نبودشفافیت آفت بزرگ شوراها در آذربایجان غربی

نبودشفافیت آفت بزرگ شوراها در آذربایجان غربی

گروه گزارش: نگاهی به عملکرد شوراها در آذربایجان غربی نشان می دهد، این نهادهای برآمده از مردم نه تنهاکارنامه قابل قبولی ندارند بلکه مدیریت شهری را با چالش جدی به نام نبود شفافیت مواجه کرده اند.
دستگیری‌های گسترده در سطح شهرداری‌های ارومیه، مهاباد، پیرانشهر، اشنویه، شاهین دژ و… انحلال شورای شهر مهاباد در پی فساد مالی و دستگیری شهردار کلان شهر ارومیه و چند نفر از شهرداران ادوار در مهاباد نشان می‌دهد که مدیریت شهری در این منطقه نیازمند یک بازنگری اصولی و کارشناسی است.
یکی از مهمترین چالش‌ها نحوه گزینش و انتخاب افراد برای حضور در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا است که این چالش در کنار سیاست زدگی برخی شوراها، منحصر شدن شوراها به امور شهرداری، برخی سوءاستفاده‌های مالی و رانت خواری‌های اعضای شورای شهر و وجود تعارض منافع در تصمیمات و مصوبات برخی شوراها و نفوذ و تسلط شهرداری‌ها بر برخی اعضای شوراها موجب بی اعتمادی و نارضایتی مردم به مهمترین پارلمان محلی در منطقه شده است.امروز در دوره‌ای که شوراهای اسلامی دچار فساد، رانت و تخلفات متعدد شده‌اند نقش مهم چالش شایستگی و شفافیت بیش از سایر دوره‌ها نمود دارد نقشی که تنها با احیا و اجرای دقیق آن می‌توان ضمن ایجاد اعتماد دوباره زمینه انتخاب افراد اصلح را فراهم کرد.
گفتگوهایی با افراد فعال اجتماعی و سیاسی در آذربایجان غربی و شهر مهاباد به دلیل اتفاقات تلخ انحلال شوراها و دستگیری‌های متعدد در سطح شوراها و شهرداری‌های بسیاری از شهرهای استان انجام داده که ماحصل این گفتگوها تاکید بر اصل شایستگی و شفافیت در حرف و عمل است.
نبود شفافیت مهمترین دلیل انحلال شورای پنجم شهر در مهاباد است
مسئول شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در مهاباد در خصوص دلایل انحلال شورای اسلامی شهر مهاباد در دوره اخیر و اهمیت انتخابات ششمین دوره شوراها در این شهرستان مرزی گفت: شوراهای اسلامی شهر و روستا به عنوان مهمترین پارلمان محلی نقش مهمی در توسعه پایدار هر منطقه‌ای دارد اما متأسفانه این نهادها در شهرهای کوچک به محلی برای کسب قدرت و منافع شخصی عده‌ای تبدیل شده است.
قادر چوپانی عدم نظارت درست و اصولی مسئولان شهر مهاباد را از دیگر دلایل ناکارآمدی و انحلال شوراها در این شهرستان دانست و گفت: در شهرهایی مثل مهاباد که بیشتر انتخابات قومی و طایفه‌ای است ضعف نظارت و همراهی برخی مسئولان با جریان قوم گرایی موجب شده مردم نسبت به شوراها و مدیریت شهری بی اعتماد شوند.
وی نبود شفافیت در بین نمایندگان شوراهای شهر و روستا در مهاباد، عدم حضور نیروهای انقلابی، متخصص، کاربلد در حوزه مدیریت شهری را عوامل مهم در عدم اقبال دوره پنجم شوراهای اسلامی در مهاباد ذکر کرد و افزود: انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی در مهاباد یک آزمون بزرگ برای نامزدهای این دوره برای شفافیت در عمل و جلب اعتماد دوباره مردم به این پارلمان محلی است.
چوپانی اضافه کرد: وقتی در شهرهایی مثل مهاباد به جای توجه به اصل شایستگی، علم و تخصص افراد با جریان طایفه و قبیله گرایی در پارلمان‌هایی محلی چون شوراهای اسلامی روی کار بیایند نتیجه‌ای جز عملکرد ناموفق در مدیریت شهری، تخلف‌های پی درپی، دستگیری‌های اکثر اعضای شورای شهر و در نتیجه انحلال آن را نمی‌توان انتظار داشت.مسئول شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در مهاباد شفافیت و شایستگی را مطالبه اصلی مردم مهاباد در انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا عنوان کرد و افزود: با توجه به تأثیر فضای مجازی بر آگاهی و بینش مردم و نیز نقش مهم رسانه‌ها با اجرای چالش شایستگی و شفافیت در آگاهی بخشی به مردم در این دوره انتظار می‌رود نامزدهایی که در حرف و عمل شفاف هستند بیشتر مورد اقبال رأی دهندگان قرار گیرند.
