مهم ترین مانع پیش روی انیمیشنی_ها

مهم ترین مانع پیش روی انیمیشنی_ها

گروه فرهنگی: حمید محمدی، مدت کوتاهی است که ساخت اولین انیمیشن کوتاهش، »گذشته« را به اتمام رسانده است.
انیمیشنی که در اولین حضورش در جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران توانست دو جایزه و چهار نامزدی را از آن خود کند؛ او از مهم ترین موانع پیش رو می گوید. این کارگردان انیمیشن درباره فیلمش توضیح داد: فضای فیلم در دهه ۳۰، ۴۰ شمسی می‌گذرد. »گذشته« فضاهای سورئال ذهنی نویسنده‌ای را به تصویر می‌کشد که در برزخی میان ترس‌های بیرونی و درونی‌اش گرفتار شده است. با توجه به موضوع فیلم که بیشتر جنبه روانشناسی دارد وارد فضاهای ذهنی کاراکتر می‌شویم.
او با بیان اینکه بزرگسالان مخاطب این انیمیشن هستند تاکید کرد: به این دلیل به سراغ این سوژه کاملاً شخصی رفته‌ام که بارها این موقعیت را تجربه کرده‌ام. بنابراین راحت‌تر می‌توانستم آن را بیان کنم و احساساتم را با دیگران درباره این موقعیت درمیان بگذارم. محمدی درباره دریافت اولین جوایز انیمیشن «گذشته» از جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: دریافت جایزه برای همه لذت‌بخش است و من نیز از این قضیه مستثنا نیستم. پیش‌بینی می‌کردم که جایزه‌ بگیرم، چون همه توان، انرژی و تجربه‌ام را روی این کار گذاشته‌ام. بنابراین مطمئن بودم که دیده می‌شود. او در پاسخ به این سؤال که چرا بعد از ۱۸ سال انیماتوری در این حوزه به سراغ کارگردانی رفته است، توضیح داد: انیمیت برایم بسیار لذت‌بخش است. در طول این پنج سالی هم که مشغول ساخت »گذشته« بودم، همچنان انیمیت کار را خودم انجام می‌دادم.
محمدی ادامه داد: ولی به این دلیل به سراغ کارگردانی رفتم که به دنبال چالش بزرگ‌تری بودم. می‌خواستم چه در انیمیت و چه در کارگردانی تمام آموخته‌هایم را به تصویر بکشم. واقعیت این است که انیماتورها در کار دیده می‌شوند، ولی نه به اندازه کارگردانان.
کارگردان »گذشته« با اشاره به اینکه کارگردانی را ادامه خواهد داد، گفت: این اولین تجربه من بود که مطمئن هستم کمی و کاستی‌هایی دارد. ولی این تجربه به ساخت فیلم‌های بعدی من کمک می‌کند و باعث می‌شود تا در ساخت کارهای بعدی حساس‌تر شوم.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایسنا،او کمبود بودجه را مهم‌ترین مانع پیش‌روی انیمیشن‌سازان استاپ موشن دانست و توضیح داد: بعد از کمبود بودجه که اصلی‌ترین مساله است، کمبود نیروی متخصص در این حوزه و عدم دسترسی لازم به مواد و متریال و تجهیزات حرفه‌ای از موانعی است که کار ما را سخت می‌کند. تکنیک استاپ موشن در ایران همیشه جایگاه خاصی در تولیدات انیمیشن داشته و دارد و با توجه به استقبالی که از این تکنیک شاهد هستیم، مطمئناً کارهای بیشتر و با کیفیت‌تری هم در آینده خواهیم دید.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۳ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۸:۵۸ ق.ظ

دیدگاه


سه + = 12