موزه‌ها بخشی از قدرت نرم کشورها هستند

موزه‌ها بخشی از قدرت نرم کشورها هستند

گروه فرهنگی:روز جهانی موزه‌ها با تاکید بر آنکه موزه‌ها بخشی از قدرت نرم کشورها هستند، گرامی داشته شد. روز جهانی موزه‌ها و آغاز هفته میراث‌فرهنگی، در موزه ملی ایران برگزار شد.
جبرئیل نوکنده (رئیس کل موزه ملی) با تبریک روز جهانی موزه و آغاز هفته میراث‌فرهنگی گفت: بعد از کرونا شاهد رونق دوباره موزه‌ها هستیم. موزه‌ها به عنوان یکی از هسته‌های فرهنگ همواره فعال هستند. شعار امسال ایکوم قدرت موزه‌هاست که من به عنوان توان موزه‌ها در نظر می‌گیرم و موزه‌های ایران با این امر بیگانه نیستند بلکه سال‌هاست در این حوزه فعال هستند و درصدد آن هستیم که به بخشی از زندگی مردم عادی تبدیل شویم.
او ادامه داد: امروز بیش از ۱۵۰۰ شیء اهدایی در نمایشگاهی در موزه ملی به نمایش گذاشته شد که برخی از این آثار هنوز اصالت‌سنجی نشده‌اند و نیازمند همکاری کارشناسان برای این مهم هستیم.
او ادامه داد: موزه‌داری تاکنون چندین نسل را پشت سر گذاشته اما هنوز مدیرانی هستند که به روال نسل اول فکر می‌کنند و از آثار تاریخی به عنوان گنج یاد می‌کنند. فراموش نکنیم که موزه‌ها نه تنها میراث‌دار گذشته بلکه سازنده حال و آینده ما هستند.
علیرضا دلخوش (مدیرکل امور دیپلماسی عمومی وزارت خارجه) نیز با اشاره به آنکه فعالیت موزه‌ها بخشی از دیپلماسی عمومی است، گفت: موزه‌ها بخشی از قدرت نرم کشورها هستند و کشورهایی که تمدن طولانی دارند با فعالیت موزه‌هایشان دیگر نیازی به ثابت کردن تاریخ‌شان ندارند بلکه آثار موزه‌ای گواه تمدن آن‌هاست.
دلخوش یادآور شد: فعالیت موزه در یک کشور نشان دهنده جایگاه تمدن‌سازی آن کشور است. یکی از فعالیت‌های ما در دیپلماسی عمومی جهاد تبیین است. وقتی در سازمان ملل قدم می‌زنیم منشور کوروش نخستین چیزی است که نظرها را جلب می‌کند.
او ادامه داد: باورهای این سرزمین و افرادی که تمدن آن را ساختند در منشور کوروش نمایان است. وزارت امور خارجه از ایجاد تعامل بین کشورها استقبال می‌کند. ۹۰ درصد کشورهای دنیا آرزو دارند که بتوانند موزه‌هایی داشته باشند که قدمتی بیش از ۲۰۰ هزار سال داشته باشند. برای همین است که آن‌ها از موزه‌های ما استقبال میکنند.
سید احمد محیط طباطبایی (رئیس ایکوم ایران) معتقد است: با نگاه موزه‌ای می‌توانیم توسعه پایدار را شکل دهیم. اگر دنیای امروز ما آشفته است از آن روست که آینده‌ای که بر پایه گذشته استوار باشد در آن تعریف نشده. قدرت موزه بر اساس آموزش مداوم یا تکنولوژی و… نیست بلکه آینده مطلوبی را نخواهیم داشت مگر آنکه گذشته‌مان به آینده گره بخورد. باید جایگاه بهروزی و بهبودی جامعه با تاکید بر توجه به موزه شکل گیرد.
او ادامه داد: موزه فضایی که به آن افتخار کنیم نیست بلکه باید به عنوان پله‌ای به آن نگاه شود که ما را به آینده متصل می‌کند.
محیط طباطبایی تاکید کرد: امروزه ۷۹۰ موزه در سطح کشور فعال است و بیشتر آن‌ها خصوصی هستند. امروز مفهوم و معنای موزه تغییر کرده و از این روست که شاهد شکل گیری موزه‌هایی بر اساس احساسات و حتا میراث ناملموس هستیم. موزه‌داران فقط افرادی نیستند که در موزه‌ها فعالیت دارند بلکه به معنای کتابداران و نویسندگان حوزه مطبوعات و… هستند که در راه حفظ فرهنگ و ترویج آن تلاش می‌کنند.
مرتضی ادیب‌زاده (مدیرکل موزه‌های کشور) گفت: تفاسیر مختلفی از شعار ایکوم درخصوص قدرت موزه‌ها شد. ما معتقدیم قدرت موزه‌ها همان مخاطبان و جامعه موزه‌داری است. طرح و ایده فرهنگی وقتی در نهاد معتبر مطرح می‌شود مورد استقبال قرار می‌گیرد.
