نائب رييس فراکسيون محيط زيست مجلس:

نجات دریاچه ارومیه با پیوستن به کنوانسیون اقلیمی پاریس ممکن است

نجات دریاچه ارومیه با پیوستن به کنوانسیون اقلیمی پاریس ممکن است

گروه خبر: نائب رییس فراکسیون محیط زیست مجلس تاکید کرد که نجات دریاچه ارومیه با پیوستن به کنوانسیون اقلیمی پاریس ممکن است.
به گزارش آرازآذربایجان ، »یوناتن بت کلیا«، نائب رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی، در خصوص الحاق ایران به کنوانسیون اقلیمی پاریس گفت: باید با دنیا پیش برویم و همه ابعاد را سنجیده و بررسی کنیم.
وی افزود: ما باید با این کنوانسیون موافقت کنیم زیرا اقلیم جهانی موضوع مهمی است و همه مردم جهان را در برمی‌گیرد.نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: زمانی که دنیا برای حفظ محیط زیست متحد می شود ما هم باید به آن بپیوندیم. امروز نیازمند دوستی با کشورها و عضو شدن در پیمان ها هستیم.بت کلیا افزود: اگر سایر کشورها دست یاری برای نجات دریاچه ارومیه دراز کنند، باید قبول کنیم تا از تجربیات آنها استفاده کنیم.وی بیان کرد: ما به آن مرحله نرسیدیم که بتوانیم به تنهایی محیط زیست خود را نجات دهیم پس باید کمک های دیگر کشورها و سازمان های بین المللی را، پذیرا باشیم.این در حالیست که علی صادقی نائینی، معاون سازمان فضایی ایران با بیان اینکه ایستگاههای هواشناسی در سطح زمین، دمای هوا را مورد تحلیل دائمی قرار می دهند، اظهار داشت: سازمان فضایی ایران در کنار اطلاعات هواشناسی با تصاویر ماهواره ای دمای زمین و اتفاقات مرتبط با آن نظیر خشکسالی، حریق و گردوغبار را مورد پایش دائمی قرار می دهد.وی درباره سنجش سطح آب دریاچه ارومیه از طریق تصاویر ماهواره ای گفت: اطلاعات نشان می دهد وسعت دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته در این بازه زمانی تغییری نداشته، اما نسبت به دو سال گذشته شاهد کاهش وسعت این دریاچه هستیم.معاون سازمان فضایی ایران با بیان اینکه برای تعیین سطح دریاچه ارومیه، مکانیزمی غیر از تصاویر ماهواره ای نداریم، افزود: چرا که باید داده ها به صورت یکپارچه گزارش شود و اطلاعات ماهواره در هر منطقه در شعاع یک کیلومتری، وضعیت را رصد کند. اما اطلاعات ایستگاه هواشناسی برای یک نقطه، اطلاعات دقیقی از دما در شعاع محدود می‌دهد.وی گفت: سطح دریاچه ارومیه از ۴۰ سال پیش تاکنون پایش شده اما از ابتدای سال ۹۵ تاکنون هر دو هفته یکبار مساحت این دریاچه سنجیده می شود. آخرین گزارش‎ مربوط به پایان شهریورماه است که مساحت این دریاچه را حدود ۱۵۰۰ کیلومتر مربع اعلام می کند.
صادقی نایینی با اشاره به اینکه در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۵ حدود ۲۰درصد وسعت دریاچه ارومیه کاهش داشته است، خاطرنشان کرد: فروردین و اردیبهشت ماه بیشترین سطح و شهریور و مهرماه کمترین سطح آب در این دریاچه وجود دارد. در فصل پاییز و زمستان نیز با توجه به بارش ها، سطح آب دریاچه بیشتر می‌شود.معاون سازمان فضایی ایران با اشاره به دریافت اطلاعات ماهواره ای از وضعیت سطح آب دریاچه های مهارلو، طشک و بختگان نیز گفت: در حال حاضر با استفاده از تصاویر ماهواره_ای و با کمک فناوری سنجش از دور، در فواصل منظم این پایش انجام شده و سطوح آبی آنها استخراج می شود. بررسی ها نشان می دهد که آب این سه دریاچه براساس پایش های ماهواره_ای از سال گذشته به طور کامل خشک شده است.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۵ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۳ ق.ظ

دیدگاه


− پنج = 2