- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

نبود صنعت و نمایندگی کارگزاران بورس، مشکل بورس منطقه ای آذربایجان غربی

Posted By admin On خرداد ۲۱, ۱۳۹۳ @ ۳:۵۰ ق.ظ In اقتصادی | No Comments

گروه اقتصادی:رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار آذربایجان غربی گفت: مشکل بازار بورس استان نبود صنعت است و آن تعداد معدودی از صنایع که‌ در آذربایجان غربی فعالیت می کنند، سهامی عام نیستند و از طرفی سوددهی صنایع استان قابل اثبات نیست تا بتوانند امکان حضور در بورس داشته باشند. یکی از مشکلاتی که بر اثر وضعیت متشنج اقتصادی در جامعه بوجود آمده، ‌افزایش سرمایه های سرگردان مردمی است، بسیاری از افراد جامعه بدلیل نداشتن اطمینان از وضعیت موجود در بازار برای آغاز فعالیت های اقتصادی و از طرفی تنش های موجود در نظام بانکی کشور،‌ روال سابق نگه داشتن پول در خانه و قرار دادن آن ها در متکای زیر سرشان را مطمئن تر از هر روش دیگری برای نگه داشتن و ریال به ریال افزودنش، ترجیح می_دهند.در این بین سازمانی با عنوان سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیتی را در جامعه مدیریت می کند که در سایه آن امکان سرمایه گذاری، سودده شدن سرمایه های سرگردان و هدایت آن ها به سمت ایجاد اشتغال و توسعه فراهم می شود دراینباره و کارایی بورس برای سرمایه گذاری امن مردم »رحیم جوادی« رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار آذربایجان غربی سوالاتمان را پاسخگو شد:
*اهمیت ایجاد بورس از نظر شما چیست؟
بورس بعنوان یک بخش اقتصادی نقش مهمی در تجمیع سرمایه های سرگردان و هدایت آن ها به سمت ایجاد تولید،‌ کاهش نقدینگی در بازار‌ کاهش تورم، ‌ورود سرمایه های کلان به چرخه مولد و اشتغال زایی دارد و نقش آن بر هیچ اقتصاددانی حتی از نوع آماتور، پوشیده نیست.
*برخی کرشناسان عملکرد بورس استان را در جذب سرمایه ها و تبدیل آن به اشتغال مورد انتقاد قرار می دهند، تا چه اندازه موافق هستید؟
بیان هر نظری نباید به صورت یک جانبه گرایانه باشد، ‌افرادی که به عملکرد بورس استان انتقاد دارند باید در ابتدا شرایط و ابزار در دسترس این نهاد را ارزیابی و مورد بررسی قرار دهند،‌ اگر منتقد از بین مسئولان است باید از خود بپرسند که در مقابل این نقد چه میزان حمایت از بورس انجام شده که من در جواب می گویم هیچ حمایتی نداشتیم.سازمان بورس استان وظیفه فرهنگ سازی در این زمینه را دارد که در اینباره تاکنون نسبت به نامه نگاری های دوره ای و مستمر با ارگان ها و نهادهای دولتی به صورت فراخوان اقدام شده است تا در صورت تمایل هر نهاد کلاس های آموزشی رایگان آموزش بورس برای آن ها به صورت اختصاصی برگزار شود و در کنار آن، یک روز در هفته دوره عمومی آموزشی رایگان بورس برای عموم مردم برگزار می شود که اگر کسی خواهان استفاده از این کلاس ها با شرکت در آموزشگاه های مربوطه باشد باید مبلغی ما بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان پرداخت کند،مابقی وظیفه برای رونق بورس برعهده بخش های دیگر است.
*جز سازمان بورس چه کسی می تواند متولی رونق بورس باشد؟
بخش بورسی با شرکت ها و متولیان مختلفی از جمله سازمان بورس، ‌شرکت بورس، ‌فرابوس بانک ها و شرکت های همرسا سر و کار دارد که هرچند هرکدام بخشی از بورس را در دست دارند اما ماهیت آن ها با یکدیگر یکسان نیست به عنوان مثال بانک های مختلفی در کشور فعالیت دارند که پس اندازهای مردمی را جمع می کنند اما در باطن تفاوت های بسیاری با یکدیگر داشته و نوع عملکردشان مختلف است.
*اما بخش های مختلف بورسی که مطرح شد در آذربایجان غربی فعالیت ندارند،‌علت چیست؟
بله،‌ این یکی از مشکلات بورس استان است و هرچند ما تمام تلاش خود را برای انجام وظایف این شرکت ها در کنار تعهدات خود با هدف کمک به مردم انجام می دهیم.