شفافیت کاندیداهای شورای شهر در مهاباد موجب اعتماد دوباره مردم به این پارلمان محلی می‌شود
چوپانی رعایت اصل شفافیت در تمامی مراحل برگزاری انتخابات و حتی بعد از انتخابات توسط مسئولان وهیئت های نظارت و اجرایی انتخابات و هیئت‌های نظارت بر عملکرد شوراها را مورد تاکید قرار داد و گفت: نه تنها نامزدها در حرف و عمل به اصل شفافیت و شایستگی توجه داشته باشند بلکه در سایر مراحل انتخابات و مسئولان نیز به این اصل شفافیت توجه ویژه ای داشته باشند.وی با اشاره به اینکه در دوره‌های اخیر شوراهای اسلامی شهر مهاباد نیروهای انقلابی توسط دولت به حاشیه رانده شدند، گفت: اجماع نیروهای انقلابی، آگاه سازی مردم به حضور در پای صندوق‌های رأی و انتخاب افراد از روی اصل شایستگی، شفافیت و تخصص می‌تواند مهاباد را از انتخابات طایفه‌ای و قبیله‌ای با منافع شخصی به سمت شورایی متخصص و کارآمد سوق دهد.
مسئول شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در مهاباد گفت: اگر نامزدهای این دوره از انتخابات شوراها در مهاباد با شفافیت مواضع و بیان برنامه‌های مورد نظرشان در انتخابات شرکت کنند مردم با اطمینان خاطر و اعتماد بیشتری پای صندوق‌های رأی حاضر می‌شوند.
وی تاکید کرد: تخلفات زیاد و انحلال شورای شهر مهاباد موجب گلایه و نارضایتی مردم این شهرستان مهم مرزی شده است، این دوره نامزدهایی که با راستگویی، شفافیت در حرف و عمل وارد میدان انتخابات شده‌اند می‌توانند ضمن اقبال در راهیابی به شوراها زمینه اعتماد دوباره مردم را فراهم کنند.
چوپانی نبود اشتغال، قاچاق، مشکلات معیشتی، مسائل و مشکلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی امروز در مهاباد را نتیجه عدم مدیریت اصولی شوراها، مدیریت شهری، نبود شفافیت در عمل و حرف مسئولان ذکر کرد و خواستار حضور نامزدهای این دوره در چالش شایستگی و شفافیت شد.وی با تاکید بر اینکه مردم در این دوره از انتخابات از شعارهای تکراری خسته شده‌اند افزود: تخلفات، دستگیری‌های متعدد شهردار و اعضای شورای شهر مهاباد و سایر شهرهای آذربایجان غربی ضررهای زیادی در ابعادمختلف اجتماعی، اقتصادی به مردم این منطقه زده است امیدواریم در دوره جدید شوراها با توجه به اصل شایستگی افراد شاهد اعتماد عمومی دوباره به این نهاد باشیم.
شایستگی و شفافیت موجب انتخاب فرد اصلح می‌شود
رسول گلباخی از فعالان فضای مجازی و روزنامه نگار در مهاباد در خصوص عملکرد شوراها در شهرستان مهاباد گفت: متأسفانه مشکلی که در دوره پنجم شوراهای اسلامی در شهرستان مهاباد که منجر به انحلال آن و کارنامه نه چندان قابل قبول برخی دوره‌های شوراهای اسلامی در این شهر شده حضور افراد غیر متخصص در پست‌های مهم و حساس مدیریت شهری بوده است.
وی با بیان اینکه در شهرهای کوچک و مناطق چون آذربایجان غربی که رنگین کمان اقوام را یدک می کشند در هر دوره از انتخابات به جای توجه به اصل شایستگی، تخصص و کاربلدی افراد با توسل به قدرت قومی و قبیله‌ای وارد کارزار انتخابات می‌شوند، افزود: سالهاست اصل شفافیت و شایستگی در این شهرها به فراموشی سپرده شده است.
گلباخی مسئول فضای مجازی بسیج مهاباد اضافه کرد: نبود نظارت دقیق و درست بر عملکرد این شوراها در دوره‌های اخیر منجر شد نه تنها شاهد اخلال مهمترین پارلمان محلی و تأثیر گذار در توسعه شهر مهاباد باشیم بلکه مردم نیز از وضع موجود ناراضی و گلایه مند و نیز بی اعتماد شوند.
