نشانه‌های یک زندگی بدون عشق را بشناسید

نشانه‌های یک زندگی بدون عشق را بشناسید

گروه خانواده وسلامت: حفظ روابط عاشقانه و داشتن یک زندگی مشترک موفق همراه با عشق مستلزم تلاش و توجه است.
عاشق شدن خیلی آسان است، اما برای این ‌که رابطه سالم و موفق داشته باشید و با همسرتان خوشبخت و خوشحال زندگی کنید، باید تلاش کنید. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که گاهی از خودتان می‌پرسید، آن همه عشق و علاقه کجا رفته است، باید بدانید که تنها نیستید.دانستن نشانه‌های یک رابطه بدون عشق به شما کمک می‌کند بهتر برای آینده زندگی مشترکتان تصمیم بگیرید.
انتظار نداشته باشید یک ‌نفر همه چیزی باشد که شما به آن نیاز دارید و هرچیزی که »باید« باشید را به‌عنوان شخصیت غیرقابل تغییر به همسرتان تحمیل نکنید. همه اشتباه می‌کنند؛ حفظ یک رابطه مطلقاً عاشقانه اصلاً آسان نیست. اما شما با تمرین تغییر می‌توانید رابطه عاشقانه را با وجود اشتباهات زنده نگه دارید.
جروبحث پیش می‌آید؛ اما اشتباه نکنید تحقیر و توهین کردن به یکدیگر واکنش مناسب و نشانه خوبی نیست. به جای آن سعی کنید درباره این مسأله حرف بزنید که »چرا« بحث بالا گرفت و »چرا« عصبانی شدید و »چرا« با نظر هم موافق نیستید. اگر یاد بگیرید احساستان را بدون آسیب زدن به دیگری بیان کنید، حال روحی خودتان و حال رابطه‌ بهتر خواهد شد.
اگر وسوسه می‌شوید به زندگی و روابط همسرتان در اینترنت، تلفن‌همراه و حریم کاریش سرک بکشید توقع نداشته باشید همسرتان مثل خودتان رفتار نکند. از خودتان بپرسید»چرا این کار را می‌کنم؟ آیا او به اندازه کافی به من اطمینان نمی‌دهد؟« اگر خیالتان راحت نیست به‌جای کنترل نامحسوس همین مسأله را با او درمیان بگذارید. شما نیاز به شاهدی برای اثبات احساس منفی‌ ندارید بلکه نیاز به گفت‌وگو دارید. سو‌ءظن باید درمان شود و شریک زندگی‌تان تنها کسی است که می‌تواند حالتان را خوب کند.
ما رابطه‌‌ای را دوست داریم که در آن همه چیز را کنترل کنیم و بیش‌از آنچه باید در آن قدرتمند به‌نظر برسیم؛این راهی است که می‌توانیم از آسیب‌ها و شکست‌های احتمالی مصون بمانیم. اما این روش در عمل شکست می‌خورد. رابطه ‌با کنترل دائم دوام ندارد. برای سلامت رابطه را تضمین کنید باید با ترس‌ها، ناکامی‌ها، رنجش‌ها مشکلات و ضعف‌های خودتان و همسرتان روبه‌رو شوید.
انکار نکنید و بپذیرید. شاید به‌نظر شما منطقی نباشد که روی نکته‌های منفی خودتان، همسرتان و رابطه بایستید اما تا زمانی‌که آنها را نبینید رابطه‌شما در مسیر تعادل قرار نمی‌گیرد.رابطه شما مثل یک کمان که شروع، میانه و پایانی دارد نیست. رابطه زناشویی فصل دارد ارتباط‌تان را با عنوان بهار، تابستان و پاییز و زمستان تصور کنید. این تعریف جدید بویژه زمانی‌که بچه‌دار می‌شوید بسیار مؤثر ‌است. در نقش والدین خسته‌ای که گویا از همه چیز رابطه مانده‌اید و وقف بچه‌شده‌اید گویا وسط یک کولاک زمستانی گیر کرده‌اید. اما به‌مرور زمان با بزرگ‌شدن بچه رابطه شما دوباره جان تازه‌ای می‌گیرد. به همین ترتیب بعد از اینکه بچه‌ها خانه را ترک می‌کنند دوباره همین احساس به شما دست می‌دهد. بازهم با خو گرفتن به شرایط جدید فصل تازه‌ای را آغاز خواهید کرد. هر کدام از زوجین باید مدتی را تنها سپری کنند.
رابطه سالم رابطه‌ای است که در آن هر یک از دو نفر بتوانند هویت و استقلال شخصی خود را حفظ کنند، اما اگر این تنهایی و استقلال بیش از حد باشد، دو نفر به خاطر این‌که دلشان نمی‌خواهد یکدیگر را ببینند، تنهایی را انتخاب می‌کنند. این نشانه بسیار بدی است و نشان‌دهنده از بین رفتن عشق در رابطه است. در یک رابطه بی‌عشق، معمولا دو طرف رابطه ترجیح می‌دهند کارهایی را که قبلا به صورت مشترک انجام می‌دادند، به تنهایی انجام دهند و از این‌که همراه همسرشان در کارها و مراسم اجتماعی شرکت کنند، وحشت دارند.
وقتی دو نفر عاشق یکدیگر هستند، از مصاحبت و همنشینی با یکدیگر لذت می‌برند و دوست دارند با یکدیگر صحبت کنند، اما زوج‌هایی که عشق در رابطه آنها از بین رفته، کمتر با هم صحبت می‌کنند و وقتی هم صحبت می‌کنند، معمولا به دلخوری و درگیری ختم می‌شود.
