رییس انجمن هنرهای نمایشی:

نبود جشنواره در تقویم سالانه مشکل هنرهای نمایشی آذربایجان‌غربی است

نبود جشنواره در تقویم سالانه مشکل هنرهای نمایشی آذربایجان‌غربی است

آراز آذربایجان ، رییس انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان‌غربی گفت: یکی از مشکلات هنرهای نمایشی استان، نبود جشنواره در تقویم سالانه است و این درحالی است که در استان‌های دیگر هرساله بر اساس این تقویم جشنواره‌ های مختلفی برگزار می‌شود.
امید خاکپوراظهار کرد: در برخی استان‌ها نظیر همدان، جشنواره کودک و نوجوان یا در مریوان، جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی هر سال برگزار می‌شود ولی آذربایجان‌غربی فاقد یک رویداد ملی از این دست هستیم.
وی افزود: همچنین یکی از مطالبه‌های ما در سفر رئیس جمهور به استان، برگزاری جشنواره بین‌المللی بود که امیدواریم بتوانیم آن را اجرایی کنیم.
وی در پاسخ این سوال که برگزاری جشنواره نهال میاندوآب می‌تواند به صورت سالانه در تقویم سالانه قرار گیرد، گفت: یکی از آسیب‌های برگزاری جشنواره‌ها در استان ها و شهرستان‌ها این است که در نهایت ۲ یا سه سال برگزار می‌شود و علت آن هم عدم حمایت‌های مادی و معنوی است زیرا ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی به تنهایی نمی‌توانند متولی برگزاری باشند و باید تمام ارگان‌ها از چنین رویدادهایی حمایت کنند.
رییس انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه هر چقدر در حوزه فرهنگ و هنر هزینه شود به منزله سرمایه‌گذاری است، اضافه کرد: جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی با زبان فرهنگ و هنر و انتقال آن با کمک گرفتن از تجربه هنرمندان به نسل جدید از ویژگی‌های برگزاری جشنواره‌های هنری است.
خاکپور همچنین اظهار کرد: همت قابل توجهی در بین هنرمندان و مسوولان میاندوآب با برگزاری جشنواره تئاتر نهال کلید خورده و امید است در سال های آینده، این جشنواره به صورت ملی برگزار و به ریشه یک نهال واقعی در کشور تبدیل شود.
وی با بیان اینکه آذربایجان‌غربی از نظر عملکرد در حوزه هنرهای نمایشی در شرایط مطلوبی قرار دارد و علت آن هم فعالیت‌های انجام گرفته در چند سال گذشته افزود: این در حالی است که در سایت ایران تئاتر براساس آمار موجود، انجمن هنرهای نمایشی استان در بین انجمن‌های کشور در رده سوم تا پنجم قرار دارد.
وی با بیان اینکه یکی از ضعف‌های اساسی که آذربایجان‌غربی در زمینه‌ هنر نسبت به استان‌های دیگر وجود دارد، برگزاری کم جشنواره‌هاست، گفت: در گذشته جشنواره‌های هنری تنها در مراکز استان ها برگزار می‌شد ولی اکنون این مهم در شهرهای مختلف استان برگزار می‌شود که در حد استانی و ملی است و نمونه بارز آن برگزاری جشنواره‌های متعدد در میاندوآب به ویژه جشنواره تئاتر نهال است که در ۲ و سه سال اخیر اتفاق افتاده است.
خاکپور افزود: همچنین آذربایجان‌غربی از نظر وجود هنرمندان آکادمیک، پیشکسوت و تحصیل کرده در شهرهای مختلف در جایگاه مطلوبی قرار دارد به طوری که توانسته ایم از نظر آموزش نیز در سطح کشور به صورت مطلوب عمل کنیم.
یکی از مشکلات حوزه هنر آذربایجان‌غربی نبود زیرساخت‌های لازم است
رییس انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان‌غربی گفت: یکی از مشکلات آذربایجان‌غربی در حوزه هنرهای نمایشی زیرساخت‌هاست که در سطح استان هیچ گونه سالن پلاتو مطابق با استانداردهای تئاتر وجود ندارد.
خاکپور یادآور شد: در شهرستان میاندوآب به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سالن پلاتو آبرومندانه و در خور شایسته با انواع مشکلات مالی ساخته شده است.
وی با اشاره به اینکه در سطح استان بیشتر سالن‌ها چند منظوره هستند، اظهار کرد: از این سالن‌ها صرفا در اجرای تئاتر نمی‌توان استفاده کرد و همچنین امکانات موجود صوتی و تصویری نیز فرسوده شده اند.
وی افزود: در سفر اخیر رئیس جمهوری به استان و همچنین مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این مشکلات را از نزدیک لمس و به گوششان هم رساندیم و امید است در جهت رفع این کاستی‌ها اقدامات و مساعدتی صورت گیرد.
وی اضافه کرد: آذربایجان‌غربی با توجه به پتانسیل و ظرفیت‌هایی که در حوزه هنر دارد، می‌تواند عملکرد قابل قبول و بیشتر از حالت فعلی داشته باشد.
خاکپور در خصوص تعداد انجمن‌های نمایشی هم‌گفت: قبل از اینکه مسوولیت این انجمن را بر عهده بگیرم، حداکثر هفت دفتر انجمن‌ هنرهای نمایشی در استان وجود داشت ولی اکنون با افزایش به ۱۷ دفتر در تمامی شهرهای استان نمایندگی انجمن‌ هنرهای نمایشی دایر شده و همه آنها فعال هستند.
وی با بیان اینکه همچین برخی شهرهای کوچک استان از جمله شهر میرآباد سردشت و نلاس اشنویه متقاضی راه‌اندازی دفتر انجمن هنرهای نمایشی هستند، گفت: همچنین درصدد راه‌اندازی دفتر در ۲ شهرستان تازه تاسیس باروق و چهاربرج نیز هستیم که قرار است جلسه هماهنگی با فرمانداران این شهرها را برگزار کنیم.
وی در خصوص جایگاه میاندوآب از حیث هنرهای نمایشی بیان کرد: شهرهای جنوب آذربایجان‌غربی در زمینه اجرای انواع هنرهای نمایشی فعال هستند ولی شمال استان کم‌کار است و به طوری که در جنوب استان شهرهای میاندوآب، بوکان، مهاباد و نقده در زمینه تئاتر فعال بوده و در سطح ملی مطرح هستند.
وی گفت: هر ۶ ماه عملکرد هنرهای نمایشی هر شهرستان در جدول رده‌بندی قرار می‌گیرد که شهرستان میاندوآب هم طی چند سال اخیر در این جدول در رتبه یک تا سه قرار می‌گیرد و وضعیت آن به رنگ سبز است.
۲۳ گروه نمایشی ثبت شده رسمی در آذربایجان غربی و ۱۰ انجمن هنرهای نمایشی در این استان وجود دارد که از این میان ارومیه با هشت گروه، خوی با پنج و مهاباد با چهار گروه به ترتیب بیشترین گروه‌های نمایشی را به خود اختصاص داده است.
جشنواره استانی تئاتر «نهال» با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی میاندوآب و انجمن هنرهای نمایشی این شهرستان و آذربایجان‌غربی از ۱۰ تا ۱۲ خرداد برگزار خواهد شد و مرحله ملی آن نیز به صورت نمایشنامه نویسی برگزار می‌شود.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۵۴ ق.ظ

دیدگاه


− نُه = 0