مهم ترین اقدام صداوسیما تحقق انتظارات مقام رهبری است

مهم ترین اقدام صداوسیما تحقق انتظارات  مقام رهبری است

یونس اکبری
گروه اجتماعی:مدیر کل جدید صداوسیمای مرکز آذربایجان غربی گفت: ساختار ملی دکتر سرافراز برای صداوسیما در حال تغییر و اعمال است که بعد استانی آن هم در حال بررسی است و در آینده نزدیک ابلاغ می شود. نزدیک ۳ ماه از انتصاب »محمد سرافراز« به ریاست سازمان صداوسیما می‌گذرد؛ اما حجم تغییرات صورت گرفته در چارت سازمانی صداوسیما در همین مدت کوتاه، به قدری چشمگیر بوده که همه نگاه ها را به سازمان جدید متولد شده از دل این تحولات دوخته است.
وی تغییرات گسترده خود را از ساختمان شیشه ای سازمان صداوسیما شروع کرده و “محمدمهدی طائب” را به عنوان رئیس دفتر خود انتخاب کرد.
واحد مرکزی خبر، مقصد اولین تغییرات سرافراز در این سازمان بود ، در صدا و سیما بسیاری از اخبار صوتی، تصویری و مکتوبی که بر روی خروجی‌های این سازمان قرار می‌گیرد، توسط «واحد مرکزی خبر» تولید می‌شود. این بخش که جزو معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما محسوب می‌شود، مسوولیت تولید اخبار مورد نیاز برای شبکه‌های مختلف را بر عهده دارد و تمامی اخباری که در قالب بخش‌های خبری پخش می‌شود، توسط این واحد تولید می‌شود.
در این راستا می‌توان به بخش خبری ۲۰:۳۰ اشاره کرد که پیش از این بیش از نیم ساعت از وقت آنتن را به خود اختصاص می‌داد، این روزها در مدت ۱۵ دقیقه روانه آنتن می‌شود. برخی بخش های خبری دیگر نیز کوتاه تر شده اند.
دوران ریاست عزت‌الله ضرغامی در صداوسیما که از سال ۱۳۸۳ آغاز شد، دورانی بود که در آن تعداد شبکه‌های تلویزیونی به‌صورت قابل‌توجهی افزایش یافت و شبکه‌های متعددی در حوزه آموزش، نمایش فیلم، اقتصاد، مستند و … راه افتاد.
*از ادغام شبکه های هم خانواده رادیویی و تلویزیونی تا حذف حدود صد رده‌ مدیریتی
با گذشت کمتر از یک ماه از مدیریت سرافراز، دو شبکه تلویزیونی تماشا و نمایش و دو شبکه رادیویی کتاب و فرهنگ با هم ادغام شده که با این کار کلید حذف برنامه‌های کم بیننده و تغییرات کیفی در صداوسیما زده شد.شبکه‌ جام جم نیز به طور کلی از گیرنده‌های دیچیتال حذف و به جای آن شبکه تازه تأسیس افق جایگزین شد تا از این پس، مردم سراسر ایران، بتوانند مستندها و برنامه‌های جذاب این شبکه‌ متفاوت را دنبال کنند.
تغییرات گسترده در سازمان صداوسیما، حکایت از اهتمام جدی مسئولان تازه منصوب شده‌ این سازمان به تغییرات ساختاری و کوچک‌سازی یا به اصطلاح مشهور این روزهای سازمان، »چابک‌سازی« دارد.چنانکه خبرها از حذف حدود صد رده‌ مدیریتی از مجموعه صد و هفتاد رده‌ مدیریتی موجود در رسانه‌ ملی حکایت می‌کند و هر روز، تغییرات ساختاری تازه‌ای رسانه‌ای می‌شود.
*بازنشسته کردن مدیران بالای ۳۰ سال خدمت
یکی دیگر از اقدامات شایسته سرافراز، بازنشسته کردن مدیرانی بود که بیش از ۳۰ سال سابقه خدمت در این سازمان را داشتند، است.
محسن شکرنیا، مدیر کل سابق صداوسیمای آذربایجان غربی نیز از جمله این مدیران بود که بعد از ۳۱ سال خدمت جای خود را به مسعود مجرد، که پیش از آن معاون فنی صدا و سیمای مرکز آذربایجان غربی بود، داد.
همچنین این روزها طرحی در دست تدوین است که بر اساس آن، به بسیاری از کارمندان رسمی و قدیمی صدا و سیما که فاقد کار آیی لازم در سیستم جدید هستند، پیشنهاد «بازنشستگی پیش از موعد» داده خواهد شد. منابع مالی حاصل از ادغام بخش‌های مختلف و صرفه جویی مالی حاصل از این امر قرار است صرف پرداخت‌های مالی به این گروه از بازنشستگان شود تا آن‌ها با ترک سازمان صدا و سیما، عرصه را برای نیروهای کارآمد خالی کنند.
*ساختار جدید صداوسیمای آذربایجان غربی چند روز آینده ابلاغ می شود.
مدیر کل جدید صداوسیمای مرکز آذربایجان غربی در این رابطه اظهار کرد: ساختار سازمان صدا و سیما پس از انتصاب دکتر سرافراز در حال تغییر است و این تغییرات مراکز صداوسیما در استانها را نیز در بر می گیرد و نحوه اجرای آن در آینده نزدیک ابلاغ می شود.
مسعود مجرد افزود: طبیعی است که بخشی از تغییرات در این مرکز به تبعیت از ساختار جدید اعمال می شود و بعد از آن متناسب با همان ساختار، اهداف و ماموریت ها نیاز سنجی شده و ماموریت های همکاران تعیین می شود.
مدیر کل صداوسیمای مرکز آذربایجان غربی مهم ترین اقدامات پیش روی سازمان صداوسیما را تحقق انتظارات مقام معظم رهبری عنوان کرد و افزود: در حکمی که از جانب مقام معظم رهبری برای دکتر سرافراز ابلاغ شده تکالیفی برای سازمان مشخص شده و در کنار آن انتظاراتی نیز تبیین شده است.
وی تصریح کرد: در مرحله اول مبنای حرکت سازمان همان راهبردها و انتظاراتی است که مقام معظم رهبری مشخص کرده اند که شامل کیفی سازی برنامه ها، تلاش در جهت ترویج دین، امید، اخلاق، آگاهی، تبلیغ و تبیین سبک زندگی ایرانی اسلامی است.
مجرد با تاکید بر اینکه در بعد ساختاری، حتما با ابلاغ ساختار جدید در این مرکز نیز سلسله برنامه هایی اجرایی می شود، گفت: در این زمینه از دیدگاه های فعالان رسانه ای و صاحبنظران حوزه های مختلف نیز استفاده می شود.
وی به تغییرات احتمالی در معاونت های این مرکز نیز اشاره کرد و افزود: اصولاً تغییر نفرات هدف نیست بلکه هدفمان اجرای بهتر ماموریت در مسیر هدف هایی است که تبیین می شود بنابراین باید مشخص شود این ماموریت توسط چه کسی می تواند بهتر تحقق یابد و از این رو تغییرات احتمالی در چنین فضایی انجام می شود.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۸ دی ۱۳۹۳ ساعت ۵:۳۴ ب.ظ

دیدگاه


نُه − 8 =