معاون توسعه روستايي و مناطق محروم رئيس جمهور در اروميه :

نبود امکان اشتغال جوانان مهمترین عامل مهاجرت روستاییان است

نبود امکان اشتغال جوانان مهمترین عامل مهاجرت  روستاییان است

گروه خبر: معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور گفت : نبود امکان اشتغال برای جوانان وهمچنین کمبود درآمد مهمترین عامل مهاجرت روستاییان وعشایراست.
به گزارش آرازآذربایجان ، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور، سید ابوالفضل رضوی در جلسه کارآفرینی روستایی در خصوص اشتغال پایدار در محل سالن استانداری آذربایجان غربی اظهار داشت : مشکلات روستاییان عمدتا در چهار بند از جمله کمبود درآمد، عدم صنعتی شدن بخش کشاورزی و در نتیجه فراهم نبودن شغل مناسب برای جوانان تحصیل کرده، تبعیض‌های اداری بین شهرنشینان و مردم روستا در دستگاه‌های اداری و عدم تکریم روستاییان و عشایران در سیستم های اداری خلاصه میشود. وی در ادامه افزود: معاونت توسعه روستایی برای توان افزایی اقتصادی دربانکها برای پرداخت وام به ۳ مجموعه، بانک سینا( بنیاد مستضعفان)، بانک پارسیان( ستاد اجرایی حضرت امام) و صندوق ملی توسعه، وام با کارمزد ۵ درصد ارائه می‌دهد تا این بانک ها با کارمزد ۸ درصد و بازپرداخت یک تا چهار سال و دوره تنفس یک سال تسهیلات در نظر گرفته شده برای کارآفرینان روستایی را پرداخت کنند.
این مسئول در ادامه افزود: روستاییان برای دریافت وام متاسفانه با نبود وثیقه مواجه هستندچرا که املاک آنها فاقد سند هستند .
وی در ادامه تصریح کرد: در بحث عدم ارائه سند برای واحدهای روستایی، اداره بنیاد مسکن آذربایجان غربی می‌بایست پاسخگو باشد زیرا بنیاد مسکن موظف است برای کلیه املاک روستایی سند صادر کند، در سطح کشور برای ۷۰ درصد املاک روستایی سند صادر گردیده و ۳۰ درصد آن هنوز فاقد سند هستند. این مسئول عنوان کرد: مصوبه پرداخت تسهیلات بانکی برای آذربایجان غربی ۴۲ میلیارد بوده که ۳۲ میلیارد آن محقق شده و ۱۵ میلیارد آن پرداخت و ۲۲ میلیارد در مرحله عقد قرارداد هستند.
وی گفت: رتبه آذربایجان غربی از نظر عقد قرار داد ۵ و از لحاظ پرداخت تسهیلات به صاحبان طرح جهت دریافت تسهیلات ۶ است.
وی اعلام کرد: در سال ۹۷ سهمیه هرپروژه جدید ۲٫۵ میلیارد است که در اگر درخواست و نظر استاندار همراه آن باشد این تسهیلات به ۴ میلیارد تومان در آذربایجان غربی می‌تواند ارائه شود.
این مسئول با اشاره به اینکه عمده مشکلات کارآفرینان حوزه روستایی در منطقه آذربایجان غربی برای دریافت وام نبود وثیقه سند دار است اعلام کرد: کهوریان، معاون هماهنگی امورعمرانی استاندار موظف است ۵ نفر کارشناس رسمی دادگستری به بانک سینا معرفی کرده تا واحدهای ارائه شده به عنوان وثیقه به بانک‌ها را ارزیابی کند.
رضوی گفت: زمان پاسخ دهی بانک سینا به استعلامات یک ماه و زمان ارائه وثیقه از سوی متقاضی دریافت وام دو ماه است که در صورت پایان یافتن مهلت مقرر سهمیه پروژه برای دریافت وام حذف می‌شود. رضوی وثیقه لازم برای شروع یک اشتغال پایدار در مناطق روستایی را نام برده و گفت: ۱۰۰ درصد قیمت ملک در روستا به عنوان وثیقه با کارمزد ۱۲ درصد و بازپرداخت آن در مدت معین اعلام شده است.
