نرخ رشد جمعیت ایران تا ۱۴۲۵ به صفر می‌رسد

نرخ رشد جمعیت ایران تا ۱۴۲۵ به صفر می‌رسد

گروه جامعه: چندی پیش یک نماینده مجلس هشدار داده بود که رشد جمعیت در کشور به زیر یک درصد رسیده است.
آمار وضعیت رشد جمعیت در ایران باعث نگرانی بسیاری نسبت به سالخوردگی کشور در سال‌های آینده شده است و حتی منجر به اجرای برخی سیاست‌های افزایش موالید شده است، سیاست‌هایی شکست خورده که به نظر می‌رسد پاندمی کووید۱۹ مشکلات بیشتری برای آن‌ها به وجود می‌آورد.چندی پیش فاطمه قاسم‌پور، رئیس فراکسیون زنان مجلس، در گفت‌وگویی تلویزیونی اعلام کرده بود که رشد جمعیت در کشور به زیر یک درصد رسیده و در آینده نزدیک نیز از این مقدار هم کمتر می‌شود.شهلا کاظمی‌پور، جمعیت شناس، درباره معنای این اتفاق می‌گوید: »برای تغییر هر جمعیتی سه واقعه رخ می‌دهند؛ تولد، مرگ و مهاجرت. در تاریخ که مهاجرت خیلی کم بوده است تعییرات جمعیت صرفا براساس میزان موالید و مرگ‌میر حساب می‌شد، به طور کلی اگر تعداد متولدین و فوت شدگان باهم برابر باشد، میزان سالانه رشد جمعیت به صفر می‌رسد.«
کاهش میزان رشد جمعیت و در نتیجه آن کاهش جمعیت ایران می‌تواند پیامدهایی به همراه داشته باشد که مهمترین آن افزایش میانگین سنی جمعیت است. قاسم‌پور گفته بود که بر این اساس در ۳۰ سال آینده، نزدیک به ۳۰ درصد جمعیت کشور سالمند می‌شوند” و به همین دلیل ” طرح جوانی جمعیت در مجلس در حال پیگیری است.”کاهش نرخ رشد جمعیت در ایران اتفاق تازه‌ای نیست و در ده‌های گذشته بارها میزان رشد جمعیت کشور کم و زیاد شده است، تا قبل از سال ۱۳۰۰ زمانی که جمعیت ایران به ۱۰میلیون نفر می‌رسید، این عدد در ایران سالانه حدود ۰٫۵ درصد یا کمتر بود و به همین دلیل با آهستگی جمعیت کشور زیاد می‌شد. علت این اتفاق مقدار زیاد میزان مرگ‌ومیر به دلایل مختلف مثل جنگ‌، بیماری‌های واگیر، قحطی و … بود.
اما در سال‌های بعدی این وضعیت تغییر کرد، کاظمی‌پور می‌گوید: » بعد از ۱۳۰۰ با انتقال تجهیزات بهداشتی و درمانی به ایران، مرگ‌ومیر سیر کاهشی پیدا کرد و موالید تغییری نکرد. به همین دلیل به طور خلاصه این روند ادامه پیدا کرد و در سال ۱۳۶۵ رشد جمعیت ایران به اوج خودش و به عدد ۳٫۴ درصد رسید این یعنی در سال ۶۴ رشد جمعیت کشور از ۰٫۵ درصد به ۳٫۴ درصد رسید، آن زمان بالاترین میزان موالید را داشتیم و مرگ‌ومیر هم تقریبا روبه کاهش بود.«البته افزایش نرخ رشد جمعیت لزوما خبر خوبی نیست، در آن سال‌ها هم به دلایل مختلف مسئولان تصمیم گرفتند که سیاست‌های مختلفی برای کاهش جمعیت اتخاذ کنند. برای مثال در راستای کاهش جمعیت کمیته امداد اعلام کرد که “کلیه‌ خانواده‌های‌ کم‌بضاعت‌ دارای‌ سه‌ فرزند، که‌ قدرت‌ باروری‌ دارند، تنها پس‌ از وازکتومی‌ یا توبکتومی‌ و ارائه‌ی‌ مدرک‌ از سوی‌ مراکز بهداشت می‌توانند زیر پوشش کمیته‌ی امداد درآیند”، با تصویب مجلس، فرزندان چهارم از هرگونه امتیازی که فرزندان اول تا سوم داشتند، محروم شدند، صداوسیما با شعار “دو بچه کافی است” در راستای کنترل جمعیت فرهنگسازی کرد و …کاظمی‌پور توضیح می‌دهد: »بعد از سرشماری ۱۳۶۵ که مشخص شد رشد جمعیت در ایران بسیار زیاد است و امکانات در ایران مناسب این جمعیت نبود، بر این اساس رویکرد دولتمردان از سیاست‌های افزایش باروری و به سمت کاهش موالید تغییر کرد. البته انجام این کار قبل از انقلاب رقم خورده بود، بعد از انقلاب مسکوت ماند و مجددا بعد از ۱۳۶۸ شروع شد.در کنار این سیاست‌ها عوامل دیگری مثل توسعه شهرنشینی، افزایش تحصیلات، نقش بالای زنان در آموزش عالی و … کمک کردند که سیر موالید در ایران کاهنده شود، سیر مرگ‌ومیر هم که کاهنده بود.«
