نارضایتی دانشجویان دانشگاه ارومیه از کمبود امکانات رفاهی

نارضایتی دانشجویان دانشگاه ارومیه از کمبود امکانات رفاهی

مرتضی محمد صادقی و یوسف عباسی

آراز آذربایجان- اگرچه وضعیت رفاهی دانشجویان دانشگاه ارومیه در سال‌های اخیر به‌طور قابل توجهی ارتقاء یافته اما همچنان برخی مشکلاتی وجود دارد که نیازمند رسیدگی است که از جمله آنها واگذاری خوابگاه‌ها به بخش خصوصی و سزعت بسیار پایین اینترنت است.
دانشگاه ارومیه بزرگ‌ترین دانشگاه آذربایجان‌غربی است که توسعه این استان ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با بهبود وضعیت این استان و صد البته دانشجویان دارد.
بی‌شک فلسفه وجودی هر دانشجویی علم‌آموزی است و تمامی افرادی که با سمت‌های مختلف در دانشگاه مشغول به فعالیت هستند هدفشان خدمت در راستای این هدف مقدس است تا موانع این هدف به حداقل برسد.
شرایط رفاهی یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در سنجش وضعیت هر دانشگاه است که یکی از این آیتم‌های اصلی آن خوابگاه‌ها هستند.
جدای از این مسئله که خوابگاه‌های هر دانشگاه باید از شرایط مطلوبی برخوردار باشند حساسیت دیگری هم وجود دارد و آن آسیب‌های اجتماعی است که گاهی بعد از چندین سال خود را نشان می‌دهد و بی‌شک هرگونه آسیب در قشر دانشجو تأثیرات مخرب‌تری نسبت به سایر اقشار دارد.
سرعت پایین اینترنت صدای دانشجویان را در آورد
در قسمت اول به‌صورت سرزده و با هماهنگی حراست دانشگاه ارومیه و همراهی ولی الهوردی‌زاده رئیس اداره امور خوابگاه‌ها به داخل خوابگاه‌ها رفتیم تا از نزدیک پای درد و دل دانشجویان بنشینیم هرچند که برخی از مسائل و مشکلات دانشجویی شبیه به طنز بود که جای بسی شکر دارد و نشان می‌دهد که مشکلات اساسی وجود ندارد و رفاه مطلوبی بر خوابگاه‌های این دانشگاه حکم‌فرما است.
مشکل اصلی خوابگاه‌های دانشگاه ارومیه که صدای دانشجویان را در آورده است سرعت پایین اینترنت است که الهوردی‌زاده اظهار داشت: مشکل اینترنت مربوط به مدیریت فناوری و اطلاعات دانشگاه ارومیه بوده اما با این وجود معاونت دانشجویی و به‌خصوص اداره امور خوابگاه‌ها به‌طور مستمر و جدی از راه‌های مختلف پیگیر حل این مشکل بوده است.
وی افزود: بعد از پیگیری‌های مداوم به این نتیجه رسیده‌ایم که بسترها و امکانات موجود در خوابگاه‌ها برای اینترنت در حد نیاز حداقلی برای دانشجویان وجود دارد.
*فقدان فرش و لحاف کافی برای دانشجویان
رئیس اداره امور خوابگاه‌ها بیان کرد: اینترنت موجود در خوابگاه‌ها به حدی نیست که نتواند پاسخ‌گوی حداقلی دانشجویان باشد و در کنار آن استفاده بسیار زیاد دانشجویان هم در آن تأثیر دارد.
وی با رد اعتراض دانشجویان در خصوص کمبود امکانات رفاهی گفت: تمامی خوابگاه‌ها و اتاق‌ها از نظر امکانات در سطح بسیار مطلوبی به سر می‌برند و در تمامی آن‌ها امکانات ریز و درشت وجود دارد اما از ارائه برخی اقلام مانند فرش و یا لحاف به‌دلیل مسائل بهداشتی این اداره منع شده است.
الهوردی زاده تصریح کرد: در سال‌های اخیر در ایام تابستان و نیز عید نوروز با وجود تعطیل بودن سایر قسمت‌های دانشگاه، این اداره به‌صورت شبانه‌روزی دایر بوده و مشغول انجام تعمیرات اساسی با همکاری تنگاتنگ معاونت پشتیبانی دانشگاه و صندوق رفاه دانشجویی در خوابگاه‌ها است تا بعد از شروع سال تحصیلی هیچ گونه مشکل خاصی برای دانشجویان پیش نیاید.
*پیش بینی کتابخانه مجزا با تعداد کافی میز و صندلی برای دانشجویان
