نزدیک نیمی از روستاهای ماکو و چالدران با مشکل کم آبی مواجه هستند

نزدیک نیمی از روستاهای ماکو و چالدران با مشکل کم آبی  مواجه هستند

گروه گزارش: شنیدن قصه پرغصه بی‌آبی و کمبود آب در برخی روستاهای آذربایجان‌غربی خبری دردآور است که خوشی را از مردم روستاهای استان گرفته و خنده را روی لبان آنان خشکانده و مردم این روستاها دیگر تاب چنین دردی را ندارند.
شنیدن قصه پرغصه بی‌آبی و کمبود آب در برخی روستاهای آذربایجان‌غربی خبری دردآور است که خوشی را از مردم روستاهای استان گرفته و خنده را روی لبان آنان خشکانده و دیگر تاب چنین دردی را ندارند.
بی‌آبی در روستاهای استان به خصوص در روستاهای ماکو، پلدشت و شوط بیداد می‌کند و بارها این بحران گوشزد و طرح‌هایی برای حل مشکل آب ارائه شده است اما انگار مسئولان رده‌ بالای کشوری گوش شنوایی برای حل این مشکل ندارند.
اگر مسئولان چاره‌‌ای برای معضل بی‌آبی نیاندیشند بی تردید در سال‌های نه چندان دور اکثر مناطق روستایی و عشایر‌نشینی آذربایجان‌غربی فاقد جمعیت خواهند شد و این موضوع مشکلات زیادی را در حوزه‌های مختلف از جمله امنیت، مهاجرت به حاشیه شهرها و بیکاری را برای استان به همراه خواهد داشت.
علاوه بر آن قطعی روزانه و پی‌درپی آب در برخی روستاهای ماکو و چالدران، خاموشی‌های مکرر صدای کشاورزان روستایی رو درآورده است چرا که قطعی برق باعث می‌شود روستاییانی که از طریق چاه تامین آب می‌کنند نتوانند آب مورد نیاز را تامین کرده و با کمبود آب مواجه می‌شوند.
نبود آب در روستا برابر با نابودی محصولات کشاورزی و دام است
عبدالله نریمانی یکی از اهالی روستایی در ماکو در خصوص کمبود آب گفت: نبود آب در روستا برابر با نابودی محصولات کشاورزی و دام است و اگر برای حل این مشکل چاره‌ای اندیشیده نشود امرار معاش چندین خانوار با خطر جدیدی روبرو می‌شود.وی افزود: کم‌آبی در سال‌های اخیر چندان مشهود نبود و متاسفانه امسال بی‌آبی و کم‌آبی در برخی روستاهای ماکو چالدران و شوط بیداد می‌کند.سکینه موسوی نیز در این خصوص گفت: دو سال پیش با پسرعمویم ازدواج کردم که شغل همسرم کشاورزی و دامداری بود اما به دلیل کمبود آب دام‌های خود را فروخته به مرکز شهر مهاجرت کردیم.
وی بیان کرد: زندگی در شهر برایمان خیلی سخت بود و همسرم نه کار داشت و نه درآمد کافی و از سوی دیگر هم توان پرداخت اجاره خانه خود را حتی در حاشیه شهر را نداشتیم.
این بانوی جوان عنوان کرد: همسرم پس از مدتی در یکی از شرکت‌های تولیدی مشغول به کار شد اما متاسفانه حقوق ماهیانه و به طور مرتب پرداخت نمی‌شد که زندگی را سخت‌تر از گذشته می‌کرد.وی گفت: اگر مسئولان احساس مسئولیت داشته باشند و مشکلات پیش پا افتاده را سرموقع حل کنند جوانان تا این حد گرفتار نمی‌شوند اما متاسفانه مسئولان به خواب عمیق زمستانی رفته‌اند.
از ۴۵۰ روستای حوزه انتخابیه بیش از ۲۰۰ روستا با مشکل کمبود آب مواجه است
نماینده مردم ماکو، چالدران، پلدشت و شوط در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از ۴۵۰ روستای حوزه انتخابیه بیش از ۲۰۰ روستا با مشکل کمبود آب مواجه است، اظهارداشت: متاسفانه مردم این روستاها برای تهیه آب باید به شهرهای همجوار مراجعه کنند که برخی از مردم به دلیل میانسال و مسن بودن توانایی انجام چنین کاری را ندارند.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از تسنیم، وی افزود: در کنار قطعی آب، قطعی برق نیز وجود دارد و در بسیاری قطعی برق ۱۰ تا ۱۲ ساعت طول می‌کشد در حالی که این قطعی برق باعث شده است که بسیاری از روستاییانی که از طریق چاه تامین آب می کردند نتوانند آب مورد نیاز را تامین کرده و با کمبود آب مواجه شدند.
Arazazarbaijan.aghtesadi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۳۶ ق.ظ

دیدگاه


3 + = شش