موسیقی درمانی و کمک به بیماران آلزایمری

موسیقی درمانی و کمک به بیماران آلزایمری

لوسیانا کرامیر
مترجم: زینب عسگری
گروه خانواده وسلامت: در شرایطی که محققان سراسر دنیا به دنبال راه های جدیدی برای درمان آلزایمر و پیشگیری از آغاز اختلال حافظه (دمانس) هستند، خانواده ها و افراد تحت تاثیر مراحل مختلف اختلال حافظه (دمانس) باید از تمام ابزار در دسترس بهترین استفاده را بکنند تا نشانه های حسی و شناختی این شرایط را مدیریت کنند. یکی از ابزار مهم این امر موسیقی است.
بسیاری از بیماران آلزایمری، حتی در مراحل پیشرفته و پس از آن که اسم ها و صورت ها را به یاد نمی آورند، می توانند آهنگ ها را به یاد بیاورند و بخوانند. آسایشگاه های نگه داری از بیماران مبتلا به اختلال حافظه اغلب از موسیقی به عنوان ابزاری برای نشاط بیماران استفاده می کنند. چرا که باعث به وجود آمدن احساس لذت می شود. اما بیش از ارزش موسیقیایی، شواهد رو به افزایشی وجود دارد که نشان می دهد گوش دادن به موسیقی می تواند کمکی به تحریک خاطرات به ظاهر گم شده باشد و حتی به ثبات برخی عملکردهای شناختی کمک کند. مرکز موسیقی درمانی ربکا در نیویورک که دارای شهرت جهانی است، از موسیقی درمانی برای کمک به بهبود برقراری ارتباط و مهارت های حافظه ای حمایت می کند. جان کارپنتر بنیان گذار این مرکز که موسیقی درمان مجاز و مورد تایید شورا می باشد، باور دارد گوش دادن به موسیقی زنده و درگیر تجربه ی ساخت موسیقی زنده بودن مراجعه کنندگان را قادر می سازد تا از انزوایی که بیماری آلزایمر و اختلال حافظه به آنان تحمیل کرده، خارج شوند. برخی از فوایدی که وی به آن ها اشاره می کند بدین شرح است:
بازگشت حافظه -تغییرات مثبت در خلق و خو و وضعیت عاطفی -احساس تسلط بر زندگی
-مدیریت غیردارویی درد و ناراحتی
تحرکاتی که باعث افزایش علاقمندی می شود، حتی زمانی که روش های دیگر موثر نبوده اند
-افزایش حرکات موزون و پیوسته و فصاحت صوتی-ایجاد فرصت هایی برای تعامل اجتماعی با دیگرانکارپنتر می گوید،”در اصل موسیقی برای تثبیت یا افزایش سطح عملکرد جسمی، ذهنی،اجتماعی و عاطفی کاربرد دارد.” موسیقی به عنوان محرکی حسی و عقلی به کار می رود که می تواند در حفظ کیفیت زندگی یا حتی بهبود آن کمک کند.
*چگونگی درمان با موسیقی
قرن ها موسیقی را آرامش بخش انسان و رهایی دهنده از فشار و تنش می دانستند. عصب پژوهان که امروزه مجهز به فن آوری اسکن مغز هستند، علاقه ی جایگزینی یافته اند که موسیقی چگونه مدارهای عصبی ما را تحت تاثیر قرار می دهد.
محققان فنلاندی با استفاده از تصویر سازی رزنانس (تشدید) مغناطیسی کارکردی (اف ام آر آی) دریافتند که گوش دادن به موسیقی نه تنها باعث تجدید قوای نواحی شنیداری می شود، بلکه شبکه های عصبی گسترده را نیز درگیر می کند. برای مثال، دریافتند که پردازش ضربان (پالس) موسیقیایی نواحی حرکتی در مغز را تقویت می کند و این نظر را که موسیقی و حرکت پیوند نزدیکی با هم دارند، ثابت می کند. نواحی لیمبیک، که به عقیده ی متخصصان مربوط به احساس تلقی می شوند، درگیر پردازش ریتم و تونالیته هستند. پردازش طنین با فعال سازی هایی که در به اصطلاح شبکه ی وضعیت پیش فرض روی می دهد، مرتبط هستند، که خود با قوه ی خیال و خلاقیت در ارتباط است.
همچنین موسیقی نواحی از مغز را درگیر می کند که در توجه کردن، پیش بینی کردن و به روز کردن اتفاق ها در حافظه دخالت دارند. یافته ها حاکی است موسیقی می تواند به مغز در مرتب کردن اطلاعات ورودی کمک کند.تحقیقات اخیر نشان می دهد موسیقی باعث ترشح دوپامین (یک انتقال دهنده ی عصبی) در مغز می شود که علایم لذت بردن را به سراسر بدن می فرستد.
