نبود زنجیره حمایتی خلاء جدی در ساماندهی معتادان متجاهر

نبود زنجیره حمایتی خلاء جدی در ساماندهی معتادان متجاهر

معصومه صفری
گروه اجتماعی:معتادان متجاهر از جمله قشرهای آسیب دیده جامعه هستند که به مصرف مواد مخدر اعتیاد پیدا کرده و به دلیل خلاء زنجیره حمایتی عاطفی، شغلی و اجتماعی به این مسیر کشیده شده اند.معتادان متجاهر به افرادی گفته می شود که با وجود تمام بسترها و امکانات لازم برای درمان حاضر به ترک اعتیاد خود نیستند و از مصرف موادمخدر در بستر عمومی جامعه بیم و هراسی ندارند. بیشتر معتادان متجاهر از حمایت خانواده ها دور و محروم شده اند و به افراد کارتن خواب تبدیل می شوند و برای تهیه و مصرف موادمخدر تن به هر کاری می دهند.
این قشر بر اساس ماده ۱۶ قانون مبارزه با موادمخدر توسط پلیس جمع آوری و بر اساس این ماده قانونی به مراکز ترک اعتیاد اجباری معرفی می شوند.
معتادان متجاهر افرادی هستند که در کنار اعتیاد و مصرف موادمخدر به سایر آسیب های اجتماعی نیز مبتلا شده اند و وجود این افراد در جامعه می_تواند خطرات زیادی به همراه داشته باشد.
یک کارشناس مراکز درمانی ترک اعتیاد گفت: معتادان متجاهر به دلیل نبود حمایت خانواده ها در بیرون از منزل و در خیابان ها به سر می برند.
وی بیان کرد: پلیس وظایف خود را در راستای جمع آوری معتادان متجاهر به خوبی انجام می_دهد اما، مشکل اصلی در بحث هزینه های بالای درمان این افراد است.
این کارشناس مراکز درمانی ترک اعتیاد ادامه داد: بخشی از افراد جمع آوری شده به مراکز ترک اعتیاد میان مدت و بخش دیگر به مرکز دولتی نگهداری و ترک اعتیاد معرفی می شوند.
جعفری گفت: اجتماعی کردن مقابله با اعتیاد امری ضروری است و خیران در این راستا نقش بسیار موثری دارند.
وی عنوان کرد: پزشکان خیر نیز باید در مسیر درمان معتادان متجاهر گام های بلندی بردارند و در مجموع همه باید در توان خود کمک دهند تا مبارزه جدی با اعتیاد صورت گیرد تا روز به روز شاهد کاهش اعتیاد در جامعه باشیم.
این کارشناس اضافه کرد: معتادان متجاهر به دلیل محروم بودن از حمایت های خانواده و دچار شدن به مجموعه ای از آسیب های اجتماعی تعهدات اخلاقی در آنها از بین رفته و کمرنگ شده است.
جعفری اظهار کرد: بیشتر معتادانی که توسط پلیس دستگیر و به مراکز میان مدت ترک اعتیاد معرفی می شوند توان پرداخت هزینه های درمانی خود را ندارند که این امر مشکلات زیادی را برای این مراکز ایجاد می کند.
وی تاکید کرد: یک معتاد بهبود یافته برای رهایی همیشگی از اعتیاد و جلوگیری از برگشت مجدد نیازمند تغییر تفکر است که توجه به این مهم امری ضروری است.
وی افزود: تغییر تفکر در معتادان به ویژه افرادی که به متجاهر تبدیل شده اند نیازمند حمایت های مالی خیران و نگهداری بیشتر این افراد در مراکز است. این کارشناس مراکز درمانی ترک اعتیاد گفت: گسترش موادمخدر از توطئه های استکبار جهانی در راستای ضربه زدن به ارزش های اسلامی و اخلاقی است. وی افزود: اعتیاد یکی از اولویت_های مهم در بحث آسیب های اجتماعی است و این آسیب در بروز سایر آسیب ها نیز اثرگذار است. این کارشناس مراکز درمانی ترک اعتیاد ادامه داد: پلیس در راستای مبارزه با موادمخدر همه تلاش خود را به کارگرفته اما برای کسب توفیق بیشتر همه باید در این راستا تلاش کنند.
