ناگفته‌هایی از تاثیر طب گیاهی بر سرطان

ناگفته‌هایی از تاثیر طب گیاهی بر سرطان

گروه خانواده و سلامت: داروهای گیاهی طی قرن‌ها در درمان انواع مختلف بیماری‌ها کاربرد داشته‌اند و بیشتر افراد این شیوه درمانی را به عنوان روشی جایگزین یا مکمل در نظر می‌گیرند که به آنان کمک می‌کند تا وضعیت جسمی و روانی بهتری داشته باشند.
مصرف داروهای گیاهی اغلب به عنوان شیوه‌ای طبیعی برای حفظ آرامش و رفع افسردگی و اضطراب و سایر بیماری‌ها و ناراحتی‌های جسمی و روانی به کار می‌رود. اما جدا از تمام ناراحتی‌ها و بیماری‌ها، داروهای گیاهی حتی به عنوان یک شیوه درمانی مکمل یا جایگزین برای معالجه سرطان نیز کاربرد دارند.
آمار نشان می‌دهد که از بین هر ۱۰ فرد مبتلا به سرطان، حدود شش نفر در کنار شیوه‌های درمانی مرسوم در درمان سرطان از داروهای گیاهی نیز استفاده می‌کنند. این نوع داروها اغلب به توصیه متخصصان طب گیاهی و به صورت قرص، خام، جوشیدنی یا کِرِم استفاده می‌شوند.
در حال حاضر تقریبا دلیل پزشکی محکمی در مورد تاثیر داروهای گیاهی در درمان یا پیشگیری از سرطان در افراد وجود ندارد. برخی آزمایش‌های کلینیکی نشان می‌دهند که گروهی از گیاهان سنتی چینی می‌توانند موجب طول عمر بیماران سرطانی شوند و از عود کردن این بیماری جلوگیری کند به خصوص در مواقعی که همراه با شیوه‌های مرسوم درمان سرطان استفاده می‌شوند.در تولید داروهای گیاهی از گیاهان مختلف و یا ترکیبی از عصاره‌های آن‌ها برای درمان بیماری و بهبود وضعیت سلامت بیماران استفاده می‌شود. هدف از تجویز این نوع داروها حفظ سلامت بدن و تنظیم عملکرد دستگاه‌ها و اعضای مختلف آن است. همچنین بسیاری از داروهای مدرن با استفاده از گیاهان دارویی تولید می‌شوند که البته روش تولید داروهای گیاهی متفاوت از داروهای صنعتی است.
از آنجا که بسیاری از نتایج مطالعات منتشر شده در چین اسامی گیاهان خاص مورد استفاده در درمان سرطان را فهرست نمی‌کنند و در مورد جزئیات انجام این مطالعات نیز گزارشی اعلام نمی‌شود به همین دلیل هنوز نمی‌توان در مورد نتایج این تحقیقات در رابطه با مفید بودن داروهای گیاهی در درمان سرطان‌ها مطمئن بود و نظر قطعی دارد. با این وجود همچنان مطالعات گسترده‌ای در مورد گیاهان دارویی موثر در پیشگیری از سرطان، کاهش علائم و یا عوارض جانبی آن و حتی درمان این بیماری وجود دارند.
به طور مثال نتایج مطالعه انجام شده در آلمان نشان می‌دهد زنانی که از »فیتواستروژن« ها و گیاه Actaea racemosa برای کاهش علائم یائسگی استفاده می‌کنند کمتر در معرض ابتلا به سرطان هستند اما همچنان بررسی‌های بیشتر برای تایید این ارتباط لازم است.همچنین شواهد پزشکی وجود دارند مبنی بر این که برخی داروهای گیاهی خاص می‌توانند از علائم بیماری سرطان و عوارض جانبی شیوه‌های درمانی مورد استفاده برای کنترل این بیماری پیشگیری کنند و یا شدت علائم سرطان را کاهش دهند. برای مثال در سال ۲۰۰۷ میلادی گروهی از محققان چینی به بازبینی تعدادی مطالعه در مورد تاثیر داروهای گیاهی بر عوارض جانبی شیمی درمانی پرداختند. آنان دریافتند برخی داروهای گیاهی استاندارد می‌توانند در این زمینه مفید و موثر باشند اما داروهای گیاهی که به شکل خاص و منحصر به فرد برای هر یک از بیماران به طور جداگانه تولید شده بودند، تاثیر درمانی و مفید نداشتند.