وی با اشاره به اینکه در سایه نبود نظارت‌های سخت و اصولی به جای اینکه افراد شایسته فرصت حضور در گود انتخابات را داشته باشند افرادی که عموماً غیرمرتبط و بیکار هستند با توسل به آرا بالای قومی و قبیله‌ای در سودای ورود به شوراهای اسلامی شهر و روستا وارد عرصه شده‌اند، ادامه داد: این افراد شورا را نه تنها محلی برای کسب قدرت، منافع شخصی تلقی می‌کنند بلکه جایی برای اشتغال خود و حتی اعضای خانواده و فامیل نیز تلقی می‌کنند.
گلباخی تاکید کرد: این عملکردها به جای اصل شایستگی و شفافیت نمایندگان شوراها موجب شده در دوره اخیر شورای شهر مهاباد به دلیل حجم بالای تخلفات و دستگیری منحل شده تا منطقه مرزی مهاباد بیشتر از گذشته با مسائل و چالش‌های زیادی در بخش مدیریت شهری دست و پنجه نرم کند.
این فعال اجتماعی ضعف در صلاحیت دهی به افراد، بازنگری در قانون شوراها و نیز انتخابات را مورد اشاره قرار داد و گفت: ضمن توجه به این اصلاح این موارد توجه به اصل شایستگی و شفافیت می‌تواند ضمن اعتماد دوباره مردم به شوراهای اسلامی شود که باید در این دوره نامزدها این اصل را بیش از سایر موارد مورد توجه قرار دهند.
وی با اشاره به بررسی سوابق اعضای شورای دوره پنجم شوراهای اسلامی مهاباد گفت: شهرداران و اعضای شوراهای اسلامی که در مهاباد روی کار آمدند اکثراً افراد غیر مرتبط، غیر متخصص بوده وافراد بیکاری که شوراها را محلی برای اشتغال خود و اعضای خانواده و فامیل می‌دانستند تشکیل می‌داد که به این دلیل با استخدام‌های غیرقانونی بار مالی و اجتماعی زیادی به مهاباد تحمیل کرده‌اند این دوره باید با انتخاب افراد شایسته و شفاف در حرف و عمل جلوی اتفاقات دوره‌های گذشته گرفته شود.
شفافیت عملکرد نامزدها موجب رضایتمندی مردم و انتخاب آگاهانه می‌شود
دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه نامزدها اصل شفافیت عملکرد را رعایت کنند، گفت: شفافیت عملکرد موجب رضایتمندی مردم و انتخاب آگاهانه می‌شود.
یوسف ابوالقاسمی در خصوص اهمیت انتخابات این دوره در کشور افزود: با توجه به شرایط پیش رو مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی و انتخاب آگاهانه می‌تواند کشور را به سمت تعالی و توسعه سوق دهد این امر ضرورت شفافیت عملکرد نامزدهای این دوره از انتخابات شوراهای اسلامی و حتی ریاست جمهوری را دو چندان می‌کند.
وی با تاکید بر اینکه عدم شفافیت عملکرد از سوی نامزدها موجب سردرگمی مردم در انتخاب فرد اصلح می‌شود، ادامه داد: اگر فردی که نامزد انتخابات در شوراهای اسلامی است به برنامه‌ها، عملکرد و اهداف خود باور داشته باشد و در مسیر انقلابی قدم بردارد دلیلی بر عدم شفافیت ندارد.
دبیر شورای ائتلاف نیروی‌های انقلاب اسلامی با بیان اینکه داشتن شفافیت در عملکرد و لزوم پاسخگویی به مردم از سوی یک نامزد انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا نشان دهنده توانمندی آن فرد است، گفت: نامزدهای این دوره باید سوابق، برنامه‌ها و اهداف خود را از طریق رسانه‌ها در معرض قضاوت درست مردم قرار دهند.
ابوالقاسمی با بیان اینکه شفافیت در عملکرد، برنامه‌ها، شعارهای انتخاباتی از سوی نامزدها یکی از اصل‌های مهم در این دوره از انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا است، گفت: امروز شفافیت از مطالبات مهم مردم و گروه‌های انقلابی از نامزدهای حاضر در این دوره از انتخابات است.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از مهر،دبیر شورای ائتلاف نیروی‌های انقلاب اسلامی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه امروز شفافیت در عملکرد را در بسیاری از بخش‌ها از جمله شوراهای اسلامی، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی کمتر می‌بینیم، گفت: بسیاری از نقدهای امروز مردم به عملکرد اداره شهرها و کشور ناشی از عدم شفافیت در عملکرد است این دوره این نقیصه باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
…Arazazarbaijan.siyasi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۲۵ ق.ظ

دیدگاه


شش × 9 =