به گفته وی اگر وضعیت فعلی خوابگاه‌ها با وضعیت چند سال قبل مقایسه شود قطعاً تغییرات و تأثیرات محسوس و مطلوبی مشاهده می‌شود که این تغییرات سبب شده شکایت و نارضایتی از خوابگاه‌ها تا حد نزدیک به صد درصد کاهش یابد و حتی در صورت مقایسه با خوابگاه‌های دیگر دانشگاه‌ها شاهد شرایط مطلوب وضعیت کنونی خواهیم بود.
وی درباره کمبود میز و صندلی در کتابخانه هم گفت: در هر خوابگاه کتابخانه مجزا با تعداد کافی میز و صندلی وجود دارد اما دانشجویان این میز و صندلی‌ها را به اتاق خود می‌برند و به همین دلیل هم گاهی با کمبود مواجه می‌شود که برای رفع این مشکل هم دو سالن مطالعه بسیار بزرگ و مجهز در محوطه خوابگاه‌ها راه‌اندازی شده است.
رئیس اداره خوابگاه‌های دانشگاه ارومیه بیان کرد: خوابگاه‌های خودگردان دانشگاه ارومیه در مقایسه با سایر دانشگاه‌ها در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارند و با وجود اینکه تحت مالکیت و سرپرستی افرادی با سلایق مختلف اداره می‌شود اما به‌دلیل نظارت و کنترل بسیار دقیق دانشگاه ارومیه بر آن‌ها سعی شده‌است که اولاً با معتبرترین و خوش‌نام‌ترین افراد آذربایجان‌غربی و ارومیه همکاری شود و ثانیاً با انعقاد قراردادهای سفت‌وسخت، رفتار مالکان و مدیران این خوابگاه‌ها ضابطه‌مند و قانون‌مند باشد.
وی افزود: در انتخاب خوابگاه‌های خودگردان نکات مختلف و زیادی مد نظر دانشگاه قرار دارد که برای انتخاب هر خوابگاه باید موارد مورد نظر تأمین شود مثلاً باید در مسیر دانشگاه و دانشکده‌های دانشجویان بوده و یا ساختمان آن تازه ساخت و دارای قیمت مناسب باشد.
*چگونگی سرپرستی و سرایداری خوابگاه‌های ملکی و دولتی
الهوردی‌زاده در پاسخ به متناسب نبودن ظرفیت اتاق‌ها با تعداد نفرات تصریح کرد: صرفاً در خوابگاه اسکان که در داخل دانشگاه قرار دارد این مشکل وجود دارد و با وجود اینکه ۱۵۰ نفر ظرفیت دارد متقاضی آن به بیش از هزار نفر می‌رسد و به‌همین دلیل با اصرار و رضایت خود دانشجویان به ظرفیت هر اتاق یک نفر اضافه می‌شود.
وی با اشاره به واگذاری سرپرستی و سرایداری خوابگاه‌های ملکی به بخش خصوصی هم اظهار کرد: برای اولین بار سرپرستی و سرایداری خوابگاه‌های ملکی یا دولتی در تمامی جوانب آن به بخش خصوصی واگذار شده است که در دوسال گذشته این اقدام یک تجربه بسیار موفقی بوده و نتایج مثبتی هم به‌همراه داشت که این کار در کل کشور یک اقدام کم‌نظیر بوده است
رئیس اداره امور خوابگاه‌ها در پاسخ به سوالی درباره کمبود خوابگاه در محوطه پردیس نازلو گفت: برای اولین بار دانشگاه ارومیه و اداره امور خوابگاه‌ها موفق به جلب و جذب خیر خوابگاه‌ساز (بنیاد ۱۵ خرداد) برای ساخت یک خوابگاه ۲۵۰ نفره در داخل مجموعه نازلو شده که از سه‌ماه پیش کلنگ آن به زمین زده شده است و هم‌اکنون پی‌ریزی آن به اتمام رسیده است.
وی درباره گلایه دانشجویان دختر از دوری درب وردی مجتمع خوابگاه‌ها تصریح کرد: برای افزایش امنیت و آرامش و آسایش دانشجویان دختر در اطراف محوطه خوابگاه‌های دختران دیوار کشی شده است و علاوه بر آن هم، در ورودی‌های مجتمع خواهران نگهبانی و نیز در داخل ساختمان هر خوابگاه سرپرستی وجود دارد که این اقدامات هم به‌دلیل درخواست‌های مکرر خود دانشجویان انجام شده است و اینکه درب ورودی دور است مسئله پیش‌پا افتاده است چون اولاً کل خوابگاه‌های نازلو در محوطه دانشگاه قرار داشته و علاوه بر آن سرویس‌های حمل‌ونقل در داخل دانشگاه فعالیت می‌کنند.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۱ دی ۱۳۹۶ ساعت ۳:۲۵ ب.ظ

دیدگاه


× نُه = 72