معاون وزير جهاد کشاورزي:

مهار پدیده گردوغبار در اطراف دریاچه ارومیه

مهار پدیده گردوغبار در اطراف دریاچه ارومیه

گروه خبر:معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: ۷٫۷ هکتار از اراضی کشور جزء مناطق بیابان‌زا است،۳ میلیون هکتار از بخش مهم آن که تأثیر بیشتری در بیابان‌زایی دارد شناسایی شده و امیدواریم در برنامه ششم امکان اجرایی شدن برای مقابله با بیابان‌زایی آن فراهم شود.
خداکرم جلالی رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در نشست خبری در پاسخ به سوال فارس مبنی بر اینکه سازمان جنگل‌ها چه اقداماتی برای خروج دریاچه ارومیه از بحران کنونی انجام داده است، گفت: ستاد بحران دریاچه ارومیه در مجموع ۱۵ طرح برای احیاء این دریاچه در نظر گرفته که یکی از آن طرح‌ها کنترل پدیده گرد و غبار مناطق اطراف دریاچه ارومیه است.
وی با بیان اینکه بخشی از وظایف کنترل پدیده گرد و غبار در مناطق اطراف دریاچه ارومیه بر عهده سازمان جنگل‌ها است، افزود: پدیده گرد و غبار برای سکونت مردم در این منطقه مشکلات زیادی ایجاد کرده به طوری که در ۴ ماه از سال حتی مردم نمی‌توانند از خانه‌هایشان خارج شوند.
وی افزود: بنابر این برای حل بخشی از مشکلات مردم سال گذشته کار را شروع کردیم و در سطح ۸ هزار هکتار عملیات مربوط به نهال‌کاری و عملیات کنترل آب‌های سطحی و آبخیزداری و همچنین مدیریت چرای دام در منطقه را انجام دادیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: از زمان اقدامات انجام شده یعنی اواخر سال ۹۳ تا کنون نتایج خوبی حاصل شده و به گفته رئیس ستاد مدیریت بحران یکی از دستگاه‌های موثر که اقدامات خود را به موقع در حفاظت از دریاچه ارومیه انجام داده سازمان‌ جنگل‌ها بوده است.
جلالی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از حفاظت از دریاچه ارومیه وو جلوگیری از بحرانی شدن وضعیت آن بر عهده سازمان محیط زیست است، اظهار داشت: حدود ۵ میلیون هکتار را شرایط بحرانی دریاچه ارومیه در بر می‌گیرد بنابر این اقدامات آبخیزداری متناسب با تعادل اکوسیستم در این حوزه بسیار موثر است.
وی تصریح کرد: در سطح ۶۰۰ هزار هکتار عملیات غُرق و کنترل چرای دام را در اطراف منطقه دریاچه ارومیه برای جلوگیری از افزایش پدیده گرد و غبار داشته‌ایم.
در ادامه این نشست رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه تخریب سرزمین موجب فقر و فقر هم باعث تخریب زمین می‌شود اظهار داشت: مقام معظم رهبری در اسفند ماه سال گذشته تأکید ویژه‌ای به حفظ منابع طبیعی داشتند و به همین دلیل ما کارگروهی را تشکیل دادیم تا اهداف مورد نظر ایشان و همچنین نحوه رسیدن به این اهداف را مشخص کنیم.
وی افزود: در نشست سراسری که با مدیران کل مناطق داشتیم با هدف بررسی راهکارها در راستای رسیدن به اهداف مورد نظر انجام شد.
وی افزود: همچنین در راستای رسیدگی به پرونده‌های منابع طبیعی ملاقاتی با رئیس قوه قضائیه انجام شد.جلالی بیان داشت: در راستای بیانات مقام معظم رهبری و حفظ منابع طبیعی با ستاد مبارزه با زمین‌خواری و قاچاق جلساتی داشتیم تا در این زمینه به صورت فعال‌تر اقدامات انجام شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی به تفاهم‌نامه‌ای با وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: در راستای آموزش به کودکان دبستانی و بهره‌گیری از دانش‌آموزان به عنوان همیاران طبیعت تفاهم‌نامه‌ای با این سازمان به امضاء رسیده است.
وی همچنین به لایحه سال گذشته دولت که توسط وزیر جهاد کشاورزی در خصوص اعتبار حفاظت از ساختار و فرهنگ منابع طبیعی به دولت ارسال شد، گفت: در ملاقات با آقای جهانگیری ایشان به پیگیری این لایحه تأکید داشتند و امیدواریم کار در کمیسیون‌های دولت نهایی شده و به مجلس فرستاده شود.
وی افزود: در زمینه اجرای بیانات مقام معظم رهبری توجه به آبخیزداری و آبخوان‌داری یکی دیگر از مسائل مهم است که در این راستا یک برنامه در سطح ۱۴ میلیون هکتار داریم و امیدواریم در برنامه ششم توسعه طرح مورد تصویب قرار گیرد.
وی افزود: حدود ۷٫۷ میلیون هکتار از اراضی کشور جزء کانون‌های بحرانی بیابان‌زا است که بخش فعال و مهم آن که حدود ۳ میلیون هکتار است شناسایی شده و این طرح در راستای بیابان‌زدایی به دولت و وزارتخانه تحویل شده و امیدواریم در برنامه ششم امکان اجرایی شدن آن فراهم شود.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۵:۳۳ ق.ظ

دیدگاه


− دو = 5