این مسئول در خصوص ارفاق برای کارآفرینان روستایی گفت: کارآفرینان روستایی می‌توانند در صورت نداشتن وثیقه برای مابقی وام خود، تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان سفته بانکی ارائه دهند.
وی در ادامه ارفاق‌های انجام شده برای کارآفرینان روستایی بیان کرد: کارآفرینان در تمام نقاط روستایی کشور از ۵ سال مالیات و در مناطق محروم روستایی از ۱۰ سال مالیات معاف هستند که لازم است کارشناسان دارایی برای اخذ مالیات از این واحدها اقدام نکنند.وی تصریح کرد: دولت تدبیر و امید از زمان شکل گیری جمهوری اسلامی تنها دولتی است که لایحه دو فوریتی برای دریافت وام با کارمزد تک رقمی را برای روستاها ارائه کرده است.
این مسئول گفت: کارآفرینی در روستا که ملک یا زمینی برای ارائه وثیقه به بانک ندارد می‌تواند با دریافت موافقت بخشداری و فرمانداری با ارائه سفته به عنوان وثیقه وام خود را دریافت کند.
وی گفت: در خصوص رفع مشکل وثیقه کارآفرینان روستایی، لازم است میان بانک‌ها و سازمان ثبت اسناد و املاک جلسه ای برگزار شود.
*مهاجرات روستاییان مشکلات سیاسی و اجتماعی در پی خواهد داشت
استاندار آذربایجان‌غربی نیز دراین جلسه اظهار کرد: باید با بوجود آوردن امکانات و زیرساخت¬های لازم روستاییان را به زندگی در روستاها تشویق کرد زیرا مهاجرات روستاییان مشکلات سیاسی و اجتماعی در پی خواهد داشت .
محمد مهدی شهریاری تصریح کرد: خوشبختانه دولت نیز توجه ویژه به روستاها داشته و اعتبارات مناسبی برای اشتغال به تصویب رسانده، هر چند که در دولت‌های گذشته، اسیر طرح‌های زودبازده شده است و در کشور اشتغال‌زایی خاصی صورت نگرفت.
استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه هدف دولت، جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها بوده و برای همین از طرح‌های تشویقی به همین مناسبت استفاده می‌کند افزود: بی شک مهاجرت بی‌رویه روستاییان به شهرها سبب رشد حاشیه‌نشینی و در نهایت ایجاد مسائل مختلف سیاسی و اجتماعی شده چون در حاشیه شهرها، زیرساخت‌های لازم همچون مدرسه، خانه بهداشت و فضای سبز وجود ندارد.
وی به تدوین پنجره واحد سرمایه‌گذاری در استان اشاره کرده و بیان کرد: تمامی سازمان‌های استان موظف به دادن پاسخ استعلامات طرح‌های اشتغال روستایی و عشایری در ظرف دو ماه هستند مگر در مواردی که این طرح‌ها سبب تخریب محیط زیست و منابع طبیعی شود.
شهریاری به برخی مشکلات روستاییان در موضوع کشاورزی پرداخت و بیان کرد: هم اکنون در روستاها، زمین‌های کشاورزی کوچک شده و در برخی مواقع، توجیه اقتصادی برای کشت وجود ندارد و در این زمینه باید کشت جایگزین محصولاتی که اقتصادی نیستند، وجود داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه مقرر بود که در بودجه امسال کشور، یارانه پنج دهک بالای کشور قطع شود اظهار کرد: در این ارتباط پیشنهاد می‌شود که این یارانه‌های غیرنقدی به روستاییان کشور داده شده و علاوه بر آن، میزانی از برق و گاز روستاییان به صورت رایگان به آنها واگذار شود و حتی می‌توان یارانه روستاییان را دوبرابر کرد تا جمعیت حاشیه‌نشین شهری به روستا بازگردند.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۱ ق.ظ

دیدگاه


5 × = بیست پنج