نامزدهای انتخابات و رنگین کمان قومیت‌ها

نامزدهای انتخابات و رنگین کمان قومیت‌ها

گروه سیاسی: استانهایی که به واسطه برخی مسائل قومی قبیله ای بعضا بستری برای سوء استفاده برخی از نامزدها و کاندیداهای انتخایاتی است. همچنین آسیبها و بداخلاقی هایی که در مسیر تبلیغات برخی نامزدها می تواند مردم را در انتخاب اصلح دچار تردید کند نیز از دیگر مسائلی ست که می ابیست مورد آسیب شناسی قرار گیرد. در استان ما هم به مانند کل کشور، یک بخش تبلیغاتی‌اش در انتخابات، همان تبلیغات رسمی‌ای است که همه انجام می‌دهند؛ پوستر، بنر، جلسات و برنامه‌هایی که انجام می‌شود. اما از آنجا که استان مارنگین کمان قومیتی است و از اقوام مختلف و از لهجه ها و فرهنگ های مختلف در آن است، دارای لایه‌های پنهانی نیزهست.
البته خب الحمدلله همه طرفدار اسلام و نظام هستند، ولی بالاخره آسیب هایی را در زمینه تبلیغاتی مشاهده می کنیم که گاهی پیش می آید و از عواطف، احساسات و فرهنگ های مردم گاهی برخی افراد سودجویی می کنند.تبلیغات بی اثر نیست و در جای خود مؤثر است؛ اما بارها ما شاهد بوده ایم که تبلیغات اگر از یک حدی گذشت و از یک حدی بالاتر رفت که حالت دل زدگی و اسراف پیدا کرد، نتیجه ی عکس داشت. بخشی از تبلیغات که در واقع به‌صورت استفاده از ظرفیتهای قومی می باشد نیز همچنان به چشم می خورد. بالاخره برخی افراد برای رأی آوردن به سراغ روسای طوایف و قوم ها و سراغ شیخ هایشان می روند، هرچند مردم خیلی آگاه تر شدند و قابل قیاس با قبل نیست، اما باز هم این موضوع وجود دارد.
اولین آسیبی که مدنظر من هست، ضربه ای ست که به وحدت و هویت وتکه پاره شدن این فرهنگ اصیل است. من عرض کردم ؛ وقتی ما در انتخابات یک بخشی را خیلی پر رنگ می کنیم و خدایی ناکرده، به بخشی دیگر و قومی دیگر کم لطفی و کم عنایتی می کنیم، آسیب‌هایی را خواه ناخواه به وجود آورده ایم. نکته ی بعد اینکه باعث می شود در بدنه بخشی از افراد که ناگاهی دارند آن عصبیت های قومی طوایفی هم احیا شود که الآن الحمدالله با کارهای فرهنگی که شده خیلی این مسئله کم رنگ شده و بسیاری از مردم حتی در روستاها دیگر خود تعیین کننده رأی شان هستند.اما ما چه در روستاها و چه در شهر این آسیب رأی دادن گروهی را داریم. اینکه عده ای را به خاطر بزرگ طایفه که آن بزرگ با این احتراماتی که در برخی خانواده ها و عشایر هست، رأی ها را به آن سمت خاص می برد، این هنوز وجود دارد و این قطعاً به استان صدمه می‌زند و باعث می شود اگر کاندیدا احیاناً رأی بیاورد، خودش را منتصب به یک بخش خاص ببیند و برای کل استان کار نکند و بالاخره این آسیبش هم برای این قوم و طایفه است و هم برای طوایف دیگر.
