نصب تابلو راهی برای حفظ تاریخ شهر آب

نصب تابلو راهی برای حفظ تاریخ شهر آب

گروه اجتماعی:ارومیه یا همان اورمیه، سرزمین انسان‌های پاک و بی‌آلایشی که در طول تاریخ به نجابت و مهربانی شهره بوده‌اند.
انسان‌هایی که وجب‌به‌وجب این سرزمین هنوز بوی صداقتشان را می‌دهد. بوی یکرنگی و بی‌آلایشی، بوی ایمان و تقوا .کوچه‌ها و محله‌های قدیمی ارومیه در حال بزرگ شدن و تغییر رنگ هستند، نام‌ها و نشان‌ها در حال تحول‌اند و شاید دیری نپاید بسیاری از این نشان‌ها از خاطره‌ها محو شوند و نسل‌های بعدی فراموش کنند که روزی طنین صدای آتاها و آناها در کوچه‌پس‌کوچه‌های کاه‌گلی این دیار پیچشی عاشقانه داشت. صداهایی که اکنون با بالا رفتن ارتفاع ساختمان‌ها در کوچه‌پس‌کوچه این شهر در حال گم‌شدن هستند.
در این بین اما چند صباحی است شاهد اقدامی شایسته و خوب از سوی شهرداری و شورای شهر ارومیه برای حفظ این نام‌ها و یادها هستیم، نصب تابلوهایی با اسامی قدیمی و تاریخی کوچه‌ها و خیابان‌های ارومیهاما در این میان جا دارد نظر دوستان شورای شهر ارومیه را به محلات قدیمی این شهر نیز جلب کنیم که هر کدامشان روایتگر گوشه‌ای از تاریخ کهن مردمان این سرزمین از اقوام مختلفش هستند. امید که با نصب تابلو برای این محلات، گامی فرهنگی برای حفظ تاریخ این شهر برداشته شود. اسامی برخی محلات قدیمی ارومیه:
نظمیه کوچه سی، جارچی‌باشی، شهر چایی محله سی، بالو دروازسی، مسجد ملی محله سی، چال باشی محله سی، دوققوز پیله، کسری فلکه سی، الواج محله سی، دمیرچی خانا محله سی، مهدی القدم محله سی، یئدی درمان محله سی، بوزخانا، قاسمیه محله سی، زنجیر محله سی، دره چایی محله سی، یئدی درمان، شیرباشی، مهاباد دروازاسی، شاپور دروازاسی، قاپان خیابانی، بوغدا میدانی، مال میدانی، حافظ خیابانی، آغا قبری، عسگر خان دروازاسی، توپراق قلعه دروازاسی.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۵ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۶:۲۷ ق.ظ

دیدگاه


5 + شش =