موج جدید آلودگی هوای ارومیه و اختلال در زندگی عادی مردم

موج جدید آلودگی هوای ارومیه و اختلال در زندگی عادی مردم

گروه گزارش : روزهای پایانی آذرماه موج آلودگی۱۰ روزه هوای ارومیه موجب بروز مشکلات اساسی در روند زندگی عادی مردم شد و دیروز تنها بعد از ۷ روز هوای سالم شاهد موج جدید آلودگی در ارومیه بودیم . امروز شاخص آلودگی هوا ناسالم برای گروه های سنی حساس است ولی بر اساس اعلام کارشناسان هواشناسی و نیز محیط زیست استان به دلیل پایداری هوا شاهد تداوم آلودگی در روزهای آتی نیز خواهیم بود.
پایداری جوی، سکون هوا و وارونگی در حالی علت اصلی این آلودگی عنوان می شود که وجود خودروهای فرسوده، وجود و تردد خودرو بیش از تعداد جمعیت به همراه افزایش کانون ریزگردهای داخلی طی سالهای اخیر به معضلات اصلی زیست محیطی و آلودگی هوای ارومیه تبدیل شده اند.
طی روزهای پایانی آذرماه شاهد افزایش میزان آلاینده ها و حتی تعطیلی چهار روزه مدارس اختلال در روند زندگی عادی مردم و اجرای محدودیت های ترافیکی بودیم که هیچ کدام از این راهکارها نقشی در کاهش میزان آلایندگی هوا نداشت. این هفته باید منتظر ماند و دید مدیریت بحران کاهش آلودگی هوا چه تدابیری برای کاهش میزان آلودگی هوای ارومیه خواهد داشت.
تاخیر در اعلام روزها و حتی ساعات تعطیلی مدارس طی دو هفته گذشته در ارومیه موجب شد این تدبیر نه تنها تاثیری در کاهش بار ترافیکی شهر نداشته باشد بلکه میزان تردد در سطح شهر نیز افزایش یابد.
*کیفیت هوای ارومیه ناسالم برای گروه_های سنی حساس است
رئیس اداره امور آزمایشگاه های حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: امروز کیفیت هوای ارومیه ناسالم برای گروه های سنی حساس است.
سعید موسوی با بیان اینکه وضعیت کیفی هوای ارومیه بر اساس شاخص AQI ناسالم برای گروه های حساس است افزود: میزان ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون ۸۵ وسالم ولی میزان ذرات معلق کمتر از ۲٫۵ میکرون ۱۰۷ و ناسالم برای گروه های سنی حساس است.
باتوجه به شرایط پایداری نسبی هوا در هفته آینده، برای شهرهای پر جمعیت استان افزایش آلاینده‌های جوی پیش‌بینی ‌می‌شودموسوی با اشاره به اینکه آلودگی هوا در ارومیه تداوم دارد ادامه داد: با توجه به شرایط پایداری نسبی هوا در هفته آینده، برای شهرهای پر جمعیت استان افزایش آلاینده‌های جوی پیش‌بینی ‌می‌شود.
وی اضافه کرد: از مردم ارومیه و شهرهای پرجمعیت استان درخواست می شود برای مقابله با افزایش آلاینده ها و حفظ سلامت افراد جامعه با رعایت الگوی مصرف سوخت از جمله کاهش میزان حرارت درون منازل و خاموش کردن شومینه ها، استفاده بیشتر از حمل و نقل عمومی حذف ترددهای غیر ضروری در شهر و سوار کردن افراد هم مقصد در صورت وجود ظرفیت خودروی شخصی، به کاهش آلودگی کمک کنند.
موسوی ادامه داد: همچنین خاموشی موتورخانه ها در ساعات و ایام تعطیل و خودداری از هرگونه فعالیتی که منجر به تشدید آلودگی هوا می شود، مانند روشن کردن آتش در معابر، سوزاندن لاستیک، عملیات قیرکاری نیز می تواند در مدیریت کاهش آلودگی هوا چاره ساز باشد.
*ناوگان حمل و نقل عمومی ارومیه نوسازی شود
رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در خصوص قرار گرفتن ارومیه در جمع کلانشهرهای آلوده کشور افزود: متاسفانه ارومیه با وجود قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی مناسب به دلیل خودروهای فرسوده، وجود تعداد خودرو بیش از جمعیت استان و… به جمع شهرهای آلوده کشور پیوسته است.موسوی عدم توجه به معماری و شهرسازی را یکی دیگر از دلایل آلودگی هوای ارومیه عنوان و خاطرنشان کرد: توپوگرافی منطقه وشهر ارومیه به گونه ای است که باید در معماری به کریدورهای هوایی توجه کرد تا زمینه ساز افزایش آلاینده ها و آلودگی هوا در سالهای آتی بیش از این نباشیم.
رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با توصیه هایی به مردم شهر در خصوص آلودگی هوا گفت: پیشنهاد می شود ساکنان شهر به ویژه بیماران قلبی و عروقی، کودکان، کهنسالان و بیماران خاص در مواقع آلودگی هوا از تردد در شهر پرهیز کنند.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به آلودگی هوا توصیه می کنیم همه افراد بخصوص گروه های حساس جامعه که شامل کودکان، سالمندان، بیماران قلبی و ریوی و خانم های باردار هستند از فعالیت در فضای باز خودداری کنند.
رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: در آذربایجان غربی هشت ایستگاه سنجش آلودگی هوا در ارومیه و شهرستان‌های خوی بوکان، سردشت و سلماس وجود دارد.
* شاهد انباشت آلاینده های جوی در ارومیه هستیم
رئیس پیش بینی هواشناسی آذربایجان غربی نیز در خصوص آخرین وضعیت آب و هوایی استان گفت: امروز شاهد آلودگی هوای ارومیه هستیم که به دلیل پایداری هوا شاهد تداوم آن طی روز آتی نیز خواهیم بود.
مهدی صابری با بیان اینکه با استقرار امواج پایدار و سکون نسبی هوا از امروز تا روز یکشنبه شاهد انباشت آلاینده های جوی و کاهش کیفیت هوا خواهیم بود افزود: از این رو توصیه می شود طی این مدت افراد آسیب پذیر شامل کودکان سالمندان و بیماران تنفسی از تردد غیر ضروری در فضای باز خودداری کنند.
وی کاهش مصرف انرژی در منازل و ادارات عدم تردد غیر ضروری و اجرای محدودیتهای ترافیکی در مناطق محدود مرکز شهر را از راه_های کاهش میزان آلودگی هوا و تداوم آن عنوان کرد.
کاهش مصرف انرژی در منازل و ادارات، عدم تردد غیر ضروری و اجرای محدودیتهای ترافیکی در مناطق محدود مرکز شهر از راه های کاهش میزان آلودگی هوا استصابری با بیان اینکه در صورت تثبیت الگوهای پیش یابی سامانه ای بارشی از روز دوشنبه جو استان را تحت تاثیر قرار می دهد ادامه داد: با نفوذ زبانه های پرارتفاع و جنوبی شدن سوی جریانات هوا روند افزایشی دما تا دوشنبه ادامه دارد.
رئیس پیش بینی هواشناسی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه این شرایط تا حدودی از پایداری و سکون هوا می کاهد، افزود: با نفوذ زبانه های پرفشار طی چند روز آینده جوی پایدار و آرام بر منطقه حاکم خواهد شد.در کنار اینکه آلودگی هوا امروز به یکی از معضل های اساسی محیط زیست در ارومیه تبدیل شده اما نباید از کنار افزایش تعداد خودرو و نیز تردد بی رویه و بی مورد استفاده از خودروهای شخصی در ارومیه گذشت.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از مهر، فرهنگ سازی و آموزش از مسائل مهمی است که در زمینه کاهش آلودگی هوا نباید از آن غفلت شود، امید می رود در کنار برنامه ریزی های اصولی مسئولان بتوان گام های اساسی در این خصوص برداشت.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۰ دی ۱۳۹۶ ساعت ۶:۳۶ ق.ظ

دیدگاه


سه × = 6