عضو کميسيون اقتصادي مجلس مطرح کرد

منطقه آزاد تجاری ماکوامید رونق اقتصادی مردم منطقه

منطقه آزاد تجاری ماکوامید رونق اقتصادی مردم منطقه

وحید عظیم نیا
گروه اقتصادی:با استناد به نامگذاری سال جدید از سوی رهبر معظم انقلاب به سال اقتصاد و فرهنگ، می‌توان گفت وضعیت اقتصادی کشور حال و روز خوبی ندارد و نیازمند اقدامات عاجل مسئولین از جمله دولت است؛ چرا که اقتصاد تضمین‌کننده سیاست هر کشوری است. مناطق آزاد تجاری در صورت مورد توجه قرار گرفتن، می‌توانند تاثیر مستقیم و قابل توجهی بر اقتصاد کشور و بهبود زندگی مردم داشته باشند. ماده ۱ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری – صنعتی جمهوری اسلامی ایران، تصریح می‌کند به منظور تسریع در انجام امور زیربنایی، عمران و آبادانی، رشد و توسعه اقتصادی، سرمایه‏گذاری و افزایش درآمد عمومی، ایجاد اشتغال سالم و مولد، تنظیم بازار کار و کالا، حضور فعال در بازارهای جهانی و منطقه‏ای، تولید و صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی و ارایه خدمات عمومی، به دولت اجازه داده می‌‏شود مناطق آزاد تجاری و صنعتی را اداره کند.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، جزیره کیش توانست در سال ۱۳۵۹ از امتیازات منطقه آزاد تجاری برخوردار شود و در سال ۱۳۶۸ نیز همزمان با تصویب قانون اول توسعه ایران به دولت اجازه داده شد در ? نقطه منطقه آزاد تجاری تاسیس کند که در پی این قانون ? بهمن ۱۳۶۹ منطقه آزاد تجاری قشم، و ?? اردبهشت ۱۳۷۰ منطقه آزاد تجاری چابهار تاسیس شد. منطقه آزاد تجاری ارس ? مهرماه ???? و منطقه آزاد تجاری اروند نیز مرداد سال ۸۳ کار خود را به صورت رسمی آغاز کرد. منطقه آزاد انزلی نیز به عنوان ششمین منطقه آزاد تجاری در سال ۸۴ و منطقه آزاد تجاری ماکو اردیبهشت سال ۹۲ کار خود را به صورت رسمی آغاز کردند.
اما منطقه آزاد تجاری ماکو در این میان از ابعاد مختلف دارای اهمیت بوده و به دلیل نوپا بودن از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. از این جهت با علی علیپور، نماینده مردم ماکو، شوط و پلدشت که عضو کمیسیون اقتصادی مجلس است، به گفتگو نشستیم تا در خصوص نقش منطقه آزاد تجاری ماکو بر زندگی مردم و وضعیت اقتصادی و عمرانی نه تنها این ۳ شهرستان بلکه کل استان آذربایجان غربی و بلکه کشور توضیح دهد.لازم است اشاره کنم شهرستان ماکو یکی از شهرستان‌های مهم استان آذربایجان غربی است که در شمال غربی این کشور قرار دارد، این شهرستان از شمال با رودخانه قره‌سو در مرز ترکیه، از شرق با رودخانه ارس در مرز جمهوری آذربایجان، از غرب با ترکیه و از جنوب با شهرستان خود هم مرز است.
*روند تاسیس منطقه آزاد تجاری ماکو چگونه بود؟باید عرض کنم هیئت وزیران در جلسه ? دی‌ماه ۱۳۸۹ بنا به پیشنهاد شماره ???۸۹۱/۱۰/۵۱۰مورخ ۱۳۸۹/۹/۲۰ شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری – اقتصادی و به استناد بند ب ماده ? قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری – صنعتی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۷۲، اساسنامه منطقه آزاد تجاری ماکو را تصویب کرد.
*مساحت منطقه آزاد تجاری ماکو چقدراست؟
