نخستین سالگرد پیروزی بزرگ دمکراسی ترکیه

نخستین سالگرد پیروزی بزرگ دمکراسی ترکیه

بینالی ییلدیریم
یک سال از زمان پشت سر گذاشتن خونین ترین حمله تروریستی در تاریخ جمهوری ترکیه سپری شد. ترکیه در این یک سال استقامت استعداد بهبودی و قدرت خود را به اثبات رساند. بررسی یک سال گذشته و نگاه به آینده حائز اهمیت است. پیش از هر چیزی باید به یاد آوریم که با چه روبرو شدیم. آنچه آن شب رخ داد حمله خائنینی علیه حکومت ترکیه بود که در ارتش ترکیه رخنه کرده و به مجنونی وابسته بودند که خود را »»امام کائنات«« می خواند. با جانیانی روبرو شدیم که مجلس ملی خود را بمباران کرده قرارگاه نیروی ویژه پلیس که در صف مقدم در حال مبارزه با گروهک های تروریستی است را با خاک یکسان نموده، تانک ها را بر روی مردم غیر نظامی غیر مسلح رانده و با هواپیماها و بالگردهای جنگی به روی آنان آتش می گشود. در طول تاریخمان چنین وحشتی را تجربه نکرده بودیم. این شبکه تروریستی ۲۵۰ نفر از هموطنانمان را کشته و بیش از ۲۰۰۰ نفر را نیز مجروح نمود. هنگامی که به پشت سر می نگریم از این تجربه بسیار تلخ دو دستاورد غرورآفرین کسب کرده ایم. نخستین آن عبارت از شجاعت و عزم و قاطعیت مردم ترکیه است. هموطنانمان از هر قشر جامعه و هر بخش طیف سیاسی بر علیه کودتاگران به خیابان ها سرازیر شدند. کانال های تلویزیونی به رغم فشارها و تهدیدهای کودتاگران به پخش برنامه های خود ادامه دادند. ملت ترک همدل و یکپارچه شد.
دوم آنکه ملت ترکیه به جهانیان نشان داد که از دمکراسی حمایت کرده و خواهد کرد. ملتم نشان داد که تنها دولت های مبتنی بر اراده ملی که از راه دمکراسی به اقتدار رسیده اند بر ترکیه حاکمیت خواهند یافت نه گروه های مسلح. قویترین مشروعیت، مشروعیت دمکراتیک است. به عنوان یک کشور از این آزمون دشوار دمکراسی با روسفیدی بیرون آمدیم. لیکن، سوالی که آن شب نوه ام در کمال سادگی پرسید از ذهنم و از اذهان_ها پاک نخواهد شد: »»پدربزرگ، آیا این ها نظامیان ما نیستند؟«« واقعا این چگونه ذهنیتی است که زمینه حمله اینچنین خونخوارانه یک انسان به هموطن خود، به سازمان های خود، به سمبل های خود و به رهبران خود را فراهم می آورد؟ پاسخ این سوال در نهاد و طبیعت شبکه خائنی که با آن روبرو هستیم نهفته است. آن شب با یک شبکه جرمی که با دریافت دستورات سرکرده خود فتح الله گولن ، آن ها را کورکورانه اجراء می نمود روبرو بودیم. از باند خائنی صحبت می کنیم که از گذشته هزار ساله شکوهمند و پرافتخار نظامیان ترک بهره ای نبرده و در پایگاه نظامی که به عنوان مرکز خود از آن استفاده می کردند در مقابل مدیر یک شرکت وابسته به فتو ((FETO)) و صاحب صوری یک مدرسه وابسته به گروهک مذکور سلام نظامی می دادند. دولتمان در اصل چهره واقعی فتح الله گولن را پیش از ۱۵ ژوئیه شناخته و حرکت خود را شروع کرده بود. تلاش می کردیم تا بتوانیم دنباله های این ساختار را در دولت آشکار نماییم. در این راه نیز به مرحله مهمی رسیده بودیم.
لیکن اقدام به کودتای ۱۵ ژوئیه به تلخی نشان داد که تهدیدی که با آن روبرو هستیم بسیار فراتر از برآوردهایمان، بسیار عمیق تر و حیاتی تر بوده است. بزرگی دسیسه ای که فتح الله گولن طی ۴۰ سال برای تصرف حاکمیت ترکیه چیده بود را آشکار ساخت. منسوبین فتو ((FETO)) در راستای دستورات فتح الله گولن، »»با پنهان نمودن موجودیت خود، در داخل مویرگ های نظام حرکت کرده«« و همانند ویروسی که مرحله به مرحله با تصرف ارگان های حیاتی بدن موجب التهاب و عفونت می گردد، تقریبا »»به تمامی مراکز قدرت«« دسترسی یافته بودند. طی این یک سال بعد از ۱۵ ژوئیه تحقیقات جامع اداری کیفری و حقوقی انجام گرفت. در ارتباط با این ساختاری که اقدام به کودتا را طراحی و اجراء نمود اطلاعات و دلایل بسیار گسترده ای به دست آمد.
