- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

نبض کُند صنعت ۲۰۰ ساله چاپ در آذربایجان غربی

Posted By admin On اردیبهشت ۲۹, ۱۴۰۱ @ ۸:۱۵ ق.ظ In گوناگون | No Comments

گروه گزارش: نفس‌های صنعت چاپ آذربایجان غربی به شماره افتاده و خبر از آینده‌ای ناگوار می‌دهد که تبعات ناشی از مرگ این صنعت ۲۰۰ ساله، آسیب‌های زیادی نصیب بخش فرهنگ این استان خواهد کرد. این صنعت دیرپای استان روزگاریست گریبانگیر مشکلات عدیده‌ای شده، مالیات‌های سنگین، بی تفاوتی نهادهای متولی و ‌سنگینی بار بیمه‌های اعمال شده، توان ادامه حیات را از فعالان این صنعت گرفته است و به نظر می‌رسد شانه‌های صنعت چاپ استان تحمل بار سنگین مشکلات ذکر شده را ندارد و ‌فعالان این عرصه پس از عمری دویدن و ‌پله‌های دستگاه‌های متولی را طی کردن دست خالی مانده و نظاره گر ورشکستگی واحدهای خود شده‌اند.
بانک‌ها بویژه آنها که در جهت حمایت از تولید نامگذاری شده‌اند و ‌حتی نام تولید را یدک می‌کشند نه تنها دست یاری به سمت این صنعت دراز نکرده‌اند بلکه برعکس عمل نموده و گذشته از این با اعمال قوانین دست و ‌پاگیر و ‌من در آوردی، برخوردهای ناشایست و ‌اختصاص دادن همکاری خود تنها به واحدهای اندک و ‌مشخص وروی گردانی از چاپخانه داران زخم فعالان این صنعت را عمیق تر کرده‌اند.همچنین فعالیت چاپخانه‌های زیرزمینی (غیرمجاز) توسط برخی و عدم نظارت نهادهای مربوطه و برخورد با آنان زمینه‌ای فراهم کرده تا این چاپخانه‌ها با فرار از مالیات، سودهای کلانی بدست آورده و هرچه بیشتر چاپخانه‌های به نام و مطرح استان را در تنگنا قرار دهند.
فرسوده بودن امکانات و تجهیزات صنعت چاپ استان مشکلی دیگر به مشکلات این صنف اضافه کرده و او را از رسیدن به حق خود بازداشته است علاوه بر این افزایش قیمت کاغذ و برداشته شدن ارز ۴۲۰۰ تومانی قصه تلخ دیگر این صنعت دیرپای استان آذربایجان غربی است.
وارداتی شدن مواد اولیه و ماشین آلات هم نفس صنعت چاپ و ‌فعالان آن را کُندتر کرده چنانکه رییس اتحادیه چاپخانه داران استان می‌گوید: سالیانه ۷۰۰ میلیون مالیات چاپخانه داران پرداخت می‌کنند و این مالیات سنگین اجازه ادامه فعالیت به فعالان این صنعت را نمی‌دهد.
»مجید محبی« افزود: روز به روز وضعیت صنعت چاپ‌ استان بدتر می‌شود و ‌فعالان این صنعت بی نصیب از سرمایه در گردش و حمایت‌های لازم هستند.
رییس اتحادیه چاپخانه داران استان عدم حمایت و مانع تراشی بانک‌ها را از جمله مشکلات صنعت چاپ استان و فعالان این صنعت دانست و گفت: بانک‌ها تنها به ۱۴ واحد مورد نظر وام می‌دهند ولی صاحبان چاپخانه بی بهره از تسهیلات هستند حتی بانک کارآفرینی امید و توسعه هم همکاری با این صنف ندارد و حمایتی نمی‌کند.محبی ادامه داد: بانک‌ها با اعمال قوانین من درآوردی نه تنها مانع دسترسی چاپخانه‌ها به تسهیلات می‌شوند بلکه با برخورد نه چندان مطلوب با سرمایه گذاران این بخش، فرصت فعالیت را از آنها ‌می‌گیرند.وی افزود: بانک با سود ۱۸ درصدی وام می‌دهد آن هم با وثیقه و ضامن و در صورتی که یک‌ قسط از زمان پرداخت عقب بیافتد از حساب صاحب چاپخانه برداشت می‌کند در حالیکه این مهم ‌را باید معیار قرار دهند که صنعتگر ممکن است همیشه پولی برای پرداخت در اختیار نداشته و ‌نیازمند زمان بیشتری باشد.
محبی اظهار کرد: بانک‌ها نه تنها نسبت به صنعت چاپ استان بی مهری کرده و ‌برای پرداخت وام فرایند سختی را اتخاذ می‌کنند بلکه‌ سفارشات چاپی خود را هم ‌به جای واگذاری به چاپخانه‌های استان به استان‌های دیگر ارسال می‌کنند.