وقتی اکثر صحبت‌ها به دعوا منتهی می‌شود مسلما بعد از مدتی ترجیح می‌دهید با همسرتان کمتر صحبت کنید و وقتی نتوانید درباره مشکلات خود صحبت کنید، این مشکلات هر روز بیشتر می‌شود. این یکی از نشانه‌های از بین رفتن عشق در رابطه است.در یک رابطه سالم، هر یک از طرفین دوست دارند، برای طرف مقابلشان کاری انجام دهند که او را خوشحال کند، اما در رابطه بدون عشق، هر کس بیشتر به خودش فکر می‌کند و کمتر به دیگری توجه دارد. در نهایت ممکن است هر یک از آنها خودخواه‌تر شوند و وقتی هر کسی فقط به خودش فکر کند، احترام‌ها از بین می‌رود و رابطه از هم می‌پاشد که مهم‌ترین علائم ترک یک رابطه است.
این ساده‌ترین راهی است که به شما از تمام شدن رابطه خبر می‌دهد. اگر مدت‌هاست با یکدیگر ارتباط برقرار نمی‌کنید، باید بدانید که زندگی مشترک شما به سراشیبی افتاده است. اگر احساساتتان را با هم در میان نمی‌گذارید، درباره اتفاقاتی که روزانه برایتان می‌افتد با هم صحبت نمی‌کنید، یک عالمه چیز برای مخفی کردن از یکدیگر دارید یا وقت گذاشتن با هر کسی را به بودن با یکدیگر ترجیح می‌دهید، باید بدانید که کار رابطه‌تان تمام است.هنوز هم به هم اعتماد دارید؟
اگر برای جواب دادن به این سوال تردید دارید نجات زندگی‌تان دشوارتر می‌شود، اما اگر دیگر نمی‌توانید به او اعتماد کنید و همسرتان هم توان اعتماد کردن به شما را از دست داده، باید بدانید خیلی چیزها را از دست داده‌اید. در صورتی که فکر می‌کنید رابطه شما و زندگی مشترکتان یک رابطه سالم نیست، بعید است بتوانید مدت طولانی به این زندگی ادامه دهید.
ببینید که می‌توانید از اشتباهات گذشته درس بگیرید یا نه. اگر در خودتان چنین توانایی‌ای را نمی‌بینید و شریک زندگی‌تان هم مدام اشتباهات گذشته را تکرار می‌کند، درباره ادامه این زندگی احساس خطر کنید. این که شما و او مدام این چرخه را تکرار کنید، اشتباهی که دیگری را آزار می‌دهد، انجام دهید و در واکنش به انتقاد او با صدای بلند خود را توجیه کنید یا نسبت به انتظار او بی‌تفاوت باشید، می‌تواند یکی از نقاط اوج مخاطره در رابطه شما باشد. اگر مدت‌هاست چنین رابطه‌ای را تجربه می‌کنید، مشکلات شما در حال رشد و شرایط رابطه شما در حال وخیم‌تر شدن است.اگر واکنش شما به رفتارهای یکدیگر همیشه خشم است، اگر مدام شما را با رفتارهایش ناامید می‌کند و اگر رابطه آنقدر آزاردهنده شده که دیگر نمی‌توانید روزهای خوب، شاد و عاشقانه زندگی را به یاد بیاورید، زندگی مشترک شما مدت‌هاست از هم پاشیده است و خبر ندارید.
آیا هر روز منتظر دیدن تغییراتی در همسرتان هستید که سال‌هاست اتفاق نیفتاده؟ آیا شخصیت و رفتار او پر از نکته‌هایی است که دوستشان ندارید و آرزو دارید بتوانید تغییرشان دهید. چاره‌ای جز ناامید کردنتان نداریم. بهتر است به این انتظار پایان دهید و باور کنید که این تغییرات هرگز اتفاق نمی‌افتد و اگر هم بیفتد، همیشگی نخواهد بود.
اشتباه شما از همان روز اول شروع شده بود؛‌ همان زمانی که با او ازدواج کردید به این امید که کم‌کم تغییرش دهید و از او کسی بسازید که همیشه آرزویش را داشته‌اید.
آیا همسرتان فراموشتان کرده و غرق زندگی درونی و اجتماعی خودش است؟ آیا تمام کارهایی را که در سال‌های اول زندگی برای شادکردنتان می‌کرده، کنار گذاشته است؟ تاریخ تولد و سالگرد ازدواجتان را فراموش می‌کند و برخلاف سال‌های قبل، هیچ علاقه‌ای به خریدن هدیه برایتان ندارد؟ این موضوعات، نشان‌دهنده این است که او آنقدر مشغله‌های مهم‌تر در ذهنش دارد که جایی برای شما در آن نمی‌ماند. البته بهتر است زود قضاوت نکنید. اگر این فراموشکاری‌ها دو یا سه بار اتفاق افتاده، می‌تواند طبیعی باشد، اما اگر این موضوع به شیوه زندگی همسرتان تبدیل شده و دیگر به خاطر از دست دادن این اتفاقات ناراحت هم نمی‌شود، پس ارتباط شما از نظر عاطفی قطع شده است.
اطمینان پیدا کنید شریک زندگی‌تان از شما سوءاستفاده نمی‌کند. این سوءاستفاده می‌تواند جنبه‌های مختلف داشته باشد. اگر او به پول و درآمد شما چشم دارد و سعی می‌کند با چرب زبانی آن را از شما بگیرد، اگر می‌خواهد از شما یک آدم تک‌بعدی بسازد و روابط اجتماعی‌تان را از بین برده و مانع پیشرفت‌تان شود، اگر از حس و عشق شما سوءاستفاده کرده و برای رسیدن به مقاصدش شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، باید بدانید رابطه‌تان در معرض نابودی است.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۳۱ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۵:۱۱ ق.ظ

دیدگاه


+ 8 = هفده