اطلاعات و دلایل موجود نشان می دهد که با ساختاری متشکل از یک سیستم اعتقادی منحرف و ایزوتریک که در راس آن فتح الله گولن قرار دارد مواجه هستیم. مدرسه ها و خوابگاه های این گروهک کارکردی همانند مراکز شستشوی مغزی و جمع آوری شبه نظامیان داشته است. زمینه نفوذ اعضای این گروهک که در این مکان ها پرورش داده شده و به سرکرده خود که او را همانند »»منجی«« می بینند وفادار هستند به سازمان های دولتی فراهم شده است.
بدین ترتیب انسان هایی که در راستای اهداف این سازمان قابلیت انجام هرگونه اعمال غیر قانونی و غیر اخلاقی را بدون چون و چرا داشته اند به سمت های حساس رسیده اند. این اشخاص در آزمون های استخدامی دولتی دسیسه هایی از قبیل تخلف، شنود غیر قانونی، حق السکوت و شکایات صوری انجام می دادند.
از طریق تشکل های تاسیس شده تحت عنوان انجمن خیریه و بنیادها جهت گروهک منابع مالی فراهم شده است. از طریق هولدینگ ها ی بزرگ و بانک ها میلیون ها دلار پولشویی انجام شده است. رسانه های وابسته به گروهک نیز کارکردی تبلیغاتی داشته اند. آیا چنین »»جنبش آموزشی«« وجود دارد که با روش خانه های تیمی فعالیت نموده، اعضای آن یکدیگر را با نام مستعار شناخته، جهت تماس و ارتباط بین خودشان از سیستم های رمزی خود ساخته استفاده کرده، به اعضای خود تکنیک حفاظت از اطلاعات و تاکتیک پنهان کردن گرایش های خود را آموزش دهد؟ این گروهک تروریستی نسل جدید برای از بین بردن غیرخودی ها بدون استثنا دست به هر روشی زده و بدین ترتیب تلاش نموده علاوه بر دستیابی به قدرت، حاکمیت جمهوری ترکیه را نیز در راستای هدف های انحرافی خود تصرف نماید. آنچه ملت ترکیه در روز ۱۵ ژوئیه شکست داد همین هدف انحرافی و خطرناک است.
می توانم بگویم با تدابیری که اتخاذ نمودیم ستون مهره اصلی این سازمان را در ترکیه متلاشی کرده ایم. لیکن خطر محدود به ترکیه نمی باشد. سازمان مذکور دربسیاری از کشورها تشکیلاتی مشابه تشکیلاتش در ترکیه دارد. این ها اکنون در داخل حکومت های دیگر به کاشتن تخم خیانت ادامه می دهند. آن ها برای ادامه حیات خود اینک فعال تر از گذشته به دنبال نفوذ اقتصادی و سیاسی در عرصه جهانی هستند. بدینوسیله مایلم بار دیگر به تمامی دوستانمان در این زمینه هشدار دهم. ملت ترک به تمامی جهانیان نشان داد که دمکراسی به آسانی به دست نمی آید و ارزش آن به حدی است که حتی در راه آن می توان جان خود را فدا کرد.
وظیفه ای که ما بر عهده داریم این است که به نحوی تدابیر لازم را اتخاذ نماییم که دیگر به هیچ وجه با تهدیدی مشابه مواجه نگردیم. حداکثر تلاش خود را انجام می دهیم که این روند دشوار را در چهارچوب قانون پیش ببریم. تحلیل نهایی این است که به دمکراسی ترکیه حمله شد و دمکراسی پیروز گردید. از اینرو، پس از این هدفمان و تلاشمان برداشتن گام های لازم در طول زمان برای رساندن دمکراسی به امن ترین قله ها و نمونه ترین سطوح خواهد بود.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۶ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۴:۳۸ ب.ظ

دیدگاه


× شش = 24