نبود مکان‌هاى تفریحی خدماتى و رفاهی در آذربایجان غربی

نبود مکان‌هاى تفریحی خدماتى و رفاهی در آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی : بسترهای خوب حمل و نقل ریلی و هوایی، نیروی انسانی کافی و زمینه های مساعد سرمایه گذاری در استان وجود دارد که این عوامل می توانند رغبت شرکت های سرمایه گذاری خارجی را بیشتر کنند.
اجرای طرح های تفریحی، گردشگرى، خدماتى و رفاهی ظرفیت خوبی برای جذب گردشگر به شمار می‌رود و اهمیت این موضوع، از آنجا مضاعف مى‌شود، استان آذربایجان غربی به عنوان یک استان مستعد با قابلیت های طبیعی و تاریخی در حوزه گردشگرى کشورهای اسلامی از نبود برخی امکانات رنج می برد و به همین تناسب، نیاز به مکان‌هاى تفریحی، گردشگرى، خدماتى و رفاهی داشته و از این رو، این طرح ها به عنوان یک ظرفیت عظیم و تاثیرگذار در حوزه گردشگری به حساب می‌آید.
اجرای این پروژه ها در نقاط کم برخوردار و به خصوص احداث هتل های چند ستاره از جمله ویژگی‌های پروژه های عظیم می تواند باشد که امید می رود این طرح ها با اجرا و تمام به موقع خود؛ مثل سایر پروژه‌های دیگر که برای استان از سوی مسئولان، مدیران و متولیان این امر، ارائه شده مثمرثمر باشد. نحوه اجرای این پروژه ها و اینکه این طرح ها در آینده نزدیک چه نقشی می‌تواند، در توسعه گردشگری و زیبایی شهر ارومیه و سایر شهرهای استان داشته باشد و همچنین چرایی و چگونگی نادیده گرفتن و عدم بکارگیری از برخی ظرفیت‌های حوزه گردشگری شهر ارومیه از سوی بعضی دستگاه‌ها و مسئولان باید بررسی و تحلیل شود.
از سوی دیگر، باید زیرساخت‌های لازم اقتصادی، فرهنگی، امکانات زیربنایی و ارتباطات برای شهر ارومیه فراهم شود و باید منتظر این زیرساخت‌ها شد.
امروز دیگر بر همگان روشن شده است، که در صورت توجه به این زیرساخت‌های توسعه شهری است، که می‌توان به انتخاب ارومیه ؛ به عنوان شهر نمونه گردشگری در کشور امیدوار شد.البته نباید فراموش کرد؛ با این ویژگی‌ها و ظرفیت‌هایی که امروز در شهر ارومیه به همت مدیریت شهری فراهم شده و هست و یا در آینده نزدیک به امکانات زیرساختی این شهر افزوده خواهد شد، به طور قطع و یقین باید یادآور شد، که تحقق آرمان مقصد گردشگران داخلی و خارجی برای استان و شهر ارومیه دور از دسترس نیست.
این در حالی است که در یک الگوی توسعه مدرن و پیشرفته همکاری نهادهای مختلف می تواند بسیار راهگشا باشد و در این میان مقوله سرمایه گذاری برای ساخت مجتمع های تجاری با هدف توسعه شهری و ایجاد زیر ساخت برای پیشرفت و آبادانی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.
شهرداری های استان نیز در اجرای طرح های عمرانی توسعه شهری با سرمایه گذاران بخش خصوصی باید مشارکت کنند که این تعامل می تواند بسیار کارساز باشد.
این مشارکتها به گونه ای است که شهرداریها می توانند بخشی از هزینه های اخذ مجوز و تعرفه های خود را از سرمایه گذاران بخش خصوص اخذ نکنند و به جای آن سهمی در پروژه های عمرانی به نام شهرداری ثبت شود.
کارشناسان اقتصادی راه اندازی واحد سرمایه گذاری در شهرداری های آذربایجان غربی را یک گام بسیار مهم برای توسعه استان و جذب گردشگر قلمداد می کنند و بر این باورند که این طرح برای کاهش درآمدهای شهرداری ها از محل جرایم و تعرفه ها و سرمایه گذاری های درآمدزا برای شهرداری ها اجرا می شود.
شهرداران با بکارگیری بخش خصوصی و مشارکت سرمایه گذاران و عقد قرارداد با سرمایه گذار می‌توانند طرح توجیهی خود را برای تصویب نهایی به دفتر امور شهری استانداری آذربایجان غربی ارسال کنند.
این طرح از سال های گذشته در شهرداری های استان در حال اجرا بوده و در سطح استان، شهرداری ارومیه و اشنویه پیشتاز بوده و شهرداری های خوی، ماکو و سلماس نیز در حال اجرای آن هستند .این در حالی است که موضوع ساخت مجتمع های تجاری برای توسعه و آبادانی شهر ارومیه در ماههای اخیر از اهمیت فراوانی برخوردار شده و یک گام استراتژیک برای جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی است.
در همین راستا سال گذشته مراسم کلنگ زنی پروژه بزرگ تجاری “اروم تکبیر فتح” با حضور استاندار آذربایجان غربی، سرکنسول کشور ترکیه در ارومیه، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر ارومیه و جمعی از مدیران و مسئولان استانی در ارومیه برگزار شد.
این دومین پروژه بزرگ احداث مرکز تجاری در ارومیه است که کلنگ زنی می شود و اولین پروژه نیز با نام مرکز تجاری “رزت” با ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ۲۰ مهر ماه سال گذشته در ارومیه کلنگ زنی شد.
ایجاد امکانات و زیرساخت های لازم برای سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال در استان یک ضرورت است و تقویت پایه های اقتصادی استان باید با استفاده از تمام ظرفیت ها و بهره گیری از توان بخش خصوصی و سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی، برای تحقق اهداف پیش‌بینی شده انجام گیرد.
این در حالی است که مدیریت استان آذربایجان غربی برای حمایت از فعالیت سرمایه گذاران در نقاط مختلف استان تصمیم جدی دارد و بسترهای خوب حمل و نقل ریلی و هوایی، نیروی انسانی کافی و زمینه های مساعد سرمایه گذاری در این استان وجود دارد که این عوامل می توانند رغبت شرکت های سرمایه گذاری را بیشتر کنند.
این در شرایطی است که متاسفانه بدلایل مختلف تاکنون زمینه های مناسبی برای رشد سرمایه گذاری در شهرهای مختلف استان آذربایجان غربی فراهم نشده است که این امر به دلیل طولانی شدن روند اداری برای اجرای این پروژه ها است.اگر به دنبال جذب گردشگر برای استان و شهر ارومیه هستیم باید به دنبال گسترش مراکز تجاری و اجرای طرح های تفریحی، گردشگرى، خدماتى و رفاهی در آذربایجان غربی باشیم.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۴:۴۶ ق.ظ

دیدگاه


− 3 = پنج