نارضایتی مردم از نحوه و میزان توزیع میوه شب عید دراستان

نارضایتی مردم از نحوه و میزان توزیع میوه  شب عید دراستان

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی : قرار بود تعداد ۳۹۰ جایگاه در سطح استان برای عرضه میوه در نوروز اختصاص داده شود ولی برخی از شهروندان از تعداد محدود این جایگاهها و میزان میوه عرضه شده رضایت نداشتند و برخی نیز پرتقال را با قیمت دوبرابر و حتی سه برابر در تعطیلات نوروزی خرید کرده اند.
تهیه میوه شب عید از جمله دغدغه های خانواده ها به شمار می رود که در برخی موارد، فروشندگان با استفاده از فرصت به دست آمده بازار سیاه میوه را درست می کنند ولی دستگاههای اجرایی برای مقابله با این بازار سیاه در سالهای اخیر، توزیع میوه با قیمت های مصوب را ساماندهی کرده اند ولی گویا این ساماندهی در استان آذربایجان غربی کافی نبود. در حالی که مسئولان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی روزهای پایان سال ۹۳ اعلام کرده بودند که توزیع بیش از ۱۱ هزار تن میوه شب عید در آذربایجان غربی برای تامین میوه شب عید انجام شد و این میزان برای تامین میوه شب عید مردم آذربایجان غربی خریداری شده و در ۱۷ شهرستان استان توزیع شد ولی برخی از شهروندان با تماس با دفتر روزنامه آراز آذربایجان از نحوه توزیع و میزان میوه شب عید گلایه کردند و حتی می گفتند با تماس با سامانه ۱۲۴ نظارت همگانی برای گرات فروشی کسی پاسخگوی انتقادات و شکایات نبودند.
بنابر اعلام مسئولان, زمان توزیع میوه های شب عید توسط ستاد تنظیم بازار از ۲۴ اسفند ماه آغاز شده و تا ۱۵ فروردین ماه ۹۴ ادامه داشت.
قرار بود از این میزان میوه، هشت هزار و ۱۰۰ تن را سیب درختی درجه یک تشکیل می دهد که در حال حاضر در سردخانه های استان موجود بود و سه هزار تن از میوه های خریداری شده نیز شامل پرتقال بود که یک هزار تن آن تحویل گرفته شده و در شهرستان های مختلف استان توزیع شد.
طبق اعلام مسئولان سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی قیمت هر کیلوگرم سیب درختی توزیعی ۲۵ هزار ریال و هر کیلوگرم پرتقال ۲۹ هزار ریال تصویب شده بود و همه ساله توزیع و تنظیم بازار میوه شب عید توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت صورت می_گرفت که این وظیفه امسال برعهده سازمان جهاد کشاورزی گذاشته شده بود.
در آذربایجان غربی سالانه بیش از شش میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می شود که سیب و انگور و انواع میوه های هسته دار جزو محصولات باغی تولیدی این استان و چغندر، گندم و جو نیز جزو انواع محصولات زراعی تولید شده در آذربایجان غربی هستند.
نظارت و دقت لازم بر خرید یا کیفیت میوه و ذخیره سازی آن و تشکیل منظم جلسات کمیسیون بازار با حضور نمایندگان استانداری ، سازمان صنعت معدن و تجارت، سازمان جهاد کشاورزی، اداره پایانه ها و سازمان میادین و میوه و شورای اصناف در سازمان تعاون روستایی آذربایجان غربی انجام گرفت.
اگرچه به گفته مسئولان تعاون روستایی آذربایجان غربی میوه پایانی سال به اندازه کافی ذخیره سازی شده و کمبودی در این زمینه نباید وجود می داشت ولی ظاهرا این چنین نشد.
ظاهرا قرار بود تعداد ۳۹۰ جایگاه در سطح استان برای عرضه میوه در این ایام اختصاص داده شود ولی برخی از شهروندان از تعداد محدود این جایگاهها و میزان میوه عرضه شده رضایت نداشتند و برخی نیز با دستان خالی به منزل مراجعه کرده و برخی نیز پرتقال را با قیمت دوبرابر و حتی سه برابر خرید کرده اند. سودجویان فرصت طلب نیز در ایام تعطیلات نوروزی این بار میوه شب عید را نشانه رفتند و سودجویان که از هر فرصتی برای کسب درآمد سوء استفاده می کنند، این بار میوه شب عید در برخی شهرهای استان را نشانه رفته و سرگردنه آخرین روزهای سال گذشته، قیمت میوه را به بیش از دو برابر افزایش دادند.
این بار سودجویان با بو کشیدن جیب مردم و عید نوروز، قیمت میوه را به مرور افزایش و در آخرین روزهای سال گذشته آن را به بیش از دو برابر رساندند و توزیع میوه به نرخ دولتی تا حدودی بر بازار میوه تاثیر گذاشت، ولی با توجه به کاهش عرضه میوه در غرفه ها، ضعف نظارتی و سهل انگاری مردم و کار را به دقیقه ۹۰ موکول کردن، مجددا موجب افزایش قیمت میوه شد.
سودجویان زودتر از مردم دست به کار شده و با خرید میوه های دولتی و احتکار آن ها، کفه ترازو را به نفع خود تغییر دادند و دست مردم از خرید این میوه ها خالی ماند و به سراغ همین میوه ها در بازار آزاد به چند برابر قیمت رفتند.
با وجود اینکه دولت قیمت پرتقال به نرخ دولتی را ۲۹ هزار ریال و سیب قرمز و زرد را ۲۵ هزار ریال اعلام کرده بود، در روزهای آخر قیمت آن در بازار آزاد تا حدود ۱۰۰ هزار ریال نیز رسید.
افزایش تقاضا و نابسامانی عرضه طوری بود که در ۲۹ اسفند، غرفه های عرضه میوه شب عید مجبور به نام نویسی و پشت نوبت انداختن متقاضیان شدند و به محض رسیدن کامیون های حامل میوه، ساعتی طول نمی کشید که کامیون ها خالی از میوه می شدند و بیشتر متقاضیان دست خالی به غرفه های دیگر سرمی زدند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۸ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۴:۴۸ ق.ظ

دیدگاه


7 + = نُه