باید عرض کنم منطقه آزاد تجاری ماکو۵۰۰۰کیلومتر مربع مساحت دارد که به عنوان بزرگ‌ترین منطقه آزاد تجاری کشور به شمار می‌رود.
*آیا برای سرمایه گذاران هم برنامه‌ای دارید؟
بله، طبیعی است که برنامه خواهیم داشت، معتقدم اولویت اول با سرمایه گذاران استانی و بعد سرمایه گذاران ملی است. سرمایه گذاران استانی و داخلی نقش فعال‌تری در معادلات اقتصادی این منطقه خواهند داشت و در رابطه با سرمایه گذاران خارجی انشاء الله در آینده از تمام فعالان اقتصادی دنیا دعوت خواهیم کرد تا برای سرمایه گذاری در این منطقه حضور داشته باشند.
*از دیگر موضوعات مهم در این عرصه بحث واردات و صادرات است، آیا برای این حوزه هم برنامه‌ای دارید؟
حتما باید برنامه داشته باشیم، صادرات و واردات مثل خون در بدن است که اگر نباشد منطقه آزاد تجاری معنی نخواهد داشت، بنابراین ما در خصوص واردات و صادرات در منطقه آزاد تجاری برنامه ریزی خواهیم کرد و امیدواریم مردم نیز در این زمینه کمک کنند و با همکاری دولت، مجلس و مردم بتوانیم این منطقه را شکوفا کنیم و من امیدوارم اینگونه خواهد شد. در مجموع هدف عمده مناطق آزاد، سرمایه گذاری در بخش تولید در سطح کلان است، اما بخشی از تحقق اهداف مناطق آزاد در واردات و صادرات نیز می‌باشد. اما اینکه چه کالاهایی باید وارد و صادر شود، بستگی به نوع پیش نیازهایی است که در جامعه احساس می‌شود یا افرادی که در این حوزه مشغول به فعالیت هستند، دارد.
*از نظر شما منطقه آزاد تجاری ماکو چه نقشی در بهبود زندگی مردم این مناطق داشته است؟
از آنجایی که به صورت کار‌شناسی در خصوص این منطقه بررسی‌های لازم را انجام داده‌ام می‌توانم ادعا کنم منطقه آزاد تجاری ماکو از جایگاه منحصربه فردی در میان سایر مناطق ۶ گانه آزاد تجاری در کشور برخوردار است. باید توجه داشته باشیم منطقه آزاد تجاری ماکو صرفا ۱ سال عمر دارد؛ پس مسیر زیادی در پیش خواهد داشت، با استناد به عملکرد این منطقه در طول یک سال گذشته می‌توان گفت آینده روشنی در انتظار استان به جهت تاسیس منطقه آزاد تجاری ماکو و شهرستانهای اطراف خواهد بود.البته باید عرض کنم در هر منطقه، مناطق آزاد تجاری از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است؛ چرا که محلی صرفا اقتصادی بوده و عایدات آن نصیب‌‌ همان منطقه و در صورت لزوم به شهرستان‌های همجوار می‌شود. بنابراین معتقدم منطقه آزاد تجاری ماکو تا به حال نقش مهمی در بهبود وضعیت این منطقه داشته است؛ حداقل اینکه آرزوی چندین ساله مردم در خصوص فرودگاه عملیاتی خواهد شد.
*به عمر کوتاه منطقه آزاد تجای ماکو اشاره کردید، آیا سرعت ایجاد زیرساخت‌ها و به عبارتی پشرفت این منطقه قابل قبول است؟
بله، خوشبختانه سرعت پیشرفت و ساخت و ساز منطقه آزاد تجاری ماکو قابل قبول است. بالاخص اینکه دولت تدبیر و امید رویکرد مثبتی در خصوص این منطقه دارد و ما امیدواریم بیش از پیش از حمایت‌های دولت در این رابطه برخوردار باشیم.