دود آسیبهای این نوع تبلیغات برای رای آوردن ابتدا به چشم خود مردم ما می رود. قطعاً اگر فردی بدون شایستگی و بر اساس قومیت رای بیاورد شما مطمئن باشید که نمی تواند برای استان خدمت گذار خوبی باشد و اولین آسیبش همین است که جلوی پیشرفت استان را می گیرد و در مسائل فرهنگی و اجتماعی مشکلاتی را ایجاد می‌کند. حتی ممکن است خدایی ناکرده با سوءاستفاده هایی که دشمنان می کنند، حتی سو استفاده های امنیتی هم صورت گیرد. پس اولین و مهم ترین آسیبش عدم پیشرفت و توسعه استان و بخش های محروم استان است. باید متأسفانه بگوییم که هنوز علی رغم اینکه کار فرهنگی شده و صدا وسیما و یا نهادهای دیگر این نکته را اطلاع رسانی می کنند، اما هنوز بخشی از جامعه ما این نوع رأی دادن را که ریشه اش همان احترامات عشایری و طایفه ای است، اصلاح نکرده اند. این آسیب وجود دارد، ولی اذعان می کنم در انتخاب های اخیر این مسئله کمرنگ تر شده و اگر برخی ها بر این طبل نکوبند، به نظر می رسد که این موضوع خیلی زود برطرف شود و در چند سال آینده به سمت این برویم که بسیار آگاهانه تر و بهتر فعالیت انتخاباتی انجام دهیم.
تبلیغات زود هنگام باعث می شود که از کارهای مهم تر و مسائل اصلی یک منطقه چه شهرستان و استان غافل شویم. هر کس مسئولیت اجرایی یا سمت های دیگری داشته باشد، اگر از الآن همه ی هم و غمش را روی فعالیت انتخاباتی بگذارد، فرصت خدمت رسانی پیدا نمی کند. در همین استان و شهرستان خودمان داشته ایم. مثلاً از ۲ سال قبل همه ی هم و غمشان را برای کار انتخاباتی گذاشتند و اگر هم بعضاً توفیقی هم برایشان حاصل نشده، باعث شده فرصتی که در همان مسئولیتی قبل برای خدمت داشتند را از دست بدهند. ما حرفمان این است که بالاخره هر سخن وقتی و هر نکته زمانی دارد. شاید معتقد باشیم آن دو هفته تبلیغات برای شهرهای کلان کم باشد، اما آن دو سال هم خیلی زیاد است. مثلاً برخی کاندیداها در خود استان ما سمت های اجرایی و پرمشغله دارند، اما چون فکر و ذکرشان شده ایام انتخابات ۹۴، متأسفانه به خوبی به کار خود نمی رسند و مردم هم از این مسئله گله مند هستند، ضمن اینکه به خدمت گذاری به مردم هم نمی رسند؛ حتی من معتقدم به رأی شان هم نمی رسند. اگر کسی بخواهد خودش را به یک شهر ۱٫۵،۲٫۵ میلیون نفری بشناساند، با چه ابزاری می‌خواهد در طی دو هفته این کار را بکند! من به نظرم می رسد شاید یک ماه خوب باشد. کاندیدها آن را بهانه می کنند و به جای آن دو هفته از دوسال قبل شروع می کنند.
ما هم این بهانه را جبران کنیم و از این طرف هم نهادهای مسئول باید تذکر دهند و در جای خود برخورد هم بکنند. ممکن است طرفداران یک کاندیدا بروند آثار تبلیغاتی یک کاندیدای دیگر را آتش زده یا پاره کنند. از این نوع کارها داشته ایم، اما آن چیزی که برای من ناراحت کننده تر از همه بوده این است که متأسفانه یک اراده جدی برای پیگیری قانونی در این خصوص وجود نداشته است؛ که اگر کسی از کاندیداها یا طرفدارانشان بدانند اگر بی قانونی انجام دهند با آنها قانونی برخورد می شود .در واقع در چند دوره اخیر چیزی که ما در استان شاهد بوده ایم مردم به سمت کاندیداهایی رفتند که فراتر از شعارهای سیاسی رفتار کرده اند. کاندیداهایی که در شعارهایشان رنگ و بوی خدمت رسانی و رفع مشکلات اصلی بوده است. حال بگذریم که به این شعار عمل کردند یا نکردند. به نظر می رسد الآن هم خط بیشتر خط خدمت رسانی است مردم در برخی از انتخابات از افرادی که کاملاً سیاسی بوده اند آسیب خورده اند .

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۵:۲۵ ق.ظ

دیدگاه


6 − سه =