ناکامی تیم والیبال شهرداری ارومیه با بازیکنان بومی

ناکامی تیم والیبال شهرداری ارومیه با بازیکنان بومی

گروه گزارش : شهرداری ارومیه با بازیکنان بومی و مسن که نشیب های زیادی در لیگ برتر والیبال امسال داشته از رسیدن به فراز در ادامه فصل مایوس شده و نیم نگاهی به جوانان بومی دارد تا در فصل آینده بار دیگر در سطح نخست والیبال کشور جا خوش کند.
رقابت های این فصل لیگ برتر والیبال کشور با حضور مدعیان همیشگی و تراز نخست در حالی در پاییز امسال آغاز شد که بسیاری از کارشناسان، شهرداری ارومیه را یکی از رقبای همیشگی بالای جدولی ها می دانستند و بر این باور بودند که مثلت پیکان و بانک سرمایه تهران امسال نیز با شهرداری ارومیه شکل می گیرد تا تنور این رقابت داغ، داغ تر بماند.
نکته مورد توجه این کارشناسان، بازگشت بومی های با تجربه فصل های نه چندان دور شهرداری ارومیه از جمله ‘بهرام فرید’ به این تیم بود که این بازیکن قدرتی زن را در کنار ‘حامد رضایی’ و ‘جواد محمدی نژاد’ سرعتی زن، ترکیبی ایده آل با همراهی ‘علیرضا بهبودی’ پاسور می دیدند. اما با آغاز رقابت های لیگ برتر، چرخ کار تیم شهرداری ارومیه خوب نچرخید و این تیم با ۲ شکست متوالی از تیم های ‘هاوش گنبد’ دارای بحران در ابتدای فصل و ‘شمس’ بسته شده با نوجوانان ملی پوش، ناتوانی خود را در تحقق پیش بینی های کارشناسان عیان کرد. تیم شهرداری ارومیه در سه هفته پس از آن و در مقابل تیم های ساری، کاشان و اردکان، پیروز از میدان خارج شد ولی همه ماجرای بردهای این تیم در همان سه برد ابتدایی خلاصه شد و شهرداری ارومیه در بازی های بعدی، چهار باخت پیاپی را تجربه کرد تا از چرخه ادعای حضور در پلی آف دورتر و دورتر شود.
باخت های سه بر یک مقابل بانک سرمایه و کاله و سه بر ۲ مقابل همنام های تبریزی و ورامینی نیز نشان از یک مشکل اساسی در تیم شهرداری ارومیه می داد.
پس از کشمکش های بازی شهرداری ارومیه و پیکان تهران در ست پنجم و باخت فنی سه بر صفر در دیدار با این تیم پایتخت نشین و تداوم آن تا بازی سایپا و دریافت باخت فنی دیگر در این تیم به علت حضور نیافتن، بحران های فنی تیم شهرداری ارومیه را کمی کاهش داد ولی نیم فصل دوم نیز چیز کمی از نیم فصل نخست برای شهرداری ارومیه نداشت.
بر خلاف گفته مدیرعامل وقت تیم شهرداری ارومیه، چهره اصلی تیم در نیم فصل دوم نیز آشکار نشد و این تیم در همان دیدار نخست در ارومیه از هاوش گنبد /قعر جدولی/ شکست خورد تا تغییر پاسور اصلی ۳۸ ساله نیز دردی از این تیم دوا نکند.
باخت های سه بر ۲ مقابل شمس نوجوان و سه بر یک مقابل تیم های پایین جدولی رعد پدافند و خاتم اردکان روی دیگر سکه ناآمادگی تیم شهرداری ارومیه در لیگ امسال بود که نشان می داد تماشاگران ارومیه ای در نیامدن به ورزشگاه ۶ هزار نفری محقّ هستند. با نگاهی به نتایج ۱۶ دیدار گذشته تیم والیبال شهرداری ارومیه به این نتیجه می رسیم که این تیم از ۱۱ باخت خود به جز باخت فنی به تیم سایپا که بدون بازی بود در ۱۰ باخت دیگر پنج باخت با نتیجه سه بر یک و چهار باخت با نتیجه سه بر ۲ داشته و در مقابل تیم پیکان نیز در ست پنجم بازی، عقب بوده که منجر به درگیری بین بازیکنان شده است.
