ناکارآمدی طرح های کنترل بازار در آذربایجان غربی

ناکارآمدی طرح های کنترل بازار  در آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی :شرایط کنونی وضعیت بازار در استان ایجاب می کند که مسئولان از تمام امکانات و ظرفیت های موجود برای ایجاد ثبات قیمت ها در بازار عرضه و تقاضا استفاده کنند.
این روزها که طبق گفته مسئولان هواشناسی استان ، دمای هوای آذربایجان غربی به میزان چهار تا شش درجه کاهش می یابد و یک توده هوای بارانی در استان وجود دارد که با خروج آن از آذربایجان غربی، دمای هوای استان از روز سه شنبه روند نزولی پیدا می کند؛ کم کم حال و هوای زمستان در شهرها حاکم می شود.چند روزی تا پایان فصل زیبای پاییز و آغاز زمستان سفید و سرد نمانده و آرام آرام مردم آماده شب یلدا می شوند.مسئولان نیز اعلام کرده اند که طرح نظارتی ویژه شب یلدا ۱۰ روزه بوده و از ۲۰ تا ۳۰ آذر ماه عملیاتی می شود و طرح نظارتی ویژه شب یلدا در راستای نظارت کامل بر فروش کالاهای پرمصرف شب یلدا مانند آجیل و خشکبار، حلوا، هندوانه، انار و شیرینی جات و جلوگیری از افزایش بی رویه و غیرمنطقی قیمت این کالاها دراستان اجرا می شود.احقاق حقوق مصرف‌کنندگان و جلوگیری از سوء استفاده عوامل سودجو در سطح بازار از مهم‌ترین اهداف اجرای این طرح است و در اجرای طرح مذکور ضمن اتخاذ تدابیر مناسب در خصوص عرضه کالا با قیمت عادلانه، اقداماتی نظارتی و بازرسی توزیع کننده به منظور حصول اطمینان از رعایت ضرایب سود مصوب صورت می گیرد.این در حالی است که نظارت درونی و احساس حضور در محضر حق، مانع از تخلف انسانها می شود. اما این عامل در همه انسانها و به قدر کافی وجود ندارد، بنابراین نظارت بیرونی از اهم مسائل تمامی جوامع بشری است.
نظارت بر عملکردها اعم از افراد یا دستگاهها لازم و مفید است. رفتار،گفتار، حرکات و فعالیتهای عموم توسط افراد و دستگاههای مختلفی در سطح جامعه تحت نظارت است.اصل مهم نظارت در کشور ما به وسیله دستگاههای مختلفی انجام می گیرد که در سطح قوای سه گانه در حال فعالیت می باشند. دستگاههایی که عهده دار وظیفه مهم نظارت بر رفتار و عملکرد دستگاههای دولتی هستند و برای این منظور انجام بررسیها و بازرسیهای متعددی را برنامه ریزی می کنند. دستگاههایی که با ایفای تکلیف نظارت و بازرسی بر سایر اجزای نظام مسئولیت مهم پاسداری از اعتماد و اطمینان عمومی را عهده دار شده اند. انجام هرچه مطلوب و موثرتر وظایف محوله توسط افرادی که به امر خطیر نظارت و بازرسی از دستگاههای اداری، اجرایی و قضائی کشور می پردازند.جوهر کنترل و بازرسی، نظارتی است که به وسیله آن عملکرد کارکنان در سازمان با معیارهای مشخص شده و هماهنگ با اهداف سازمان مورد بررسی قرار می گیرد. تا با آنها هماهنگی لازم را در اجرا داشته باشد.