وی کرد: یکی از مهمترین مشکلات در زمینه معتادان متجاهر نبود مکانی برای نگهداری اولیه و غربالگری این افراد است که انتظار می رود شهرداری در این زمینه گام های بلندی بردارد.
این کارشناس مراکز درمانی ترک اعتیاد گفت: اعتیاد در افراد یک آسیب است که به مرور زمان تبدیل به بحران می شود اما معتاد متجاهر فردی بحران زده است که چندین آسیب را با خود همراه دارد و می تواند خطرهای زیادی را در اجتماع پدید آورد.
وی افزود: در بررسی های صورت گرفته بسیاری از معتادان متجاهر دارای خانواده های سطح بالا، شغل مناسب و یا تحصیلات عالیه هستند اما بنا به دلایلی دچار اعتیاد شده و پس از اینکه از حمایت های خانواده دریغ شده اند به سمت متجاهری کشیده می شوند.
وی بیان کرد: برخی دیگر از معتادان متجاهر از افراد سطح پایین هستند که این قشر نیز به دلیل مشکلات مالی و نبود حمایت از سوی خانواده رها می شوند و برای تهیه مواد مخدر مصرفی خود از هیچ کاری ابا ندارند.
این کارشناس مراکز درمانی ترک اعتیاد ادامه داد: بسیاری از معتادان متجاهر به دلیل مشکلات و شرایط حاکم بر آنان دست به سرقت، خرده فروشی مواد مخدر، درگیری، تجاوز و سایر موارد می زنند.
امینی اظهار کرد: امروز حمایت هایی که از معتادان متجاهر و اقدام های درمانی صورت می_گیرد بیشتر از توجه به برنامه های پیشگیری است که این مهم باید مورد بازنگری جدی صورت گیرد. وی گفت: در امر پیشگیری نیاز است تا تلاش_های زیادی صورت گیرد که فرد مبتلا به اعتیاد متجاهر نشود و توجه به این مهم امری ضروری است. این کارشناس مراکز درمانی ترک اعتیاد کرد: اعتبارات پیشگیری به نسبت درمان روز به روز در حال کاهش است در حالیکه این موضوع اید برعکس باشد. امینی عنوان کرد: کودکان و نوجوانان به دلیل شرایط سنی در بیشترین معرض آسیب هستند و توجه به این قشر در برنامه های پیشگیری از اهمیت دوچندانی برخوردار است.
وی بیان کرد: دولت در راستای جمع آوری و درمان معتادان متجاهر هزینه های گزافی را متحمل می شود اما با توجه ویژه به برنامه های پیشگیری نه تنها بسیاری از این هزینه_ها کاهش می یابد بلکه سایر آسیب های اجتماعی نیز کاهش چشمگیری پیدا می کند.
این کارشناس مراکز درمانی ترک اعتیاد افزود: در گذشته اعتیاد از طریق مصرف تریاک و به شکل یک مصرفی بود اما امروز مصرف موادمخدر تغییر یافته و به سمت مخدرهای توهم زا مانند شیشه و گل رفته و چند مصرفی گرایش یافته است.
امینی اظهار کرد: بسیاری از معتادان چند مصرفی در کنار مواد مخدر، الکل نیز مصرف می_کنند که از تخریب بالایی برخوردار است و این افراد در مدت زمان کوتاهی دچار مشکلات و آسیب های مختلف می شوند.
وی تاکید کرد: در مجموع حمایت های خانوادگی و اجتماعی باید قبل از اعتیاد مورد توجه جدی قرار گیرد اما اگر فردی به اعتیاد مبتلا شد خانواده نباید آن را رها کند و باید حمایت ها به سمت و گونه ای دیگر باشد تا فرد از اعتیاد رها و به متجاهر تبدیل نشود.