عرض کردم به فرض مثال ساخت فرودگاه که از مطالبات ۳۰ ساله مردم این منطقه به شمار می‌رود و خوشبختانه ساخت آن شروع شده است؛ به طوری که ۲۰ میلیارد تومان از درآمد این منطقه برای تکمیل فرودگاه درنظر گرفته شده و قراردهای اولیه ۲ بانده کردن راه‌های این منطقه نیز شروع شده است. ناگفته نماند اولین منطقه آزاد تجاری ایران حدود ۲۰ سال پیش ایجاد شده است ولی عمر منطقه آزاد تجاری ماکو صرفا یک سال است؛ پس رفته رفته مردم از مواهب این منطقه استفاده خواهند کرد و البته برای مردم استان کل کشور نیز مهم خواهد بود.
*پس در حال حاضر ۳ شهرستان از مواهب منطقه آزاد تجاری ماکو برخوردارند؟
به صورت مستقیم بله، ۳ شهرستان ماکو، شوط و پلدشت در محدوده منطقه آزاد تجاری ماکو قرار دارند. البته سایر شهرستان‌ها و بخش های استان نیز طبعا از مواهب این منطقه بهره‌مند خواهند شد.
*جمعیت این ۳ شهرستان چند نفر است؟
این شهرستان‌ها مجموعا بالغ بر ۱۶۰ هزار نفر جمعیت دارند که امیدواریم با ایجاد و رونق منطقه آزاد تجاری ماکو به افزایش جمعیت در این منطقه از طریق جلوگیری از مهاجرت، ازدیاد زاد و ولد و… کمک کنیم.
*آیا تاسیس این منطقه توانسته است در حوزه ایجاد اشتغال و فقرزدایی تأثیر مثبتی داشته باشد؟
بله، علی رغم عمر کوتاه خود دراین زمینه نیز موفق بوده است و طبعا با گسترش و پیشرفت این منطقه آزاد تجای قادر خواهد بود جوانان زیادی را تحت پوشش قرار داده و آن‌ها را از مهاجرت و موارد دیگر باز دارد. هدف از ایجاد منطقه آزاد تجاری محرومیت‌زدایی و ایجاد اشتغال است، خوشبختانه در این زمینه اقدامات خوبی در پی ایجاد منطقه آزاد تجاری ماکو صورت گرفته است.
*آیا منطقه آزاد تجاری در حوزه جذب سرمایه‌گذاری نیز موفق بوده است؟
بله، قطعا موفق بوده است، همانطور که گفتم باید منتظر گذشت زمان هم باشیم تا مردم به خوبی به اهمیت این منطقه واقف شوند تا پس از آن خودشان اقدام کنند. خوشبینم تا رونق این منطقه آزاد تجاری به نفع مردم خواهد شد انشاءلله، و در آینده نزدیک شاهد پیشرفت و نقش مهم منطقه آزاد تجاری ماکو در کشور و در اقتصاد خواهیم شد چرا که این منطقه ظرفیت زیادی را تبدیل شده به یک قطب اقتصادی داشته و دارد و لازم است این استعداد‌ها را کشف و از آن‌ها استفاده بهینه کنیم.
*آیا در جهت معرفی و شناساندن منطقه آزاد تجاری ماکو با مردم و حتی سرمایه‌گذران اقدامات لازم انجام شده است؟
نمی‌شود جواب قطعی داد، ولی باید به فکر رشد و توسعه کشور از جمله منطقه آزاد تجاری ماکو باشیم، همانطور که عرض کردم دولت تدبیر و امید رویه خوبی در خصوص با مناطق آزاد تجاری از جمله منطقه آزاد تجاری ماکو در پیش گرفته و امیدواریم این مسیر ادامه داشته باشد.
*ما معتقدید منطقه آزاد تجاری ماکو در عمر کوتاه یک ساله خود تاثیر ملموسی بر بهبود فضای اقتصادی و عمرانی منطقه داشته و رفته رفته این مهم گسترش خواهد یافت تا مردم استفاده بیشتری از مواهب مطقه آزاد تجاری ماکو ببرند؟
بله، درست است، معتقدم منطقه آزاد تجاری ماکو در عمر یکسال خود تاثیر مثبتی در منطقه داشته و قطعا در آینده نه چندان دور خواهیم توانست استفاده بیشتری از مواهب این منطقه آزاد تجاری ببریم، البته این مهم نیازمند برنامه‌ریزی و عزم راسخ برای بهبود شرایط اقتصادی فعلی است.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۶ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۵:۴۴ ق.ظ

دیدگاه


× 6 = سی