سهم بالای باخت های سه بر یک و سه بر ۲ نیز نشان می دهد که این تیم با مشکل بدنی روبرو بوده و بازیکنان پا به سن گذاشته هرچند بومی، مشکلی برای این تیم به شمار می روند.
هرچند با احتساب چند بازیکن نوجوان و امید، میانگین سن تیم والیبال شهرداری ارومیه به حدود ۲۸ سال و سه ماه می رسد ولی بسیاری از بازیکنان بومی فرصت کمی برای حضور در ترکیب داشته اند و بیشتر بازیکنان ترکیب اصلی را پا به سن گذاشته ها تشکیل می دادند.
با بررسی برخی از بازی های تیم والیبال شهرداری ارومیه، میانگین سنی بازیکنان ترکیب اصلی این تیم بین ۳۱ تا ۳۳ سال بوده که رقمی بالا برای ورزش پرتحرک والیبال به شمار می رود. هرچند با خارج شدن ‘بهبودی’ ۳۸ ساله از ترکیب تیم والیبال شهرداری ارومیه در نیم فصل دوم، کمی از سن ترکیب این تیم کاسته شد ولی وجود بازیکنان ۳۳، ۳۲، ۳۴ و ۳۰ ساله در این ترکیب همچنان به چشم می خورد و ناامیدی ها را برای ادامه کار تیم والیبال شهرداری ارومیه در لیگ برتر تداوم می بخشد. با ارائه شعار بومی گرایی در ترکیب تیم شهرداری ارومیه در ابتدای فصل و تاکید شهردار ارومیه مبنی بر عمل این تیم به نتیجه نظرسنجی های مردمی، همگان بر این باور بودند که جوانان زبده و کارکشته شهرداری ارومیه در این فصل خود را به خوبی نشان می دهند تا علاوه بر سهیم شدن در بردهای متوالی، شایسته حضور در المپیک سال ۲۰۲۰ توکیو نیز باشند که البته اینگونه نشد و شهرداری ارومیه به وجود جوانان در سایه بسنده کرد ولی نتوانست از این کار نیز موفق بیرون بیاید.
البته باید به اقدام نسنجیده و قابل تامل فدراسیون والیبال در استفاده از چهار بازیکن ارزنده ارومیه ای در تیم والیبال شمس نیز خرده گرفت زیرا تیم شمس بدون توجه به نیازهای تیم هایی نظیر شهرداری ارومیه و به بهانه هماهنگی تیم ملی نوجوانان شکل گرفت و ارومیه ای ها نتوانستند از ظرفیت بازیکنان جوان خود در ترکیب استفاده کنند.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا ،با این همه حضور تیم والیبال شهرداری ارومیه در پلی آف امسال، انتظار نابجایی است زیرا این تیم که سه باخت از تیم های پایین جدولی در نیم فصل دوم داشته، در ۶ بازی بعدی خود با ۶ تیم بالای جدولی دیدار می کند؛ حال آنکه در دیدارهای دور رفت از همه این تیم ها شکست خورده است. البته نیم نگاه تیم شهرداری ارومیه به فصل آینده است تا با منحل شدن تیم شمس به عنوان تیم نوجوانان و بازگشت چهار بازیکن ارزنده این تیم، امکان حضور در صدر مهمترین لیگ دنیای توپ و تور کشور برای این تیم مدعی فراهم شود.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۵ دی ۱۳۹۶ ساعت ۷:۰۳ ق.ظ

دیدگاه


9 − = دو