مدير عامل انجمن حمايت از بيماران ديابتي استان:

میزان مبتلایان به دیابت در آذربایجان غربی ۲۵ درصد افزایش یافت

میزان مبتلایان به دیابت در آذربایجان غربی ۲۵ درصد افزایش یافت

گروه خبر: مدیر عامل انجمن حمایت از بیماران دیابتی آذربایجان غربی گفت: حدود ۲۰۵ هزار نفر در استان مبتلا به دیابت هستند.
به گزارش آرازآذربایجان ، معصوم اناری وضعیت شیوع دیابت در استان را مطلوب توصیف و خاطرنشان کرد: میانگین شیوع دیابت در کشور ۱۰٫۱۳درصد است در حالی که آذربایجان غربی بانرخ۱۰٫۱۷درصدی شیوع این بیماری از جایگاه مطلوبی به نسبت استان هایی مثل یزد،سمنان، مرکزی، خوزستان، گلستان و مازندران برخوردار است.
اناری اظهار کرد: با توجه به افزایش ۲۰ الی ۲۵ درصدی مبتلایان به دیابت نسبت به سال قبل ۱۱٫۵درصد مردان و ۱۳درصد زنان استان مبتلا به دیابت هستند.
وی با اشاره به اینکه بیشترین تعداد بیماران استان بیش از ۲۵سال دارند، بیان کرد: از مجموع مبتلایان به دیابت در آذربایجان غربی تعداد ۱۰۵هزار نفر را زنان و تعداد ۱۰۰هزار نفر را مردان تشکیل می دهند. اناری افزود: بر اساس آخرین سر شماری در شهر ارومیه ۶۷هزار و۵۰۰ نفر مبتلا به این بیماری هستند.
مدیر عامل انجمن حمایت از بیماران دیابتی آذربایجان غربی ادامه داد: بیماری دیابت در آذربایجان غربی نرخ شیوع متوسطی دارد و حدود ۱۲درصد جمعیت شهری بالای ۲۵ سال و ۵ درصد جمعیت روستایی بالای ۲۰ سال استان به این بیماری مبتلا هستند.
وی بیان کرد: دیابت در سه گروه نوع یک، نوع دو و بارداری طبقه بندی می شود که حدود ۸۵ تا۹۰ درصد بیماران استان مبتلا به دیابت از نوع دو هستند و ۱۰الی ۱۵ درصد بیماران مبتلا به دیابت نیز از نوع یک هستند.
مدیر عامل انجمن حمایت از بیماران دیابتی آذربایجان غربی با بیان اینکه در۱۷سال اخیر بیش از ۱۱نوع داروهای دیابتی وارد بازار شده است اظهار کرد: درحال حاضر بسیاری ازداروهای این بیماران تحت پوشش بیمه هستند .
وی افزود: در حال حاضر حدود ۷۰ درصد داروها تولید داخل هستند و بیماران به سبب وضع اقتصادی موجود، رغبت کمتری به استفاده از داروهای وارداتی دارند.
اناری در خصوص عوارض این بیماری تصریح کرد: دیابت مویرگها و عروق ریز بدن را نشانه می گیرد که درصورت عدم شناسایی به موقع این بیماری می تواند عملکرد سایر اندام ها ازجمله قلب، کلیه، چشم و مغز و اعصاب را مختل کند.
وی بااشاره به اینکه دیابت بعد از تصادفات رانندگی بیشترین قطع عضو را به خوداختصاص می دهد گفت: ۱۵درصد مبتلایان به این بیماری مجبور به قطع عضو شده وبیشترین قطع عضو نیز در ناحیه پا صورت گرفته است. مدیر عامل انجمن حمایت از بیماران دیابتی آذربایجان غربی با اشاره به برخی از مشکلات این بیماران، یادآور شد: مراقبتهای طبی، معلولیت و مرگ زودرس اجبار تزریق انسولین و تامین هزینه های آن اجبار در رعایت رژیم غذایی، عفونت های مکرر و تشکیل خانواده و اشتغال برخی از این مشکلات هستند.
arazazarbaijankhabarname@gmail.com

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۳ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱:۵۱ ب.ظ

دیدگاه


4 × نُه =