گسترش دیپلماسی موزه‌ای و ایجاد تصویری در شان ایران، پرهیز از کمی‌گرایی و تلاش برای تعامل با موزه‌های تراز اول دنیا، توجه به موزه جدای از یک ویترین لوکس و ارزشمند، برقراری ارتباط بهتر و بیشتر در تمام سطوح جامعه، ارتباط ویژه با کودکان و خانواده، توجه به ماهیت آموزش و پرورش و ارتقای کیفیت این بخش، تسهیل پژوهش، ارتباط با نهادهای علمی و پژوهشی موثر ازجمله برنامه‌های اداره کل موزه‌هاست که ادیب‌زاده به آن اشاره کرد.
علی دارابی (قائم‌مقام وزیر و معاون وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی) با اشاره به آنکه روز جهانی موزه روز عید و جشن موزه‌داران در دنیاست، گفت: روز گذشته یکی از مجموعه‌داران و دوستداران میراث با نام نجات فتحی را ازدست دادیم. ما درصدد آن هستیم که هر شهر یک موزه داشته باشد و باید برای رسیدن به این هدف قدر افرادی مانند نجات فتحی را بدانیم.
او با اشاره به برنامه‌هایی که برای هفته میراث‌فرهنگی در نظر گرفته شده، گفت. ۲۶۰ موزه از ۷۹۰ موزه فعال در کشور در زمره موزه‌های وزارتخانه میراث هستند و بقیه آن‌ها توسط بخش خصوصی و سایر نهادها اداره می‌شوند.
او ادامه: هر شهر یک موزه هدف ماست. وقتی از میراث‌فرهنگی صحبت می‌شود آنچه که از گذشتگان باقی مانده و نقش بارزی در تمدن‌سازی و فرهنگ‌سازی داشته مد نظر است. آنچه امروز از کاخ‌ها و آثار گذشتگان باقی مانده بخشی از هنر گذشتگان است و امروز به پاس هنر و ادب گذشتگانمان کلاه از سر بر می‌داریم. میراث‌فرهنگی جوهره هر جامعه است. اگر ایرانیان در جوامع بین‌المللی از احترام برخوردار هستند به واسطه میراث گذشتگان است.
دارابی یادآور شد: امروز را صرفا نمادین نمی‌دانیم بلکه قصد داریم گام‌های بزرگی در حوزه فرهنگ و دیپلماسی عمومی برداریم. هرچند در تعریف موزه عناوین مختلفی مطرح شده و کارکردهای مختلفی تعریف شده اما موزه‌ها نقش موثری در بارورسازی جامعه و رهنمون کردن آن برعهده دارند. باور دارم موزه‌ها فراتر از اینها معنا و مفهوم دارد و مانند نهاد علمی، آموزشی، فرهنگی است و روایتگر توانایی‌ها و آگاهی‌های یک ملت در طول زمان هستند.
او با اشاره به شعار ایکوم گفت: قدرت موزه‌ها شعار امسال است و می‌توانیم کارکرد فضای مجازی را در این حوزه مدنظر قرار دهیم. منظومه فکری وزارتخانه میراث و گردشگری بر تغییر، توسعه، تحول و فناوری استوار شده.
دارابی درخصوص قانون جامع میراث‌فرهنگی نیز گفت: لایحه شرح وظایف میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با حضور کارشناسان تدوین و مفاد مهمی در حوزه میراث‌فرهنگی و موزه‌ها در آن جانمایی شد. در این میان با نظر کارشناسان برخی مواد پرمحتواتر و برخی مواد به این قانون افزوده شد تا قانون مادر در وزارت میراث‌فرهنگی شود.
معاون میراث‌فرهنگی ادامه داد: در ۱۴۰۱ بودجه و اعتبار میراث‌فرهنگی و موزه ۲ برابر افزایش یافته. اما واقعیت آن است که با این بودجه‌های اندک نمی‌توان نهضت تحول را داشت این امر نیازمند همت مردمی است. ما خواهان کمک‌هایی از خارج از کشور برای میراث‌فرهنگی هستیم. در ذیل دیپلماسی عمومی، موزه‌ها هم نقش بایسته‌ای دارند.
او با تاکید بر ایفای نقش سایر نهادها و ارگان‌ها گفت: نقش اوقاف و سایر ارگان‌ها در حوزه بناها و میراث مشهود است.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایلنا،در پایان صحبتهای دارابی، یکی از مجوعه‌داران گفت: مجموعه‌ای دارم که سالی ۱۰ میلیون هزینه مجموعه‌ام می‌کنم و کسی به ما کمک نمی‌کند. دو واحد از خانه را به این مجموعه اختصاص داده‌ام اما کسی ما را همراهی نمی‌کند.دارابی نیز گفت: ما شنونده هستیم و کار را راه می‌اندازیم.
Arazazarbaiijan.farhangi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۸:۰۹ ق.ظ

دیدگاه


شش − 6 =