اساس این نظارت بر اطلاعات مبنایی استوار است که در اختیار مدیران سازمان از یک سو و بازرسان و ناظران از سوی دیگر قرار می گیرد. در نظارت اقدامات انجام شده با استانداردهای از پیش تعیین شده مقایسه می شود.بازرسی و نظارت از دیرهنگام به عنوان یکی از اهرم های بازدارنده و کنترلی بازار در مفاهیم اقتصادی مطرح بوده است. اصولا تا کنترل و نظارتی در بازار شکل نگیرد نمی توان نسبت به اجرای بخشنامه ها و سیاستگذاری ها و قیمت گذاری ها امیدوار بود.اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان به عنوان متولی اصلی بخش تجارت و شبکه توزیع کالا، برای مبارزه توزیع کالای قاچاق و جعلی، اقدام به ایجاد سامانه شبکه نظارت مردمی شبنم کرده است.
تقویت امکان سیاست‌گذاری و کنترل دولت در بخش کالا و خدمات، تسهیل در اجرایی شدن سیاستهای ویژه دولت در کنترل بازار و اطمینان مردم از نقش موثرتر دولت در حوزه کالاها و خدمات از اهداف کلی طرح است و افزایش امنیت و جلوگیری از توزیع کالای قاچاق و جلوگیری از تولید و توزیع کالای جعلی نیز برای این طرح بسیار مهم می باشد.طرح شبنم که همان مخفف شبکه بازرسی و نظارت مردمی است به منظور تشخیص کالاهای قاچاق از کالاهای غیر قاچاق طراحی و برنامه ریزی شده است.یکی از اساسی‌ترین اهداف مورد نظر طرح شبنم افزایش تعداد بازرسین است. به عبارت دیگر در حال حاضر تعداد زیادی بازرس رسمی و افتخاری با سرزدن و بررسی کالاهای غیرمجاز و قاچاق تخلفات را ثبت نموده و در اختیار مراجع نظارتی و قضایی قرار می‌دهند. مشخص است که تعداد این بازرسان هرچه قدر هم که افزایش یابد با توجه به بودجه در دسترس از یک حد معینی فراتر نمی‌رود این در حالی ‌است که شبکه توزیع کالا بسیار گسترده و زیاد است و بین این دو تناسب مطلوبی وجود ندارد. بنابراین در این طرح این امکان برای تک‌تک مردم فراهم شده است که بتوانند به عنوان بازرس عمل نمایند و در نتیجه گستره شبکه بازرسین از شبکه توزیع فراتر خواهد بود.شرایط کنونی وضعیت بازار در استان ایجاب می کند که مسئولان از تمام امکانات و ظرفیت های موجود برای ایجاد ثبات قیمت ها در بازار عرضه و تقاضا استفاده کنند و با اخلالگران اقتصادی، خصوصا دانه درشت ها مطابق قانون برخورد جدی صورت گیرد.اکنون که پایان یافتن فصل پاییز و آغاز فصل زمستان و شب یلدا برای خانواده ها خرید های زیادی را به همراه داشته، باید با جلوگیری از احتکار کالا توسط سودجویان، بازرسی و نظارت بر انبارهای نگهداری اقلام ضروری به طور مستمر در دستور کار دستگاههای اجرایی و نظارتی ذیربط استان قرار گیرد.رسیدگی به موقع به شکایت مردمی درخصوص طرح ویژه شب یلدا بسیار مهم است و با متخلفین حسب مورد برابر قوانین و مقررات جاری برخورد قانونی سریع و قاطع صورت می گیرد.
این در شرایطی است که شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف در توزیع کالاها و اقلام مورد نیاز خود در ارتباط با قیمت و نحوه عرضه آن مراتب را به بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با شماره تلفن ۱۲۴ در میان بگذارند.ولی باید منتظر بود و پس از پایان موعد طرح نظارتی شب یلدا دید که آیا این طرح های نظارتی توانسته در کنترل قیمت ها موثر باشد ؛ اما آنچه که مردم می گویند این است که هیچ گاه این طرح ها نتوانسته التهاب افزایش قیمت ها را کنترل کند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۶:۳۴ ق.ظ

دیدگاه


8 × دو =