همچنین در سال ۲۰۰۵ میلادی گروهی از متخصصان به بازبینی مطالعات انجام شده در مورد تاثیر داروهای گیاهی چینی بر کاهش عوارض جانبی شیمی درمانی در مبتلایان به سرطان روده پرداخته شد. آنان با جمع‌آوری مجموعه محدودی از اطلاعات دریافتند نوعی داروی گیاهی موسوم به »Huangqi« دارای ترکیب‌هایی است که عوارض جانبی شیمی‌درمانی را کاهش می‌دهند. علاوه بر این دلایلی وجود دارد که نشان می‌دهد داروهای گیاهی، سلول‌های سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌کنند اما بر سطح آنتی‌بادی‌های خون تاثیر نمی‌گذارند.در سال ۲۰۱۰ میلادی نیز یک گروه کارشناس به بازبینی ۱۵ آزمایش مختلف و تاثیر داروهای گیاهی چینی در مبتلایان به سرطان ریه پرداخته و دریافتند که مصرف داروهای گیاهی چینی همراه با شیمی درمانی، کیفیت زندگی مبتلایان به این سرطان را بهبود می‌دهد.
هرچند محققان همچنان معتقدند برای تایید مفید بودن داروهای گیاهی در درمان یا پیشگیری از سرطان ضروری است آزمایشات کلینیکی گسترده‌ای انجام شوند و مشخص کنند از چه گیاهانی می‌توان در کنار شیوه‌های درمانی مرسوم برای معالجه سرطان، استفاده کرد.
همچنین برخی گیاهان یا عصاره‌های گیاهی آزمایش شده در آزمایشگاه‌ها حاکی از دارا بودن تاثیرات ضدسرطانی آن‌هاست به طوری که به داروهای سرطانی تبدیل شده‌اند اما شواهد علمی حاصل از آزمایش‌های انسانی مبنی بر تاثیر داروهای گیاهی بر درمان سرطان موجود نیست. در عین حال از انواع داروهای گیاهی که برخی ادعا می‌کنند در درمان سرطان موثر هستند می‌توان به Carctol و Chaparral اشاره کرد.در سال ۲۰۰۹ میلادی نیز در بازبینی که روی ۴۵ مطالعه در مورد تاثیر داروهای گیاهی چینی بر درمان گونه‌ای از سرطان کبد انجام گرفت مشاهده شد که مصرف این نوع داروها رشد سلول‌های سرطانی را کاهش می‌دهد و به این بیماران کمک می‌کند تا عمر طولانی‌تری داشته باشند.
البته توجه به این نکته ضروری است که برخی داروهای گیاهی می‌توانند با شیوه‌های درمانی متداول که برای معالجه سرطان از سوی پزشکان تجویز می‌شوند نظیر شیمی درمانی، رادیوتراپی درمان بیولوژیک یا هورمون درمانی تداخل پیدا کنند. به طور مثال نتایج مطالعه منتشر شده در مجله آمریکایی »انکولوژی کلینیکی« نشان می‌دهد که برخی گیاهان دارویی پرمصرف مانند سیر، »جینکوبیلوبا« و »جنسینگ« ممکن با روش‌های معمول درمان سرطان تداخل پیدا کنند. همچنین برخی داروهای گیاهی ممکن است بر نحوه تجزیه شدن و یا شیوه اثرگذاری داروهای شیمیایی در بدن بیماران سرطانی تاثیر بگذارد. به طور مثال اطلاعات منتشر شده از سوی موسسه ملی سرطان آمریکا حاکی از آن است که نوعی گیاه دارویی موسوم به »چای کوهی«، بدن را سریع‌تر از تاثیر داروهای ضدسرطانی خلاص می‌کند و به این ترتیب کارآیی روش‌های درمانی سرطان را کاهش می‌دهد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۶:۰۹ ق.ظ

دیدگاه


+ 9 = هفده