*موسیقی را به برنامه ی درمانی خود بیافزایید
موسیقی درمانی برای افرادی که در مراحل اولیه ی اختلال حافظه (دمانس) هستند فوایدی چون تثبیت سطوح شناختی و افزایش عملکرد کل مغز داشته باشد.آسایشگاه ها و موسسه های مخصوص مراقبت از بیماران دمانس به طور منظم از برنامه های موسیقی درمانی در جدول زمان بندی خود به عنوان روشی برای مشغول کردن و تحریک بیماران استفاده می کنند. اغلب اوقات این برنامه ها در دسترس عموم قرار می گیرد. خانواده هایی که از بیماران خود در خانه مراقبت می کنند باید منابع محلی را برای فرصت های شرکت کردن در برنامه های موسیقی درمانی رصد کنند.در مراقبت های خانگی درمان به وسیله ی آلات موسیقی قابل ارتقاست. یک لیست آهنگ شخصی سازی شده در آی پد می تواند راه غیر دارویی موثری برای بهبود سلامتی و افزایش کیفیت زندگی باشد.اگر برای ایجاد لیست آهنگ برای کسی که دوستش دارید نیاز به کمک احساس می کنید، موسسه ی غیرانتفاعی موسیقی و حافظه( musicandmemory.org) می تواند کمک تان کند تا لیست خود را ایجاد کنید.
توصیه های متخصص
-زمانی که ارتباط کلامی ممکن نیست، موسیقی می تواند کمکی به تسکین و تخفیف رنج لحظات سخت باشد.
-پخش کردن یک آهنگ ملایم می تواند محیطی آرام ایجاد کند و باعث آسودگی افراد شب گیج شود.
-گوش کردن به آهنگ های بانشاط و شاد در صبح می تواند کمک می کند تا روز خوبی را با کسانی که دوستشان دارید آغاز کنید.
-همراهی کردن چند نفره با آهنگی آشنا می تواند عامل حواس پرتی مناسبی باشد و به شخص کمک کند تا از فعالیت یا رفتار تکراری و روزمره جدا شود.-پیش اندیش باشید. چند لیست آهنگ از انواع مختلف را برای حالت های روحی متفاوت تهیه کنید.-برنامه های بسیاری برای یادگیری موسیقی و همراهی کردن با آهنگ وجود دارند. Sing-Fit برنامه ی فوق العاده ای است که به طور انحصاری برای افرادی که اختلال حافظه دارند طراحی شده است.
-مطمین شوید آهنگ هایی که انتخاب می کنید خاطرات ناخوشایند را به یادتان نمی آورند و ارتباطی با وقایع ناراحت کننده ی گذشته دارند.
*ویژگی های یک موسیقی درمان
داشتن مدرک در زمینه ی موسیقی درمانی نیازمند مهارت در گیتار، پیانو، صدا، مباحث نظری موسیقی، تاریخ موسیقی، نت خوانی، بداهه نوازی و همین طور سطح های مختلفی از مهارت در ارزیابی، مستند سازی و دیگر مهارت های مشاوره و مراقبت از سلامت بر اساس اهداف برنامه ی دانشگاهی خاص است. برای این که یک موسیقی درمان مجوز بگیرد باید مدرک دوره ی موسیقی درمانی را در دوره ی آموزشی معتبر AMTA از کالج یا دانشگاه دریافت کند. دوره ی کارآموزی موسیقی درمانی را با موفقیت پشت سر گذاشته و در آزمون کسب مجوز شورای موسیقی درمانی قبول شود. موسیقی درمان دارای مجوز شورا (MT-BC) به خاطر پشت سر گذاشتن موفقیت آمیز آزمون کسب مجوز شورا، بورسیه ی شورای مجوز دهی به موسیقی درمان ها (CBMT) خواهد بود. یک موسیقی درمان ممکن است مدارجی نظیر CMT (موسیقی درمان مجاز)، ACMT (موسیقی درمان مجاز پیشرفته)، یا RMT (موسیقی درمان دوره دیده) دست یابد. برای اطلاع از فهرست موسیقی درمان های مجاز محل زندگی خود با دفتر محلی انجمن آلزایمر تماس بگیرید.
منبع: www.alz.org/CaCentral

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۴:۵۰ ق.ظ

دیدگاه


1 × دو =