هم اکنون در بورس هیچ کدام از کارگزاری ها حضور ندارند درحالیکه موظف به ایجاد شعبه و در محدودترین شرایط استفاده از یک نفر نماینده متخصص مربوط در بورس هستند تا نظارت لازم بر سهام مورد معامله در بورس را انجام داده و سهامدار را به نحو احسن راهنمایی کند.
*با وجود این کمبود،‌ چگونه نسبت به رفع آن اقدام می شود؟
به سختی این کار انجام می گیرد، سختی نه به معنی دشوار بودن کمک به مردم، زیرا ما تعهدی جز این نداریم اما ما نیز به اندازه ای که قانون اجازه می دهد می توانیم در این زمینه ها یاری رسان مردم باشیم.ایجاد نمایندگی و شعبه نیاز تمام استان های کشور است که براساس قانون نیز با توجه به کارمزدی که از سهامداران اخذ می شود،‌ کارگزاران ملزم به انجام این کار هستند اما تاکنون این موضوع مهم تحقق نیافته است.
*وضعیت کنونی بورس استان را چگونه ارزیابی می کنید؟
وضعیت بورس خوب است، مشکل ما این است که ما در استان صنعت نداریم و آن تعداد معدودی از صنایع که‌ در آذربایجان غربی فعالیت می کنند، سهامی عام نیستند و برای پذیرش در بورس امکان حضور صنایع با سهامی خاص وجود ندارند، از طرفی سوددهی صنایع استان قابل اثبات نیست تا بتوانند امکان حضور در بورس داشته باشند.
*شما از وضعیت کنترل تورم بورس گفتید‌ این کارکرد بورس در آذربایجان غربی تا چه اندازه نمود داشته است؟
واقعیت این است که نمی توان به صورت رقمی در اینباره اظهار نظر کرد، ما فقط نقش کنترل کنندگی تورم را بر عهده داشتیم، در اینباره تنها می توان کارکرد بورس را اینگونه تعریف کرد که براساس برنامه ها، آمار معاملات سالانه بورس باید ۱۰ درصد رشد داشته باشد که خوشبختانه این رقم در آذربایجان غربی ۲۰ درصد است.
*روند رشد معاملات در بورس استان طی سال های گذشته به چه نحو بوده است؟
ارقام ریال معاملات بورس استان از سال ۸۸ با ۶۶ میلیارد تومان آغاز و در سال های بعد تا پایان سال ۹۲ به ترتیب ۱۰۰ میلیارد تومان، ۱۲۰ میلیارد تومان، ۵/۱۷۶ میلیارد تومان و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است که این ارقام تنها محدود به معاملات درون تالار بورس است و ارزش معاملات افرادی که به صورت آنلاین، اینترنتی و بدون حضور فیزیکی اقدام به معامله می کنند، در این ارقام حای ندارد.
*هم اکنون چه تعداد واحد صنعتی در آذربایجان غربی در بورس هستند؟
مجموع صنایع فعال در استان ۴ واحد است که تجمیع آن ها به اندازه یک واحد نیز نیست ‌ شرکت های شیر پگاه، شهد خوی، قند پیرانشهر و سیمان ارومیه این شرکت ها را شامل می شوند که بسیار ناچیز است.
*به نظر شما بورس تا چه اندازه برای سرمایه گذاری مردم مناسب است؟
به گزرش خبرنگار اروم نیوز؛بورس یک بازار پر ریسک است و به هیچ کس نمی توان برای فعالیت در این بازار اطمینان خاطر داد، ‌تنها کاری که می توانیم انجام دهیم این است که چگونه مردم را به طرف ریسک کمتر هدایت کنیم.ما با برگزاری کلاس های آموزشی و هدایت مردم نهایت سعی خود را انجام می دهیم تا اصل سرمایه آن ها از بین نرود و تاکنون نیز صفر شدن سرمایه در بورس دیده نشده است اما افزایش سودهای بیش از ۱۰ برابر میزان سرمایه نیز می_تواند در بورس عملی شود.
*هدایت به سمت سرمایه گذاری با ریسک کمتر در بورس چگونه انجام می شود؟
افرادی که آشنایی کاملی با بورس ندارند با خرید سبد سهام که شامل سهام صنعت های بزرگ و شهرک های بزرگ است ریسک کمتری در انتظارشان است و افرادی نیز که در زمینه بورس و فعالیت های اقتصادی حرفه ای هستند می توانند خود اقدام به ایجاد سبد سهام کنند.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d9%86%d8%a8%d9%88%d8%af-%d8%b5%d9%86%d8%b9%d8%aa-%d9%88-%d9%86%d9%85%d8%a7%d9%8a%d9%86%d8%af%da%af%d9%8a-%d9%83%d8%a7%d8%b1%da%af%d8%b2%d8%a7%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d8%a8%d9%88%d8%b1%d8%b3%d8%8c-%d9%85/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.