بدتر می‌شود و این بد شدن دامن همه را می‌گیرد. این‌طور نیست که دامن دولت را بگیرد، اما دامن مجلس و قوه قضاییه را نگیردیک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات گفت: شهرهایی که بیشتر درگیر شیوع کرونا هستند باید قرنطینه شوند. حتی باید در این شهرها حکومت‌نظامی اعلام شود که مردم به سفر نروند. رادیو و تلویزیون اعلام می‌کند که سفر نکنید، اما مردم گوش نمی‌کنند. متاسفانه مردم به جان خودشان رحم نمی‌کنند.سرپوش سیاسی – محمد قمی، نماینده پاکدشت و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، با اشاره به شیوع کرونا در کشور گفت: در برخی از شهرها شدت بیماری بالاست و مردم توصیه و خواهش را گوش نمی‌کنند و باز هم سفر می‌کنند. این در حالی است که سفر هم برای آن افراد و هم برای دیگران خطر دارد.
او ادامه داد: شهرهایی که بیشتر درگیر شیوع کرونا هستند باید قرنطینه شوند. حتی باید در این شهرها حکومت‌نظامی اعلام شود که مردم به سفر نروند. رادیو و تلویزیون اعلام می‌کند که سفر نکنید، اما مردم گوش نمی‌کنند. متاسفانه مردم به جان خودشان رحم نمی‌کنند، اما امیدواریم به جان دیگران رحم کنند.
به گفته این نماینده مجلس لازم است به هر نحوی شده به منظور جلوگیری از شیوع کرونا چه با قرنطینه و چه حکومت نظامی مانع سفر مردم شویم.قمی به چرایی سفر مردم با وجود هشدارها اشاره کرد و توضیح داد: مردم فکر می‌کنند بیماری مال دیگران است. این تصور غلط است و این ویروس خبر نمی‌کند و ممکن است آنها هم مبتلا شوند. مردم کرونا را باور نکردند و جدی نگرفتند. اگر مردم به بیمارستان‌ها سر بزنند و افراد مبتلا به کرونا را ببینند طبیعتاً می‌پذیرند که سفر نکنند.او تاکید کرد: صحبت‌هایی که در مورد کرونا مطرح می‌شود علمی است نه سیاسی. تمام دنیا به این موضوع رسیده‌اند که سرعت انتشار ویروس زیاد است. برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا یکی از راه‌ها حضور نیافتن مردم در اجتماعات است. مردم تنها باید در موارد ضروری و با وسایل ایمنی به بیرون از خانه بروند.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از سرپوش،این عضو فراکسیون امید در پایان گفت: سفر مردم برای دولت بار مالی ندارد که به این دلیل بخواهند از سفر مردم جلوگیری کنند. بلکه دولت تنها می‌خواهد مردم سلامت بمانند. مردم اعتقاد ندارند که کرونا کشنده است و می‌تواند همه را مبتلا کند. مردم باید این موضوع را باور کنند
.Arazazarbaijan.siyasi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۴ ق.ظ

دیدگاه


دو + 3 =