نماينده برنامه عمران سازمان ملل:

نتایج اولیه احیای دریاچه ارومیه سه تا پنج سال آینده دیده می شود

نتایج اولیه احیای دریاچه ارومیه سه تا پنج سال  آینده دیده می شود

گروه خبر: معاون نماینده مقیم برنامه عمران سازمان ملل متحد گفت: نتایج اولیه احیای دریاچه ارومیه طی سه تا پنج سال آینده مشاهده می شود ولی احیای کامل آن به ۱۵ تا ۲۰ سال زمان نیاز دارد تا این پهنه آبی به شرایط اولیه آن و یک وضعیت پایدار برسد.
»بالاسوبرامانیام مورالی« در حاشیه سفر به مهاباد که برای بررسی اجرای طرح کشاورزی پایدار در حوضه آبریز دریاچه ارومیه انجام شد در گفت و گو با ایرنا شرایط کنونی دریاچه ارومیه را بسیار حاد و بغرنج توصیف کرد.
وی افزود: در طول چند سال گذشته آب این دریاچه به شدت کاهش یافته و به طوری که این مساله هم اکنون به یکی از چالش های مهم زیست محیطی کشور ایران تبدیل شده است.
معاون نماینده مقیم برنامه عمران سازمان ملل به همراه »کوجی هوندا« سفیر ژاپن در ایران »مایکل موزر« مشاور ارشد طرح حفاظت از تالاب های ایران و محسن سلیمانی مدیر طرح حفاظت از تالاب های ایران در سفری دو روزه به استان آذربایجان غربی آخرین وضعیت دریاچه ارومیه و تالاب های این منطقه را بررسی کردند.
برنامه عمران سازمان ملل و کشور ژاپن، در احیای دریاچه ارومیه به عنوان بزرگترین دریاچه جهان با جمهوری اسلامی ایران همکاری دارند.
* عملکرد دولت روحانی امید به احیای دریاچه ارومیه را افزایش داده است
معاون نماینده مقیم برنامه عمران سازمان ملل متحد همچنین گفت: عملکرد مثبت دولت آقای روحانی در قبال مسایل زیست محیطی به ویژه بحران دریاچه ارومیه، امید به احیای این دریاچه را افزایش داده است.
مورالی افزود: مدیریت ارشد ایران از سطح بالا و از شخص رییس جمهوری تا سطوح پایین تر خود را برای کمک به حل بحران دریاچه ارومیه درگیر کرده اند. وی گفت: این عملکرد مدیران ارشد نشان دهنده احساس مسوولیت آنان در قبال بحران دریاچه ارومیه است و همین رویکرد سبب شده تا تلاش های سختی در طی یک سال اخیر برای حل این مشکل مشاهده شود.
مورالی اضافه کرد: بر اساس اظهار مسوولان و دست اندرکاران ایرانی این برای نخستین بار است که تمامی دستگاه های مرتبط از جمله سازمان حفاظت محیط زیست، جهادکشاورزی، وزارت نیرو و همه مردم در کنار هم در تلاش هستند تا این مشکل را برطرف کنند بنابراین این امید وجود دارد که بحران دریاچه ارومیه به راحتی حل شود.وی یادآور شد: فعالیت های خوب و راهنمایی های موثر مدیران ارشد جمهوری اسلامی ایران از جمله رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظ محیط زیست و بقیه مدیران نیز که گردهم آمده اند و با تلاش و پشتکار قصد دارند یک مساله زیست محیطی را برطرف سازند جای بسی خوشحالی و امیدواری است.
مورالی گفت: بدون شک در کنار تلاش مسوولان ایرانی، مجامع و سازمان های بین المللی نیز پای کار آمده اند و کمک می کنند تا این بحران دریاچه ارومیه مرتفع شود و همه این موارد نشانه های بسیار خوبی در این زمینه است.
وی افزود: مشکلی که دریاچه ارومیه با آن مواجه شده است در طول سال های متمادی به وجود آمده از این رو حل آن نیز سال ها به طول می انجامد زیرا تخریب یک چرخه در اکوسیستم بسیار آسانتر از احیای مجدد آن است.
* حل مشکل دریاچه ارومیه باید مبتنی بر اکوسیستم باشد
معاون نماینده مقیم برنامه عمران سازمان ملل متحد با بیان اقدامات برنامه عمران این نهاد بین المللی (UNDP) برای احیای دریاچه ارومیه گفت: تلاش ها برای حل این مشکل آغاز شده است و تلاش می شود که رویکرد حل بحران دریاچه ارومیه از یک رویکرد مهندسی به یک رویکرد مبتنی بر اکوسیستم تغییر یابد.
وی با قدردانی از کمک های دولت ژاپن برای حل مشکل دریاچه ارومیه گفت: تجارب دیگر نقاط دنیا از جمله دریاچه آرال نشان می دهد که مسایلی به این ابعاد و بزرگی با راه حل های مهندسی از جمله انتقال آب بین حوزه ای قابل حل نیست.
موضوع همکاری ایران و ژاپن برای احیای این دریاچه به مذاکرات سال گذشته شینزو آبه نخست وزیر ژاپن و حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری ایران باز می گردد و مسوولان دو کشور اردیبهشت ماه امسال سند همکاری در این زمینه امضا کردند.
دولت ژاپن به دلیل موقعیت وخیم دریاچه ارومیه تصمیم گرفته است تا یک میلیون دلار به پروژه دفتر توسعه سازمان ملل متحد برای احیای این دریاچه کمک کند.
مورالی اضافه کرد: حل چنین مشکلاتی تنها با رویکردهای مبتنی بر اکوسیستم و زیست بوم با در نظر گرفتن عوامل دخیل در ایجاد این مشکل با مشارکت جوامع محلی و مشارکت آنها قابل حل است.بر اساس اعلام مسوولان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی، تاکنون بیش از ۹۰ درصد دریاچه ارومیه خشک شده و این پهنه آبی تبدیل به شوره زار و نمکزار شده که کارشناسان میزان نمک موجود در این دریاچه را میلیون ها تن تخمین می زنند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۱ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۴:۵۴ ق.ظ

دیدگاه


نُه × 8 =