- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

موردی از آنفلوانزای پرندگان در تالابهای آذربایجان‌غربی مشاهده نشده‌است

Posted By admin On آذر ۱۴, ۱۳۹۹ @ ۱:۵۶ ب.ظ In اجتماعی,اخبار ویژه | No Comments

آراز آذربایجان- مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌غربی گفت: موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در طیور صنعتی و تالابهای این استان در طی پایش های مختلف و نمونه برداریها مشاهده نشده‌است.
سید امید خلیل زاده افزود: مراقبت و پایش های لازم در سطح مرغداری ها، واحدهای طیور بومی و همچنین تالاب ها با توجه به خطر بالای انتشار بیماری در زیستگاه‌های پرندگان، از جمله اقدامات بسیار موثر در زمینه کنترل و مبارزه با این بیماری است که بصورت مداوم و مستمر توسط کارشناسان اداره کل انجام می‌شود.
وی با اشاره به فرا رسیدن فصل سرما و ورود سامانه های سرد از سیبری به آذربایجان غربی که مقارن با مهاجرت پرندگان است، اظهار داشت: به علت شیوع سریع ویروس در هوای سرد و تعامل پرندگان مهاجر با پرندگان بومی، پایش مستمر زیستگاههای استان به طور منظم انجام می‌شود.
مدیر کل دامپزشکی آذربایجان‌غربی گفت: در این راستا طی تعاملاتی با اداره کل حفاظت محیط زیست، محیط بانان کارشناسان دامپزشکی را در پایشهای خود یاری می‌کنند و در صورت مشاهده هرگونه تلفات مشکوک آن را به این نهاد اطلاع رسانی می‌کنند تا نمونه برداریهای لازم در این راستا انجام شود.
وی ادامه داد: به روستاییان و مالکان واحدهای صنعتی نیز اطلاع رسانی لازم انجام شده تا در صورت مشاهده تلفات غیر عادی موارد را سریع به ادارات دامپزشکی اعلام کنند تا طی مشخص شدن نتایح اقدامات قرنطینه ای انجام شود.
خلیل زاده با اشاره به خطرات زنده فروشی پرندگان در جنوب آذربایجان‌غربی، اظهار داشت: لازم است تا مسوولان این مناطق نسبت به برخورد با این افراد اقدامات لازم را انجام دهند چرا که آلودگی های ثانویه و تاثیرات آن برروی جامعه غیر قابل جبران است.
وی با تاکید بر ممنوعیت خرید و فروش پرندگان و به ویژه توسط شکارچیان گفت: تمامی این اقدامات رصد می‌شود و با متخلفان در این زمینه برخورد قانونی خواهد شد.
وی با بیان اینکه ۷۳۰ واحد گوشتی، ۶ واحد جوجه کشی، ۳۳ واحد تخم گذار تجاری و ۶۵ واحد مرغ مادر در استان وجود دارد، افزود: پایش واحدهای صنعتی در تمام ایام سال جزو اولویتهای سازمان دامپزشکی است.
مدیر کل دامپزشکی آذربایجان‌غربی گفت: تشدید نظارتها در زمینه هر گونه کاهش مصرف آب، دان و کاهش تولید در مزارع پرورش طیور، مرغداریهای صنعتی لازم است و باید به دامپزشکی اعلام شود.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d9%85%d9%88%d8%b1%d8%af%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d8%a2%d9%86%d9%81%d9%84%d9%88%d8%a7%d9%86%d8%b2%d8%a7%db%8c-%d9%be%d8%b1%d9%86%d8%af%da%af%d8%a7%d9%86-%d8%af%d8%b1-%d8%aa%d8%a7%d9%84%d8%a7%d8%a8%d9%87/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.