رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان غربی:

نرخ متوسط بیکاری در آذربایجان غربی ۱۱.۲درصد است

نرخ متوسط بیکاری در آذربایجان غربی ۱۱.۲درصد است

آرازآذربایجان-رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان غربی گفت: نرخ متوسط بیکاری دراستان براساس سرشماری ۹۵، ۱۱.۲درصد است .
ناصر حضرتی پر در جلسه شورای اداری استان افزود: نرخ متوسط بیکاری دراستان براساس سرشماری ۹۵، ۱۱.۲درصد است که متاسفانه متوسط نرخ بیکاری در بین جوانان و بانوان تحصیل کرده آذربایجان‌غربی بالاتر است .
وی افزود: آذربایجان غربی با نرخ باسوادی ۸۲ درصد در سال ۹۵، دارای رتبه ۲۹در میان استانهای کشور و با رقم متوسط کشوری یعنی ۸۷.۶درصد فاصله معناداری دارد .
وی با بیان اینکه جمعیت آذربایجان غربی براساس سرشماری ۹۵، ۳ میلیون و ۲۶۵ هزار و ۲۱۹ نفر است افزود: از این تعداد ۳۴ درصد ساکن در روستا و ۶۵٫۴ درصد شهری هستند که با توجه به نسبت ۲۶ درصدی جمعیت روستایی کشور ، جمعیت روستایی آذربایجان غربی سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است .
حضرتی پر با بیا ن اینکه آذربایجان غربی در نرخ رشد جمعیت در میانه استانهای کشور و در رتبه ۱۵ قراردارد اظهار کرد:طبق امار سرشماری سال۹۵، ۲۵.۶درصد جمعیت زیر ۱۴سال و ۱۶درصد بین ۱۵تا ۲۴ سال ،جمعیت میانسال ۵۲.۶درصد و ۵.۶درصد بزرگسال است .
رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان غربی گفت: ارومیه با ۳۱.۸۷درصد بیشترین جمعیت و پلدشت با ۱.۲۹ درصد کمترین جمعیت استان را به خود اختصاص داده است
وی براساس سرشماری ۹۵، تراکم جمعیت در کشور ۴۸نفر به ازای هر کیلومتر مربع است که این میزان در استان ۸۷نفر گزارش شده است.
حضرتی پر اظهار کرد: تولید ناخالص داخلی از ۲۲هزار میلیارد تومان در سال۹۲به رقم ۲۵هزار ملیارد تومان رسیده است .
وی ضمن اشاره به وضعیت استان در ارتباط با سند چشم انداز بلند مدت افزود: بافرض تحقق هدف ها وویژگی های مورد نظر سند چشم انداز بلندمدت کشور برای جامعه مطلوب و تحقق انها در سراسر پهنه سرزمین و استانهای کشور با توجه به شرایط آذربایجان غربی از حیث پتانسیل های ان ضمن تاکید بر رفع فقر و کاهش بیماری از استان،هدف ها و ویژگی های آن در افق چشم انداز بلندمدت توسعه، استانی با برتری استراتژیکی و ژئواکونومیکی برای هم پیوندی اقتصادی ملی با اقتصاد منطقه ای و جهانی، ایفای نقش برتر در کریدور شرقی غربی، جامعه ای با سطح درامد سرانه بالا تر با برخورداری از صنایع با تکنولوژی برتر و ارزش افزوده بالا،جامعه ای بهره مند از حداکثر منافع اقتصادی ،منابع طبیعی تجدید پذیر و ناپذیر ازجمله دریاچه ارومیه ، جامعه ای با همگرایی قومی و علایق محکم ملی و برخوردار از شاخص های مطلاوب امنیتی و اجتماعی عنوان شده است .
رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان غربی توانمندی های استان را تولید ۴٫۳درصد ارزش افزوده بخش کشاورزی در کشور، وجود ۴۵۲ معدن درحال بهره برداری، وجود ۹ گمرک رسمی و بازارچه مشترک، وجود ۱۵ واحد تولید کنسانتره، وجود ۲۰۲ سردخانه عنوان کرد .
حضرتی با اشاره به اصلی‌ترین قابلیت‌های توسعه آذربایجان‌غربی بیان کرد: مجاورت با قطب صنعتی تبریز، وجود فرصت‌های مطلوب برای توسعه فعالیت‌های بازرگانی خارجی، ترانزیت کالا و صدور خدمات فنی مهندسی با دارا بودن ۹ گمرک، ۶ بازارچه و پنج مرز رسمی از جمله این قابلیت‌ها محسوب می‌شود .
رئیس سازمان برنامه‌وبودجه آذربایجان غربی با اشاره به مشکلات پیرامون دریاچه ارومیه افزود: بحران خشکی دریاچه ارومیه و تبعات خطرناک آن از قبیل بروز تنش آبی، بیابانی شدن منطقه و تهدید اراضی پیرامونی توسط بادهای نمکی،‌ شیوع امراض تنفسی و پوستی، تعطیلی و به مخاطره افتادن مشاغل مرتبط با کشاورزی حوزه آبریز دریاچه ازجمله مشکلات مرتبط با دریاچه ارومیه است .
منبع: ایسنا

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۶ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱:۱۲ ب.ظ

دیدگاه


× 9 = هشتاد یک