موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در آذربایجان غربی مشاهده نشد

موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در آذربایجان غربی مشاهده نشد

آراز آذربایجان- رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: تاکنون موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در زیستگاه‌های آبی استان مشاهده نشده است.
امید یوسفی ر با بیان اینکه تاکنون موردی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در جمعیت پرندگان وحشی مشاهده نشده است، اظهار کرد: برای بررسی وضعیت پرندگان در زیستگاه‌های آبی استان، در تمامی شهرستان‌های یک تیم مشترک با حضور کارشناسان دامپزشکی و محیط زیست، زیستگاه‌های مهم و حساس را از نظر جمعیت پرندگان به صورت هفته‌ای مورد پایش قرار می‌دهند.
وی اضافه کرد: بررسی پایش های این گروه‌ها تاکنون هیچ موردی از مرگ و میر پرندگان و یا تغییر رفتار آنها در زیستگاه‌های استان مشاهده نشده و این امر نشان می‌دهد که این زیستگاه‌ها عاری از این نوع بیماری است.
رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه به دلیل یخبندان طی هفته گذشته و هفته جاری بیشتر تالاب‌های استان از پرندگان خالی شده و اکثر تالاب‌های استان نیز یخ بسته است، از اهالی روستاهای همجوار تالاب‌ها و منابع آبی مانند سدها خواست در صورت مشاهده لاشه پرندگان و یا تغییر رفتار آنها، ضمن خودداری از تماس با لاشه پرندگان موضوع را به ادارات محیط زیست شهرستان‌ها اطلاع دهند.
وی با اشاره به ورود پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی به تالاب‌ها و منابع آبی استان گفت: تالاب‌های آذربایجان‌غربی به دلیل امنیت و شرایطی زیستی مناسبی که برای پرندگان دارد، استراحتگاه بسیار مناسبی برای انواع پرندگان مهاجری است که همه‌ساله در مسیر پرواز خود وارد آنها می‌شوند.
یوسفی در خصوص آخرین اطلاعات سرشماری پرندگان در استان گفت: امسال این سرشماری با کاهش دمای هوا و بارش برف در این مناطق همراه بوده و به همین دلیل بسیاری از پرندگان مهاجر این منطقه را ترک کرده‌اند.
رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: در قالب طرح سرشماری زمستانی، پرندگان آبزی و کنارآبزی در ۳۰ زیستگاه استان سرشماری شده که نتایج تا انتهای بهمن ماه مشخص می‌شود.
آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، بیماری ویروسی است که مختص پرندگان است و سایر حیوانات درگیر این ویروس نمی‌شوند، این عفونت در پرندگان اهلی به سرعت باعث همه‌گیری در میان آنها می‌شود.
در آذربایجان‌غربی مجموع بیش از ۷۰ زیستگاه آبی پرندگان شامل تالاب‌های دائمی و فصلی و سد و رودخانه وجود دارد و در این استان ۳۰۲ گونه پرنده ثبت شده که بیش از ۲۰۰ گونه آن آبزی و کنارآبزی است.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۹ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۶:۲۴ ب.ظ

دیدگاه


× 6 = پنجاه چهار