رییس اتحادیه چاپخانه داران استان آذربایجان غربی اضافه کرد: برخی دستگاه‌ها سالانه ۴۰ میلیارد صرف سفارشات چاپی خود می‌کنند ولی این مبلغ و ‌حتی اندکی از آن به دست چاپخانه‌های مطرح و مشخص استان نمی‌رسد بلکه توسط برخی نصیب برخی افراد سودجو می‌شود.وی یادآور شد: پیگیری‌ها و جلسات ما با مدیران و مسوولان این ارگان‌ها و یادآوری ردپای سودجویان در سفارشات چاپی‌شان راه به جایی نبرده و تاکنون نتیجه‌ای نگرفته‌ایم.محبی به بورس رفتن کاغذ را عامل بازدارنده دیگری برای چاپخانه‌های استان دانست و گفت: این وضعیت عملا چاپخانه‌ها را دچار مشکلات اساسی می‌کند.
مهاجرت نیروهای فعال چاپخانه‌های استان به خارج‌
محبی افزود: با وضعیت بوجود آمده و عدم حمایت و دست خالی ماندن چاپخانه‌ها، بسیاری از بهترین اپراتورها و طراحان این صنف به کشورهای همجوار رفته و در آنجا فعالیت می‌کنند در حالیکه برای این نیروها سرمایه گذاری شده و ‌آموزش‌های مختلف به آنها داده شده و ‌به عبارتی سرمایه چاپخانه‌ها محسوب می‌شدند.
چاپخانه های زیر زمینی تهدیدی بر چاپخانه‌های استان
وی اظهار کرد: چاپخانه‌های زیر زمینی یکی دیگر از معضلات پیش روی چاپخانه داران این استان بوده که با فرار از پرداخت مالیات و اتکا به شیوه‌های مختلف، سفارش‌های چاپی را از ارگان‌ها دریافت کرده و سودهای کلانی دریافت می‌کنند.
محبی فعالیت خارج از وظیفه کانون‌های تبلیغاتی را دیگر مشکل پیش روی چاپخانه‌های استان دانست و افزود: کانون‌های تبلیغاتی هم به جای انجام کار اصلی خود به حوزه فعالیت چاپخانه وارد شده و اقدام به دریافت سفارش چاپی میلیاردی کرده و مانع فعالیت چاپخانه‌های رسمی می‌شوند.
صنعت چاپ آذربایجان غربی از بی مهری بانک‌ها رنج می‌برد
پیشکسوت صنعت چاپ آذربایجان غربی با بیان اینکه صنعت چاپ استان از عدم حمایت و ‌بی مهری بانک‌ها رنج می‌برد، افزود: بانک‌های استان می‌توانند با اعطای وام‌های کم بهره حیاتی دوباره به صنعت چاپ‌ استان ببخشند ولی متاسفانه تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.
قنبری مدیر «چاپ‌افست ارومیه» با بیان‌اینکه صنعت چاپ استان ارزآوری خوبی برای استان دارد و ‌می‌تواند سفارش‌های چاپی از کشورهای همجوار دریافت کرده و همچنین وارد بازار رقابت آنها شود، گفت: ولی به دلیل فرسوده بودن ناوگان صنعت چاپ و عدم حمایت ار سوی دستگاه‌های مختلف و ‌موانع و مشکلات متعدد تاکنون نتوانسته از این موقعیت بهره مند شود.
وی با اشاره به همجواری استان با چند کشور خارجی و امکاناتی نظیر برق، کارگر و نیروی متخصص دراستان افزود: این امکانات در کشورهای همجوار وجود ندارد درحالیکه آذربایجان غربی از پتانسیل خوبی در زمینه صنعت چاپ بهره مند است و می‌تواند وارد بازار رقابت با کشورهای همجوار شود ولی به دلیل عدم حمایت از سوی بانک‌ها و دستگاه‌های دیگر نتوانسته به این مهم دست یابد.
قنبری افزود: کشورهای همسایه بهترین بازار کار برای تولید کنندگان هستند که متاسفانه دستگاه‌های فرسوده این اجازه را به ما نمی دهد و حمایت عادلانه از صنعت چاپ استان صورت نمی‌گیرد.وی ادامه‌ داد: بانک‌ها حمایتی از صنعت چاپ نکرده و تنها ارتباط خود را به بازار اتومبیل، باغ، خانه و بازار سکه اختصاص داده‌اند.قنبری اضافه کرد: صنعت چاپ صنعتی تولیدی است که‌ اشتغال زایی ایجاد می‌کند و اگر حمایت‌های لازم صورت نگیرد چاپخانه ها در شش ماهه دوم سال با مشکلات متعددی مواجه خواهند شد.
رهبرمعظم انقلاب بر حمایت از تولید اشاره فرمودند
وی افزود: درطول سالیان متمادی مقام معظم رهبری برحمایت از تولید تاکید فرموده اند وامسال نیز دوباره به این موضوع اشاره کرده اند ولی متاسفانه وام های اعطایی به افرادی داده می شود که دستی در کار تولید ندارند.
