- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

مهرماه تحریم‌های هسته‌ای و موشکی علیه ایران برداشته می‌شود

Posted By admin On اردیبهشت ۷, ۱۳۹۹ @ ۱۱:۳۵ ق.ظ In سلماس,سیاسی | No Comments

گروه خبر:یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر تا مهرماه مکانیسم ماشه فعال نشود تحریم‌های هسته‌ای و موشکی ایران برداشته می‌شود برای همین هم آمریکایی‌های که خودشان از برجام خارج شده‌اند، به دنبال تحریک طرف‌های اروپایی هستند.
شهروز برزگر ، درباره درخواست وزیر امور خارجه آمریکا از شورای امنیت درباره تمدید تسلیحاتی ایران، آن هم درصورتی که تحریم‌های هسته‌ای و موشکی کشورمان در مهرماه برداشته می‌شود، گفت: ابتدا باید ببنیم در مهرماه قرار است چه اتفاقی بیفتد؛ طبق بند ۳۷ برجام اگر شرایط به گونه‌ای پیش برود که مکانیسم ماشه اجرایی نشود، خود به خود همه تحریم‌های هسته‌ای و موشکی از روی ایران برداشته می‌شود.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مهرماه اتوماتیک‌وار طبق آخرین قطع‌نامه سازمان ملل که ۶ قطع نامه قبلی این شورا را علیه ایران لغو کرد؛ خود به خود همه تحریم‌ها برداشته می‌شود.
وی تاکید کرد: آمریکا به دنبال این است که مکانیزم ماشه توسط اروپایی‌ها اجرایی و علیه ما فعال شود یا این‌که علیه پرونده هسته‌ای ایران شکایتی صورت گیرد که اگر موفق شود، شکایت به سازمان ملل متحد و شورای امنیت ارجاع داده می‌شود تا آن ۶ تحریمی که بر اساس آخرین قطع‌نامه برداشته شد، بازگردد.
نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: پافشاری آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران برای این است که تحریم‌های هسته‌ای ما بازگردد.
وی خاطرنشان کرد: ایالات متحده در حال انجام دادن یکسری اقدامات‌ است تا مکانیسم ماشه توسط کشورهای اروپایی و طرف‌های دیگر برجام فعال شود‌.برزگر خاطرنشان کرد: به دلیل آن که آمریکا در برجام نیست و از آن خارج شده است، عملاً نمی‌تواند علیه برنامه هسته‌ای ایران اقدام کند.
وی افزود: طبق ماده ۳۷ اگر اختلافی بین اعضای حاضر در برجام پیش بیاید، تنها طرفین می‌توانند شکایت کنند که در این صورت یک کمیته حل اختلاف تشکیل می‌شود تا به شکایت مطرح شده درباره کشور مذکور رسیدگی کند.
وی ادامه داد: البته این توافق بین ۱+۵ که آمریکا از آن خارج شده است، بود پس در نتیجه چون آمریکا از برجام خارج شده نمی‌تواند شکایت کند تا کمیته حل اختلاف تشکیل شود.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در تشریح اقدامات کمیته حل اختلاف گفت: کمیته چه کاری انجام می‌داد؟ یک نشستی با اعضایی که اختلاف دارند تشکیل می‌دهد و نتیجه را به شورای امنیت گزارش می‌کند، این شورا هم تنها یک سوال ساده می‌پرسید که آیا تحریم‌های ?گانه که علیه ایران وضع شده بودند مجدداً تعلیق می‌شود، یا خیر؟
وی تاکید کرد: آنجا اگر همه کشورهایی که صاحب حق وتو هستند؛ مثلا چین و روسیه دوستان ما در شورای امنیت، بگویند بله و فقط آمریکا، انگلیس و یا فرانسه بگوید خیر اتوماتیک‌وار این تحریم‌ها برمی‌گردد.
نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به دلیل آن که آمریکا از برجام خارج شده است و این فرصت را ندارد تا بتواند از برنامه هسته‌ای ایران شکایت کند، در حال تحریک طرف‌های اروپایی است که اگر موفق شود و ? کشور آلمان، فرانسه و انگلیس را با خود همراه کند و مکانیسم ماشه فعال شود، کمیته حل اختلاف تشکیل می‌شود و آنجاست که سوال در شورای امنیت پرسیده می‌شود که آیا تحریم‌ها در خصوص برنامه هسته‌ای و فعالیت‌های موشکی تعلیق شود؟ در این صورت اگر جواب یکی از اعضای ثابت دارای حق وتو خیر باشد، ۶ قطع‌نامه‌ شورای امنیت سازمان ملل متحد که علیه ایران بود و بواسطه برجام برداشته شده بود باز‌می‌گردد.
وی یادآور شد: طبق ۶ قطع‌نامه شورای امنیت هر کشوری هر ۲ ماه گزارش می‌داد که ۳ موضوع مهم ایران را تحریم کرده است که با برجام این تحریم‌ها برداشته شد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: کارآیی مکانیزم ماشه تا مهر ماه فعال است و بعد از آن دیگر کارآیی خود را از دست خواهد داد که اگر تا مهرماه فعال نشود تحریم‌های هسته‌ای‌ و موشکی برداشته خواهد شد.
وی درباره این‌که وزیر امور خارجه آمریکا دلیل درخواستش را جلوگیری از جنگ افروزی در منطقه مطرح کرده و ایران را متهم به این کار کرده است، گفت: ایران همیشه در منطقه به دنبال امنیت بوده است و این ادعاها هم تازگی ندارد.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای با بیان‌ این‌که امنیت کشورهای همسایه، امنیت جمهوری اسلامی است، عنوان کرد: منطقه بدون ایران و قدرتش آن امنیتی که بین دولت‌ها و ملت‌ها تعریف شده است را نخواهد داشت.
وی با اشاره به این که تاریخ نشان داده است ایرانیان همواره به دنبال صلح و امنیت بوده‌اند اظهار داشت: ایرانیان امنیت کشورهای همسایه را امنیت خودشان می‌دانند و امنیت منطقه را امنیت اروپا و جهان می‌دانند.
برزگر تاکید کرد: خدا می‌داند برای امنیت چه خون‌هایی که ندادیم. در خصوص بحث ترازیت مواد مخدر در منطقه بیشترین شهدا را ما دادیم.
وی یادآور شد: در رابطه با داعش در حالیکه برای اروپا و اروپایی‌ها برنامه داشت ایرانیان پرچم‌دار مبارزه شدند و ایران توانست پایان قدرت نمایی داعش را به جهان نوید دهد، ما در جبهه مقاومت با داعش جنگیدیم و شهید دادیم. ما همیشه در طول تاریخ برای امنیت و صلح منطقه تلاش کردیم و هزینه دادیم و این امر بر هیچ کسی پوشیده نیست.
بزرگر تاکید کرد: اروپایی‌ها و آمریکا باید دست از حمایت از رژیم صهیونیستی بردارند و اجازه دهند منطقه آرامش خودش را داشته باشد.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایلنا،وی خاطرنشان کرد: هرکجا آمریکا بودند آنجا تنش بوده و منطقه را بهم زده‌اند، این کشور هر کجا حضور داشته جنگ و تنش خون‌ریزی به راه افتاده است بنابراین لازم است این کشور از منطقه برود تا منطقه از دسیسه‌ها خالی شود.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d9%85%d9%87%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%87-%d8%aa%d8%ad%d8%b1%d9%8a%d9%85%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%d9%8a-%d9%87%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a7%d9%8a-%d9%88-%d9%85%d9%88%d8%b4%da%a9%d9%8a-%d8%b9%d9%84%d9%8a/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.