این سیاست‌ها و البته دلایل دیگر تاثیر گذار هم بودند به طوری که نرخ رشد جمعیت ۱۰ سال بعد از اوج‌گیری در سال ۱۳۶۵ به ۱٫۴۷ درصد رسید.خیلی از این کشورها وقتی به رشد صفر رسیدند، این سیاست‌ها را اعمال کردند. اما چون به طور هم زمان دو سیاست مختلف اجرا کردند رشد منفی برخی آن‌ها به سمت صفر و رشد صفر برخی به ۰٫۱درصد رسید. آنچه در ایران مواجه هستیم این است که قبل از رسیدن نرخ رشد جمعیت به عدد صفر اقداماتمان را شروع کردیم، اگر این اقدامات موثر باشند به رشد صفر نمی‌رسیم. اگر بتوانیم نرخ رشد جمعیت را حدود ۰٫۵ تا ۰٫۷ درصد حفظ کنیم، خیلی خوب است.
اما این نصف شدن نرخ رشد جمعیت باعث شد تا برخی کارشناسان و مسئولان نسبت به پیامدهای آن هشدار دهند و به همین دلیل از دولت نهم به بعد سیاست‌های افزایش جمعیت در کشور اجرایی شدند و هنوز هم ادامه دارند، بر همین اساس در بودجه سال آینده پیشبینی شده است که زوج‌های فاقد مسکن در صورتی که صاحب فرزند سوم شوند،۷۰میلیون تومان وام می‌گیرند.تصویب مشروط طرح»جوانی جمعیت و حمایت از خانواده«در مجلس هم یکی دیگر از برنامه‌هایی است که در این راستا انجام شده است.اما آن طور که اعداد نشان می‌دهند برخلاف سیاست‌های قبلی، این سیاست‌ها تاکنون موثر نبودند، کاظمی‌پور در این رابطه می‌گوید: «وضع به جایی رسیده است که براساس آخرین آمار سال ۱۳۹۸ تفاضل موالید و مرگ‌ومیر به ۰٫۹۸ درصد رسیده است، یعنی هنوز به آن ۰٫۵درصد سال ۱۳۰۰ نرسیده‌ایم.
او افزود: »هرچه که زمان می‌گذرد هیچ تغییری در باروری نمی‌بینیم و باروری کشور ما به حد خیلی پایینی رسیده، البته من متوجه شدم که در چند سال اخیر مرگ‌ومیر در ایران سیر فزاینده گرفته است و علت آن سالخوردگی جمعیت است. از سویی چون جمعیت زنانی که در معرض باروری قرار می‌گیرند هم در حال کاهش است، شواهد نشان می‌دهد که ما به تدریج به رشد ۰٫۵درصد می‌رسیم و اگر همین روند ادامه پیدا کند در سال ۱۴۲۵ به رشد صفر می‌رسیم.«درباره علت عدم تاثیرگذاری این سیاست‌ها و از سویی کاهش نرخ رشد جمعیت کارشناسان اکثر مواقع مسائل اقتصادی را متهم می‌کنند، اما به گفته کاظمی‌پور علت اصلی این مسئله فرهنگی است و ایران با روند مشابه سال‌های قبل کشورهای اروپایی روبرو شده‌اند.حتی روند کاهش جمعیت در بسیاری از کشورهای اروپایی همچنان ادامه دارد، برای مثال در آلمان پرجمعیت‌ترین کشور اروپایی با ۸۳ میلیون نفر جمعیت امسال نرخ باروری به عدد ۱٫۶ رسیده است و تحقیقات دولتی این کشور پیشبینی کرده‌اند که جمعیت این کشور تا ۲۰۶۰ به ۶۵ تا ۷۰میلیون نفر می‌رسد، در سال ۲۰۱۷، ۲۸درصد جمعیت این کشور بالای ۶۰سال داشتند، پیشبینی می‌شود که تا ۲۰۵۰این عدد به۳۷٫۶درصد برسد.کاظمی‌پور در رابطه با تشابه شرایط ایران با دیگر کشورها می‌گوید:»بارها گفتم این تغییراتی که در جامعه شاهدش هستیم، یک روند جهانی است و همه کشورها آن را تجربه کردند، آن‌ها ۵۰ سال قبل از ما رشد جمعیتشان به صفر رسیده و رشد خیلی از آن‌ها منفی است، به همین دلیل سیاست‌های مختلفی در ۴۰ تا ۵۰ سال اخیر اتخاذ کردند که به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ یکی سیاست‌های تشویقی ولادت و دومی سیاست‌های مهاجرتی است.»