این کارشناس مراکز درمانی ترک اعتیاد ادامه داد: دولت تدبیر و امید نگاه ویژه ای به معتادان بهبوده یافته دارد و تاکنون گام های بلندی در این راستا برداشته است. یک کارشناس مراکز درمانی ترک اعتیاد هم گفت: بحث مراقبت های پس از خروج معتادان بهبود یافته از اهمیت ویژه ای برخوردار است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد. نبی الله شاه محمدی حیدری افزود: خیران نقش موثری در راستای حمایت از معتادان بهبود یافته دارند و کمک های خیران باید در این مسیر افزایش یابد. این کارشناس مراکز درمانی ترک اعتیاد ادامه داد: در مرکز اقامت، درمان و نگهداری معتادان ابراهیم آباد اراک تیم مجرب درمانی حضور دارد و با همت اداره کل فنی و حرفه ای این استان کارگاه جوشکاری این مرکز در دی ماه جاری راه اندازی شده و معتادان بهبود یافته پس از آموزش_های لازم در صورت قبولی در آزمون پایان دوره، گواهینامه فنی و حرفه ای دریافت می_کنند. این کارشناس مراکز درمانی ترک اعتیاد اضافه کرد: دستگیری معتادان متجاهر و نگهداری آنان در این مرکز نقش موثری در کاهش مرگ و میر این قشر، افزایش رضایتمندی عمومی جلوگیری از پدیده کارتن خوابی در سطح شهر کاهش سرقت های خرد، قطع ارتباط معتادان با سرپنجه های قاچاق و کاهش مستقیم و غیرمستیم خسارت های اجتماعی و فرهنگی داشته است.
وی گفت: تغییر نگرش جامعه به معتادان بهبود یافته امری ضروری است .این کارشناس مراکز درمانی ترک اعتیاد افزود: جامعه باید معتادان بهبود یافته را به گرمی بپذیرد زیرا اگر حمایت_های لازم از این قشر پس از بهبودی صورت نگیرد بازگشت مجدد آنان به دام اعتیاد دور از دسترس نیست. وی بیان کرد: همه آحاد جامعه باید کمک کنند تا افراد گرفتار از آسیب و بلای خانمان سوز اعتیاد رهایی پیدا کنند.
وی ادامه داد: بسیاری از رفتارهای غلط و بی_اخلاقی با معتادان بهبود یافته می تواند مسیر زندگی این افراد را تغییر دهد و از آنان مجرمانی بزرگ بسازد. وی بیان کرد: در مرکز ابراهیم آباد اراک با وجود امکانات محدود و تنگناهای مختلف تلاش های زیادی در راستای بهبود معتادان به کارگرفته شده اما هنوز تا رسیدن به وضعیت رضایت بخش فاصله است.
زمانی قمی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب به امر مقابله با آسیب های اجتماعی به ویژه موضوع اعتیاد تاکید ویژه دارند که این مهم باید در اولویت برنامه ها قرار گیرد.
این کارشناس مراکز درمانی ترک اعتیاد کرد: نیروی انتظامی این استان تاکنون در راستای مبارزه با مواد مخدر و جمع آوری معتادان متجاهر گام_های بلندی برداشته و انتظار است همه نهادها و دستگاه ها در این راستا همت و تلاشی مضاعف را سرلوحه امور خود قرار دهند. بسیاری از کارشناسان امر بر این باورند که رفتار و برخورد صحیح خانواده ها پس از آگاهی از مصرف اعتیاد در بین اعضای خانواده از اهمیت ویژه ای برخوردار است به گونه ای که هرگونه سهل انگاری و رفتار ناصحیح در این راستا می_تواند عمق آسیب و معضل را افزایش دهد. نخستین حمایت برای ترک اعتیاد و جلوگیری فرد معتاد به متجاهر شدن باید از سوی خانواده ها و پس از آن از سوی مسئولان و خیران صورت گیرد تا شاهد معضل معتادان متجاهر و سایر آسیب های اجتماعی در جامعه نباشیم.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۶:۱۳ ق.ظ

دیدگاه


1 × یک =