موسیقی مقوله مهم سیاستگذاری های فرهنگی

موسیقی مقوله مهم سیاستگذاری های فرهنگی

زهرا امیری
گروه فرهنگی: مگر می شود جام جهانی را بدون موسیقی تصور کرد، شاید بسیاری از ما، مسابقات فوتبال جام جهانی سال های قبل را درست به یاد نداشته باشیم اما به طور حتم، برخی آهنگ هایی که توسط کشورهای مختلف برای این مسابقات ساخته شد را به خاطر داریم.
اکنون که جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه آغاز شده، خیابان های سن پترزبورگ و مسکو به تسخیر مردم از چهار گوشه جهان در آمده است، در وسط میدان سرخ مسکو که می ایستند، موسیقی، آوازها و سرودهای کشورهای مختلف از سراسر جهان را می توانند بشنوند.
آنجا فرهنگ و ملیت رنگ باخته، همه با هم آواز و سرودهای فوتبالی می_خوانند، پایکوبی می کنند، دست می زنند، شادی می کنند و در کنار هم فارغ از اینکه برای کدام کشور هستند، از این شعف می خندند.
خیابان های روسیه اکنون نمایشگاه هزار و یک ملت است، اما چه چیزی می تواند مردم جهان را اینگونه گرد هم آورد، غیر از فوتبال و همسفر دلبرش، موسیقی؟ موسیقی سالهاست با جام جهانی فوتبال درآمیخته است، تا رویدادی بزرگ را هر چهار سال یکبار در ذهن جهان ثبت کند، آن یکی با بازی های مهیج و این یکی با آهنگ ها و ملودی های نشاط آور، اذهان مردمان جهان را به یکدیگر گره می زند.
شاید بتوان جام جهانی فوتبال را به نوعی آکادمی موسیقی نیز مشابهت داد چرا که همه کشورهای راه یافته به مسابقات جام جهانی، موسیقی ای را به این مناسبت می سازند. تحقیقات نشان داده است که موسیقی در تحریک سلول های مغز نقش بسیار موثری دارد؛ به همین دلیل، نقش موسیقی در تقویت ادراک و احساس امری واضح است که به طور قطع همه ما آن را تجربه کرده ایم.
شاید تاکنون امتحان کرده باشید که هنگام ورزش، پیاده روی طولانی یا دویدن، با زدن هدفون به گوش و گوش دادن به موسیقی، قوای بدنی تان به طرز عجیبی افزایش می یابد و می توانید با قدرت و زمان طولانی تری ورزش کنید.
افزودن موسیقی به حرکات روتین ورزشی می تواند شما را تشویق کرده و بر شدت حرکات شما بیفزاید؛ اما این تمام ماجرا نیست.موسیقی تاثیری بر آرامش و روح و روان دارد که شاید این کار از اختیار قرص های آرامش بخش خارج باشد.
در همین رابطه رییس دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی در پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران می گوید: تاثیر موسیقی در بدن انسان به قدری بالاست که حتی در تحریک سلولهای مغز، باعث بالا رفتن ترشح دوپامین بدن می شود. دوپامین همان ماده احساس رضایت و لذت در مغز است.
آذین موحد می افزاید: موسسات و سازمانهای بزرگ ورزشی دنیا هم بدون شک به این امر واقف هستند، آنها برای تاثیرگذاری در ایجاد همدلی و احساس شور، شعف، قدرت و ایجاد اتحاد در شرکت کنندگان، چه تماشاچی و چه ورزشکار از نقش موسیقی به خوبی استفاده می کنند.
این نوازنده فلوت اظهار داشت: اساسا موسیقی از نظر روانشناختی نقش بسزایی در برانگیختن یا ترغیب کردن و انگیزه دادن دارد و به همین خاطر در نظام های آموزشی اعتقاد دارند با موسیقی می توانند مغز سالم، بدن سالم و لذت سالم را در جوانان تقویت کنند.
استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: اینجاست که ما باید بار دیگر از این فرصت استفاده کنیم و یادآور شویم که جایگاه موسیقی در سیاستگذاری های فرهنگی یک نظام و اجتماع، بسیار مهم است.