خبر خوب این که تفاوت‌هایی بین وضعیت کنونی ایران با کشورهای اروپایی وجود دارد که ممکن است منجر به تفاوت سرنوشت روند تغییر جمعیت ایران با آن‌ها شود و تا حدی جلوی سالخوردگی جمعیت گرفته شود، به شرط این که سیاست‌های جمعیتی به شکل موثری اجرا شوند.کاظمی‌پور می‌گوید: «خیلی از این کشورها وقتی به رشد صفر رسیدند، این سیاست‌ها را اعمال کردند. اما چون به طور هم زمان دو سیاست مختلف اجرا کردند رشد منفی برخی آن‌ها به سمت صفر و رشد صفر برخی به ۰٫۱ درصد رسید. آنچه در ایران مواجه هستیم این است که قبل از رسیدن نرخ رشد جمعیت به عدد صفر اقداماتمان را شروع کردیم، اگر این اقدامات موثر باشند به رشد صفر نمی‌رسیم. اگر بتوانیم نرخ رشد جمعیت را حدود ۰٫۵ تا ۰٫۷ درصد حفظ کنیم، خیلی خوب است. اما برنامه مهمی که کشورهای اروپایی اتخاذ کردند، بحث مهاجرت است.
بخاطر توسعه‌یافتگی خیلی‌ها داوطلب مهاجرت به این کشورها هستند اما برای ایران شرایط این طور نیست مگر اینکه افرادی از کشورهای اطراف بیایند.»این ذهنیت که همه نگران بازگشت جمعیت هستند، درست نیست. در اصل توصیه‌های ما در این راستاست که ساختار سنی جمعیت را جوان‌تر نگه داریم چون در حال حاضر در حال حرکت به سمت سالخوردگی هستیم و در بلندمدت رشد صفر و منفی می‌شود.اما خبر بد این که به نظر می‌رسد پاندمی کروناویروس می‌تواند در روند تغییر جمعیت موثر باشد و علت اصلی آن هم افزایش آمار مرگ‌ومیر در کشور در چند ماه گذشته است.
چندی پیش ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت گفته بود که ۳۵درصد موارد فوت در ایران ناشی از ویروس کرونا است. تاکنون نزدیک به ۵۰هزار نفر بر اثر کرونا در ایران فوت کرده‌اند و متاسفانه به نظر می‌رسد این عدد تا ماه‌های آینده هم به همین شکل افزایش پیدا کند.
کاظمی‌پور توضیح می‌دهد: »این پاندمی صددرصد روی رشد جمعیت تاثیر می‌گذرد، شبیه وقایعی که در گذشته رخ داده و سهم زیادی از جمعیت به دلیل طاعون در کشورهای مختلف فوت کردند. در خود ایران در ۱۲۹۷ جمعیت زیادی در اثر وبا فوت کردند.حالا هم این اتفاق در حال تکرار است و یک بیماری همه‌گیر شایع شده و در ایران هم شاهد آن هستیم که مرگ‌ومیرها افزایش پیدا کند. به همین دلیل احتمال می‌دهم که در سال ۹۹ رشد جمعیتی از ۰٫۹۸ به ۰٫۹۰ درصد برسد چراکه مرگ‌ومیر بیشتر شده است. این مقطعی است اما اثر خودش را می‌گذارد.«از سویی ممکن است میزان موالید هم بخاطر پاندمی کاهش پیدا کند، کاظمی‌پور می‌گوید: »یک احتمال وجود دارد که ولادت‌ها در نیمه دوم سال ۹۹ یعنی ۹ ماه بعد از شروع اپیدمی کووید۱۹ بخاطر نگرانی‌ها کمتر شود و بخاطر استرس، افراد کمتر به بیمارستان مراجعه کنند، البته این روند ممکن است در سال‌های بعدی جبران شود.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از خبر انلاین، کاظمی‌پور در این باره می‌گوید:»این ذهنیت که همه نگران بازگشت جمعیت هستند، درست نیست. در اصل توصیه‌های ما در این راستاست که ساختار سنی جمعیت را جوان‌تر نگه داریم چون در حال حاضر در حال حرکت به سمت سالخوردگی هستیم و در بلندمدت رشد صفر و منفی می‌شود. ما در اصل می‌گوییم باید تلاش کنیم همان رشد ناچیز را داشته باشیم تا سیر سالخوردگی جمعیت مقداری به تاخیر بیافتد، ما می‌گوییم باید در این راستا تلاش کنیم، به آن صورت نیست که بگوییم جمعیت باید زیاد شود، البته آن طور که اعلام می‌شود منابع غنی در کشور داریم، ما مشکل منبع نداریم، مشکل ما سوءمدیریت است.«

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۶ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۴۰ ق.ظ

دیدگاه


شش × = 6