گزارش//

ناکامی پایتخت والیبال آسیا در لیگ برتر

ناکامی پایتخت والیبال آسیا در لیگ برتر

گروه گزارش: با حذف تیم والیبال ارومیه از رقابت های لیگ برتر و ناکامی های اخیر باشگاه، وضعیت این رشته ورزشی در ارومیه در هاله از ابهام قرار گرفته است.
بدهی میلیاردی به مربی و بازیکنان خارجی، انصراف این باشگاه از میزبانی مسابقات جام باشگاه‌های آسیا، ناکامی در رقابت‌های لیگ برتر والیبال، انداختن توپ مشکل توسط مسئولان در زمین یکدیگر سرنوشت این رشته مهم ورزشی در ارومیه تا مرز انحلال باشگاه ورزشی پیش برده است.
عملکرد بسیار نامطلوب تیم والیبال شهرداری ارومیه در لیگ برتر امسال سند محکمی بر بی توجهی مسئولان این شهر به رشته ورزشی اول این منطقه که جزو سرمایه‌های اصلی والیبال کشور نیز به شمار می‌رود، است، بی توجهی که ثمره آن امروز باشگاه را تا مرز انحلال پیش برده و موجی از نگرانی را در بین جوانان شهر ارومیه ایجاد کرده است.
تیم شهرداری ارومیه در حالی که ابتدای فصل را با پیروزی‌های پیاپی پشت سر گذاشته بود، در روزهای پایانی فصل دچار فراز و نشیب زیادی شد و نتوانست توقع‌ها را برآورده کند و بعد از مدت‌ها از رده دوم جدول لیگ به رده پنجم سقوط کرد و همان جا ماندگار شد.
پس از آن بود که طبق قرعه به بازی سخت مقابل پیکان در نخستین دیدار پلی آف برای تیم شهرداری ارومیه افتاد و تیم تهرانی هم به راحتی از سد شهرداری گذشت تا بعد از سال‌ها، شهرداری ارومیه از حضور در جمع چهار تیم و حتی ۲ تیم لیگ برتر باز بماند.
اتفاقات پیش روی والیبال باعث شد قوه قضا پای کار بیاد، رئیس کل دادگستری آذربایجان‌غربی در پی حواشی به وجود آمده در زمینه والیبال با اشاره به فعالیت شهرداری ارومیه در حوزه باشگاه داری گفت: دستور بررسی عملکرد باشگاه والیبال شهرداری صادر شده است.
ناصر عتباتی با بیان اینکه دادستانی و سازمان بازرسی استان به بررسی عملکرد مالی شهرداری ارومیه در خصوص هزینه‌های تیم والیبال شهرداری و مبانی قانونی این پرداخت‌ها ورود می‌کنند، افزود: مجموعه‌های نظارتی در این راستا بر عملکرد تیم والیبال شهرداری ارومیه و هزینه‌های آن در رعایت مقررات قانونی و انطباق این هزینه کردها بر اساس الزامات قانونی را مورد بررسی قرار خواهند داد. کنند.
رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه مجموعه مدیریت شهرداری ارومیه در خصوص شفافیت و رعایت قانون در کلیه اقدامات باید دستور لازم را صادر کند، اظهار کرد: مبنای قانونی تیم داری شهرداری باید بررسی و طی گزارش کامل اعلام شود.
باشگاه والیبال نسبت به اعمال حداکثری جریمه‌های موضوع آئین‌نامه فدراسیون والیبال اقدام کندشهردار ارومیه نیز در پی باخت‌های متوالی و مکرر تیم والیبال شهرداری ارومیه در نامه‌ای خطاب به پیمان رضایی مدیرعامل باشگاه فرهنگی ورزشی شهرداری دستور داد با لحاظ عملکرد نامطلوب بازیکنان و کادر فنی تیم در این دوره از مسابقات لیگ برتر والیبال و در اجرای آئین‌نامه سازمان لیگ فدراسیون والیبال جمهوری اسلامی ایران نسبت به اعمال حداکثری جریمه‌های موضوع این آئین‌نامه اقدام کند.