وی تاکید کرد: دولتها و سازمان ها موظفند با انجام بررسی های اجتماعی، اهمیت موسیقی، کاربرد و تاثیرگذاری هر یک از سبک ها و گونه های مختلف موسیقی را بشناسند.
استاد دانشگاه تهران ادامه داد: دولتها باید با برنامه ریزی معنا دار فرهنگی از مقوله موسیقی استفاده کنند چرا که باعث بالا بردن سطح ادراک، احساس و ترغیب مفهومی مردم می شود.
موحد ابراز خرسندی کرد که موسیقی در برنامه ریزی حضور تیم ملی فوتبال ایران در مسابقات جام جهانی در نظر گرفته شده است.
عضو هیات علمی گروه موسیقی دانشگاه تهران گفت: اطمینان دارم حضور هنرمندان و اجرای موسیقی های مختلف ایرانی توسط آنان، باعث قوت و قدرت هرچه بیشتر ورزشکاران عزیز میهن در این مسابقات می شود و علی رغم هرگونه نتیجه تیم ملی ایران در این مسابقات، با احساس بالای ملی و اعتلای فرهنگی به میهن بازخواهند گشت.
وحید تاج خواننده موسیقی ایرانی نیز با بیان اینکه حواس، وسیله ارتباط آدمی با عالم خارج است، گفت: اصوات موسیقی از طریق گوش به مغز می رسد و حواس و عواطف را تحریک می_کند و با ایجاد انرژی، موجب انگیزه و فعالیت می_شود.
وی افزود: نغمه های موسیقی بر حسب ترکیب فواصل و ریتم، دارای ارتعاشات خاصی است که با تحریکات ارتعاشات سلول های عصبی، احساس و انگیزه را تقویت و یا منتقل می_کند.
تاج گفت: همانطور که همه مردم ایران از رویدادهای فرهنگی، ورزشی و وقایع ملی در هر شریطی متاثر می شوند، همانطور که همه لحظه شماری می کنیم و قلبمان برای تیم ملی ایران می تپد، طبیعتا به همان اندازه هم هر هنرمند و موزیسین دوست دارد در حد توان خود، برای بالا بردن روحیه و انرژی فوتبالیست ها تلاش کند.
این خواننده اظهار داشت: این یک حس متقابل است؛ انرژی دادن به ورزشکاران و انرژی گرفتن به طور کل در هر زمینه ای دو طرفه است. وقتی به ورزشکاران انرژی دهیم روحیه آنها روحیه تقویت شده و به طور حتم بهتر و با قوای بیشتری در زمین ظاهر می شوند.
تاج با تاکید بر اینکه موسیقی فقط در جام جهانی اهمیت ندارد، گفت: موسیقی امروز در ابعاد مختلف زندگی و همه زمینه ها رخنه کرده است. به عنوان مثال اگر موسیقی را از تلویزیون حذف کنید، تلویزیون قابل دیدن و شنیدن نیست و تحمل آن سخت خواهد بود.
وی ادامه داد: موسیقی به دلیل تهییج و هیجانی که در خود دارد، در همه عرصه ها تاثیرگذار است.
این خواننده با یادآوری این نکته که موسیقی بیان احساسات و عواطف است، اظهار داشت: موسیقی از دیرباز توسط ملل در همه عرصه ها همچون شادی، غم، حماسه و حتی جنگ مورد استفاده قرار می گرفت.
به گفته وی، موسیقی شاید تاثیرگذارترین هنر باشد به ویژه ملودی هایی که تم ورزشی یا حماسی دارند. در واقع یک هنرمند می تواند استارتی برای شروع یک هیجان باشد، بدین ترتیب مردم مهیج می شوند و این تهییج به ورزشکاران هم منتقل می_شود.
ارکستر ویژه‌ای از ترکیب ارکسترهای سمفونیک تهران و ملی ایران با حمایت بخش خصوصی، به روسیه سفر کرده است.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایرنا ، این ارکستر پنجشنبه ۲۴ خرداد در شهر سن ‌پترزبورگ، ۲۷ خرداد در مسکو و ۲۹ خرداد در شهر کازان سرودهای ساخته شده برای تیم ملی فوتبال را اجرا می‌کند. این سرود به خوانندگی سالار عقیلی است.
نخستین دیدار تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ از ساعت ۱۹ و ۳۰ روز جمعه برابر مراکش در ورزشگاه شهر سن پترزبورگ برگزار شد.Azazarbaiijan.farhangi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱:۳۸ ب.ظ

دیدگاه


پنج + 4 =