میل به برنده شدن در مشاجرات خانوادگی مخرب است

میل به برنده شدن در مشاجرات خانوادگی مخرب است

فریبا حسین پور
گروه خانواده وسلامت: وقتی به دقت نگاه کنید، اغلب مشاجرات از یک الگوی بسیار آشنا پیروی می‌کنند.
وقتی دعوا فروکش می‌کند، اغلب بحث‌ها به این مطلب خلاصه می‌شود که من درست می‌گویم و تو اشتباه می‌کنی و من مطلقا کوتاه نیامده یا موضع خود را تغییر نمی‌دهم تا تو آن را بپذیری.
بحث و جدال‌ها، بالقوه بد نیستند. مشکل ما اغلب در تمایز ایجاد کردن بین چیزی که واقعا می‌خواهیم از آن چیزی است که می‌خواهیم در مورد آن به توافق برسیم. در بحث‌های خوب و مفید ممکن است لحن‌ها خیلی مهربان و مودبانه نبوده و صحبت‌ها همیشه با احترام همراه نباشند اما بحث آغاز و پایان مشخصی دارد.
بحث‌های بی‌حاصل به گونه دیگری هستند این بحث‌ها شبیه یک حلقه‌اند چرا که مرتبا مشکلات موجود در رابطه، تکرار و گفته می‌شوند، بدون این که حل گردند.
در اوج دعوا، بحث از موضوع اصلی منحرف شده و به سایر اختلافات مانند این‌که چرا ماشین را در فلان محل پارک کردی یا این‌که چقدر خودخواهی و حتی این‌که تو مثل مادرت هستی منجر می‌شود.
امروز در دنیا، برنده شدن در یک بحث به مهم‌ترین موضوع تبدیل شده است. در این حالت،‌ ما معمولا چیزی نمی‌گوییم، حتی در حالی که این صحبت نکردن، شرم‌آور، تحقیرکننده و آسیب‌زننده به رابطه باشد.
در خیال خودتان با همسرتان دعوا کنید وقتی خیلی خشمگین شدید و قدرت کنترل اعصابتان را از دست دادید به یکباره این افکار را رها کنید و از آن فضا خارج شوید بلکه اگر می توانید احساس دوست داشتن وی را درخودتان زنده و فعال کنید یعنی یاد بگیرید چگونه از یک احساس خشم آلود قوی به سرعت به یک احساس عاطفی آرام منتقل شوید.کسی که می تواند در حین خشم محبت هم از خود نشان دهد به مدیریت دعوا رسیده است.
آیا زمانی که با همسرتان دعوا می کنید و همان وقت کودکتان از شما چیزی می خواهد می توانید با او با مهربانی سخن بگویید یا با همان لحن دعوا پاسخ او را هم می دهید؟ اگر می توانید در همان لحظه ی عصبانیت ،با فرزندتان مهربانانه رفتار کنید و حوصله به خرج دهید می توانید در حین دعوا هم کنترل و مدیریت خوبی روی رفتارتان با طرف مقابل دعوا داشته باشید.در این صورت فضای دعوا بر شما مسلط نیست بلکه شما بر اوضاع مسلطید.لذا احتمال پیش آمد رفتارهای غیر منطقی و احیانا شرم آور از طرف شما بسیار کم می شود.
به هر حال مهارت داشتن ،در تغییر احساس بد به احساس خوب و تبدیل فضای مسموم به فضای سالم، قدرت زیادی در کنترل و مدیریت دعوا در فرد به وجود می آورد اما هنوز مهارتها و آگاهی_های دیگری نیز برای رسیدن به نقطه ی موفقیت وجود دارد که با کسب آنها بهتر می شود دعوا را کنترل نمود.
برای یادگیری مدیریت دعوا خوب است ریشه_های دعوا را بشناسیم. دعوا بین همسران سالمند بیشتر ناشی از عادت و احساسات منفی ثبات یافته است که کمتر امید رفع آنها وجود دارد اما بین همسران جوان بیشتر مربوط به عدم مهارت آنها در ارتباط برقرار کردن و تفهیم مقصود خود و یا فهم مقصود همسرشان است و به جز آن، نشانه ی پایین بودن میزان تحمل افراد است .حتی بین خوش بخت ترین زوجین هم دعوا اتفاق می افتد.دعوا نشان دهنده ی عدم علاقه نیست. تنها نشان دهنده عدم تسلط و کنترل فرد بر رفتارش در حین خشم ،و یا نشانه ی عدم مهارت افراد در داشتن گفتگوهای موثر است.
فرض کنیم با میل شدیدی می خواهید همسرتان را به انجام کاری ترغیب کنید. لذا به خاطر اهمیت زیادی که موضوع مورد نظر برایتان دارد طوری آمرانه صحبت می کنید که به جای آنکه دقت وی ،معطوف خواسته ی شما شود عطف لحن و حالت بیانتان می شود.در چنین حالتی به محض آنکه دعوا استارت خورد ،حداقل کاری که می توانید بکنید این است که به آن لحن آمرانه خاتمه دهید.
اگر ریشه ی دعوا مربوط به کم تحمل بودن یکی از طرفین باشد بهترین راه مدیریت بر دعوا تقویت تحمل و مقاومت فرد است.مثلا وقتی همسرتان خبر بدی مثل یک ضرر مالی را به شما می دهد،آن چیزی که باعث دعوای شما می شود عدم میل شما به پذیرش واقعیت است. و الا وقتی سر فرصت به تحلیل ماجرا می پردازید بی تقصیر بودن همسرتان را در بروز مشکل درک می کنید و متوجه غیر منطقی بودن دعوا می شوید .در چنین حالاتی برای آنکه در حین دعوا بتوانید خودتان را کنترل کنید توجه داشته باشید که علت دعوا ،کم بودن میزان تحمل و پذیرش شماست نه اشتباهات همسرتان.با تقویت تحمل و ظرفیت روحی خود می توان به مدیریت رفتاری بهتری در حین خشم رسید.
قوانین طلایی برای دعوا کردن:پیش از هر حرکتی، مشکل به وجود آمده را کاملا روشن کنید.فقط بر روی همان مشکل تمرکز کنید.
سعی کنید با هم ارتباط فیزیکی ملایمی را برقرار کنید . زبان بدن تان را کنترل کنید که عمیق_ترین حرف ها را می زند.
از طعنه زدن به یکدیگر خودداری کنید.
از جملاتی که در آن ها » تو « وجود دارد خودداری کنید. (منظور استفاده نکردن از کلمات توهین آمیز است)
از بکار بردن عبارات تحریک کننده که مبالغه آمیز و تعمیم دهنده آن مشکل هستند ، اصلا استفاده نکنید.
پیش از اینکه به ادامه بحث بپردازید ، باید هرگونه احساس ناراحتی و کینه را در طرف مقابل از بین ببرید.
بر روی اشتباهات گذشته فرد مقابل دست نگذارید و آنها را بازگو نکنید.
از خودتان عکس العمل های تند نشان ندهید و از عباراتی نظیر » من دیگه نمی تونم ادامه بدهم « و یا » تو داری منو به کشتن میدی« استفاده نکنید.در مقابل او از استراتژی سکوت استفاده نکنید.
بحث و مشاجرات خود را در یک مکان کاملا خصوصی انجام دهید.برداشت شخصی خود از گفته های طرف مقابل را حتما برای خودتان یک مرتبه دیگر تکرار کنید.برای طرف مقابل تان ارزش و احترام قائل باشید.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۳۱ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۵:۰۸ ق.ظ

دیدگاه


− 1 = چهار