حسین مهدی زاده در این نامه با اشاره به هزینه‌های بالای تیم و عزم جدّی شهرداری ارومیه برای حمایت از والیبال ارومیه به عنوان پایتخت والیبال ایران تاکید کرده است، مدیرعامل باشگاه در جلسه فوق‌العاده‌ای که با حضور پیشکسوتان والیبال ارومیه به منظور آسیب‌شناسی و تبیین علل ناکامی‌های متوالی و شکست‌هایِ پی‌درپی تیم تشکیل خواهد شد حضور یابد تا علل و دلایل ناکامی‌های مستمر، بررسی و چاره‌اندیشی شود.
وی، توجه جدی به انتظارات هواداران و مردم ارومیه از تیم والیبال شهرداری را از اهم موضوعات برشمرد و خاطر نشان ساخت: شهرداری ارومیه با وجود بحران‌های مالی ادوار گذشته همواره از تیم والیبال شهرداری به بهترین نحو ممکن حمایت کرده و خواهد کرد اما در چنین شرایطی، شکست‌ها و ناکامی‌های متوالی تیم هم برای اینجانب و هم برای مردم ارومیه و هواداران پرشور این رشته ورزشی به هیچ‌وجه توجیه‌پذیر نبوده وباید به منظور جبران و جلوگیری از استمرار ناکامی‌ها، تدابیر و تمهیدات جدی اندیشیده و عملیاتی شود.
عضو شورای اسلامی شهر ارومیه در خصوص وضعیت باشگاه شهرداری ارومیه گفت: انحلال باشگاه حمله به سرمایه اجتماعی شهر و مردم ارومیه است و یکی از مؤلفه‌های انسجام اجتماعی به ویژه اهالی ورزش و جوانان به این وسیله از بین می‌رود.
مرتضی پیری با بیان اینکه در هنگام نتیجه نگرفتن والیبال و سقوط از رتبه دوم به سوم تذکر لازم را دادم اما توجهی نشد، ادامه داد: در هنگام نتیجه نگرفتن تیم‌ها، بازیکنان، کادر فنی، مدیرعامل و شهردار عوض می‌شود اما در هیچ جا تیم و باشگاه را یکجا حذف نمی‌کنند و به اصلاح روندها فکر می‌کنند.
وی افزود: اهمال شهردار در توجه و اجرای سیاست‌های شورا، شهر و شهرداری را دچار خسارت خواهد کرد و شکست در لیگ والیبال نمونه بارز آن است.
نبود مدرسه و آکادمی والیبال برای حمایت از رده‌های پایه والیبال
دیگر عضو شورای شهر ارومیه نیز گفت: یکی از شاخصه‌های مقایسه حمایت از ورزش شهر و رشته‌های مختلف، باشگاه فرهنگی ورزشی شهرداری و هزینه کرد برای والیبال شهر است.
صادق توکلی مهر با بیان اینکه اگر از ارومیه به عنوان پایتخت والیبال صحبت می‌کنیم، با شرایط فعلی در سالهای آینده هیچ بازیکنی برای عرضه در سطح حرفه‌ای نخواهیم داشت، افزود: مدرسه و آکادمی والیبال نداریم و حمایت از رده‌های پایه در شهر وجود ندارد.توکلی مهر تصریح کرد: در کوچه پس کوچه‌های ارومیه بازیکنان حرفه‌ای وجود دارند که اگر شناسایی شوند به برند والیبال ارومیه تبدیل می‌شوند.
وی با بیان اینکه باید اولویت بندی ها مشخص باشد، ادامه داد: وقتی که شهرداری در کارهای عمرانی برای چند صد میلیون تومان معطل است، هزینه کرد در تیم داری والیبال معنی ندارد و باید به فکر کانال‌ها و کوچه‌های مناطق حاشیه شهر بود.
توکلی مهر اظهار کرد: باید در خصوص تیم داری به سمت بومی سازی حرکت کنیم، الان جوانان عاشق والیبال در شهر ارومیه سرخورده شده‌اند با این نتایج والیبال و باید به فکر آنان و شور و نشاط آنان بود.
عضو شورای شهر ارومیه با بیان اینکه بودجه تخصیص یافته به والیبال به محلات شهر جهت احداث زمین‌های فوتبال و والیبال تخصیص یابد تا در زمینه استعدادیابی ورود کنیم، خاطرنشان کرد: ریسک والیبال ارومیه به حدی بالا رفته است که کسی جرأت ورود به این حوزه را ندارد.
بومی سازی ورزش والیبال مورد حمایت قرار می‌گیرد
رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر ارومیه نیز در خصوص مشکلات پیش آمده در زمینه والیبال در خصوص نتایج تیم والیبال شهرداری ارومیه نیز ادامه داد: با نتیجه‌ای تیم والیبال گرفته دل پرخون است و نتوانستیم تا به امروز حرف‌هایمان را بزنیم و امروز نگرانی و دغدغه نتایج را نداریم و باید صریح و قاطع صحبت کنیم.وی با انتقاد از برخی رفتارها تأکید کرد: گزارش‌های غلط در خصوص والیبال و میزبانی باشگاههای آسیا به شورای شهر ارائه شده بود و شورای شهر به علت عدم حاشیه سازی در مرحله پی آف سکوت کرد.
پناهی یادآور شد: شهرداری ارومیه حمایت خود را از پایه‌های نونهال آغاز و از بومی سازی والیبال در ارومیه پشتیبانی کند و به مباحث فرهنگی این حوزه نیز توجه ویژه شود.
رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر ارومیه در حمایت از والیبال شهر ارومیه بر بازیکن پروری و مربی پروری تاکید کرد.وی با انتقاد از موج سازی علیه تیم والیبال شهرداری در شرایط حساس فعلی تصریح کرد: خوب و یا بد ۲۵میلیارد تومان برای این تیم هزینه شده است ولی متأسفانه شاهد ناکامی تیم والیبال شهرداری ارومیه در لیگ برتر بودیم.
فدراسیون والیبال از ارومیه حمایت کند
رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه نیز با تأکید بر ضرورت حمایت فدراسیون والیبال و وزارت ورزش و جوانان از والیبال شهر ارومیه تصریح کرد: چرا وزارت ورزش و جوانان نباید از تیم در این برهه زمانی برای کسب میزبانی مسابقات باشگاههای آسیا حمایت کنند؟
حجت الاسلام محمد خلیل پور یادآور شد: به دلیل بدهی باشگاه شهرداری ارومیه به تراویسا به میزان ۱۴میلیارد، موجب محرومیت میزبانی شهرداری ارومیه در مسابقات باشگاه‌های آسیا شده است، ما پیشنهاد میزبانی آذرباتری مطرح کردیم که گویا مدیرعامل این باشگاه اعلام کرده است توان میزبانی این مسابقات را ندارند.
وی عنوان کرد: پیشنهاد می‌شود فدراسیون بدهی‌های باشگاه را تقبل کند و در آینده شهرداری این بدهی‌ها را به فدراسیون پرداخت کند، حیثیت این میزبانی برای ما ارزش دارد.
خلیل پور اظهار کرد: بدهی‌های استقلال و پرسپولیس را دولت حل می‌کند اما چرا بدهی‌های ما را پرداخت نمی‌کند؟ باشگاه بیشتر از ۱۰ نفر بازیکن ملی پوش به کشور داده است که برای فدراسیون در بعد بین المللی درآمدزایی داشته است، چرا فدراسیون حاضر به کمک به باشگاه شهرداری ارومیه نیست؟ چرا حاکمیت و وزارتخانه چرا باید از والیبال ارومیه حمایت نکند؟ شهر ما به این میزبانی نیاز دارد.
شهر ارومیه از اواخر دهه ۱۳۸۰ به عنوان یکی از میزبانان بالقوه رشته پرطرفدار والیبال در کشور و حتی آسیا شناخته شد که برگزاری مسابقات AVC CUP در تابستان ۱۳۸۹ با حضور هشت تیم برتر آسیا و رقابت‌های جوانان آسیا با حضور ۱۶ تیم برتر قاره در اوایل دهه ۹۰ از جمله موفق ترین آنها بود.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از مهر،همچنین در سال‌های اخیر، ارومیه میزبان مسابقات بسیار مهم لیگ ملت‌های والیبال نیز بود و از سه تیم پرتوقع دنیا به همراه ایران در ارومیه میزبانی کرد و میزبانی درخشانی نیز از خود به نمایش گذاشت.
در حال حاضر وضعیت پایتخت والیبال آسیا در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و باید هر چه سریع‌تر با همراهی فدراسیون والیبال و مسئولان استان برای آینده و سرنوشت این رشته ورزشی در ارومیه چاره اندیشی شود.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۸:۳۱ ق.ظ

دیدگاه


9 − نُه =