قنبری با بیان اینکه حمایت از تولید تنها شعار شده است گفت: حمایتی از تولید کننده صورت نمی گیرد وقوانین ساختگی باعث می شود هم تولید کننده با آسیب های جدی مواجه شود وهم پول وسرمایه خود را به سمت شغل های کاذب سوق دهد.مدیرچاپ‌افست ارومیه با بیان‌اینکه مواد اولیه صدرصد وماشین آلات ۹۰ درصد وارداتی شده است گفت: از سوی دیگر برداشته شدن ارز ۴۲۰۰تومانی، افزوده شدن قیمت کاغذ و مالیات گمرکی مشکلات چاپخانه داران را مضاعف کرده وعملا به چاپخانه ها شوک وارد کرده است.
وی به آسیب های ناشی از تعطیلی چاپخانه ها اشاره کرد وگفت : درصورت ادامه این روند وتعطیلی چاپخانه ها تبعات جبران ناپذیری گریبانگیر جامعه خواهد شد زیرا اگر در هر چاپخانه‌ ۱۰ نفر کار کنند با بیکار شدن ۱۰ نفر چندین نفر دیگر بی نصیب از درآمد شده وگرفتار مشکلات مختلفی خواهند شد.
صنعت چاپ آذربایجان غربی هنوز ناشناخته مانده است
مدیر چاپ‌ افست ارومیه ادامه داد: در کشوری مثل ترکیه پس از صنعت گردشگری صنعت چاپ، تولید و بسته بندی از اولویت حمایتی برخوردارست در حالیکه در آذربایجان غربی نگاهی به صنعت که شاخه بزرگ آن صنعت چاپ است وجود ندارد.
۳۵ چاپخانه از سال گذشته تاکنون ورشکست شده است
پیشکسوت صنعت چاپ آذربایجان غربی اظهار کرد: از سال گذشته تاکنون ۳۵ چاپخانه افست، دیحیتال و بنر در استان ورشکست شده و نزدیک ۴۰ نفر بیکار شده‌اند.وی افزود: همچنین بسیاری از چاپخانه‌های استان به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه، مالیات‌های سنگین، مشکلات ناشی از بیمه، عدم حمایت بانک‌ها و ‌نداشتن سرمایه مجبور به تعدیل نیرو شده و ‌می‌شوند چنانکه در برخی چاپخانه ها نزدیک ۲۰ نفر تعدیل نیرو شده در حالیکه هریک از این نیروها سرمایه‌های چاپخانه ها بوده‌اند.
تعطیلی چاپخانه‌ها جمعیت بیکار استان را مضاعف می‌کند
فعال حوزه صنعت چاپ استان نیز گفت: تعطیلی وورشکستگی چاپخانه‌ها جمعیت بیکار استان را مضاعف کرده و ‌سفره‌های خانواده‌ نیروهای بیکار شده از این صنف را کوچک کرده است.
وی که خود را معرفی نکرد، افزود: ما فعالان حوزه صنعت، تولید کننده‌ایم وقتی تولید کننده هستیم باید دست یاری بسوی ما دراز شود نه اینکه آنقدر در مسیر بانک‌ها و ‌دستگاه‌های مختلف رفت و آمد کنیم و جواب ناخوشایند بشنویم که رنجی دیگر بر رنج هایمان افزوده شده و رمق ادامه کار کردن نداشته باشیم.این صنعتگر اظهار کرد: دست‌های ما خالی است و شانه ما نمی‌تواند سنگینی بار مالیات و بیمه را تحمل کند ما به جایی رسیدیم که امروز دیگر مجبور می‌شویم نیروهای خود را تعدیل کرده و تنها با چند نفر ادامه بدهیم زیرا توان پرداخت ماهیانه حقوق شش و هفت میلیونی را نداریم.به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا، صنعت چاپ آذربایجان غربی قدمتی ۲۰۰ساله دارد واین استان در ردیف نخستین های صنعت چاپ کشور است چنانکه شهرستان خوی پس از تبریز و ری سومین شهر وارومیه ششمین شهر در صنعت چاپ کشور به شمار می‌رود.نخستین چاپخانه در ارومیه را میسیون آمریکایی به نام »پرکینز«درسال ۱۸۴۰ میلادی با مدیریت فردی بنام »بریت« راه اندازی کرد واولین کتابی که دراین چاپخانه منتشر شد »درپیرامون لزوم قلب جدید« نام داشت ولی امروز این صنعت دیرپا غبار فراموشی به خود گرفته است.
همچنین در حال حاضر ۳۶۰ واحد چاپخانه دراستان وجود دارد که همچنان گریبانگیر مشکلات متعددی هستند و به عبارتی غبار فراموشی گرفته و بی نصیب از حق واقعی خود هستند.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d9%86%d8%a8%d8%b6-%da%a9%d9%8f%d9%86%d8%af-%d8%b5%d9%86%d8%b9%d8%aa-200-%d8%b3%d8%a7%d9%84%d9%87-%da%86%d8%a7%d9%be-%d8%af%d8%b1-%d8%a2%d8%b0%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d9%8a%d8%ac%d8%a7%d9%86-%d8%ba%d8%b1/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.