منتظر نباشید دیگران شما را شاد کنند

منتظر نباشید دیگران شما را شاد کنند

گروه خانواده وسلامت: شادی را نمی توان تنها در چند کلمه توضیح داد و از روی آن به سرعت گذشت.
برخی افراد معتقدند،زمانی ما احساس شادی و خوشبختی می کنیم که همه چیز بر وفق مرادمان باشد و کارها همان طوری پیش برود که ما می_خواهیم.
برخی دیگر می گویند هنگامی که به اهداف و آرزوهای مان می رسیم به یک آرامش درونی و یا به عبارتی دیگر به شادی و خرسندی دست می_یابیم.
همان طور که می بینید هر فردی”شادی”را از زاویه دید خود می بیند و برای آن تعریف خاصی نیز دارد.
واقعیت این است که هرگاه یکی از نیازهای شما برآورده می شود،شما احساس خرسندی می_کنید.
به عنوان مثال اگر از لحاظ مالی ضعیف باشید،رسیدن به پول و ثروت شما را راضی و خشنود می کند و یا اگر تنها و بی کس هستید قطعاً یک دوست و رفیق صمیمی می تواند شما را خرسند کند.به هر حال آن چه اهمیت دارد این است که همه ما به دنبال کسب شادی و داشتن یک زندگی موفق هستیم.
شادی ضرورتی است که به زندگی معنا می_دهد. شادی عاملی است برای نشاط روحی و سلامتی و افزایش توانایی. شادی برای یک انسان سالم یک قاعده است. در پرتو شادی است که انسان می تواند خویش را بسازد، قله های سلوک را چالاکانه بپیماید و در اجتماع نقش سازنده ای داشته باشد.
زندگی شما همین لحظه ای است که در آن زندگی می کنید. پس از آن لذت ببرید. هر کاری که انجام می دهید، صرف نظر از نوع و شرایط آن، سعی کنید بر آن تمرکز کافی داشته باشید و آن را با علاقه انجام دهید حتی اگر جزء افراد پر مشغله هستید. منتظر نباشید کسی یا موقعیتی شما را شاد کند بلکه شادی را خلق کنید.
در واقع منتظر موفقیت نمانید تا برایتان شادی بیاورد. از شادی برای رسیدن به موفقیت استفاده کنید. به گفته محققان انجام هرگونه کار مثبت و مفید چه برای خود و چه برای دیگران می تواند سبب افزایش شادی افراد شود البته تاثیر محبت و کمک به دیگران بیشتر از تاثیر محبت به خود است.
پس برای اینکه شاد باشید و در این روزهای پر از جشن، شادی را از ته دل تجربه کنید، بهتر است به نکات نشاط آور توجه کنید.
*لطفا لبخند بزنید
منتظر دیگران نباشید تا به شما لبخند بزنند. هر چه شما بیشتر به دیگران لبخند بزنید، آنها نیز بیشتر به شما لبخند خواهند زد. زندگی در شرایطی که همه اطرافیانتان با شما برخورد خوب دارند و به شما روی خوش نشان می دهند بسیار لذت بخش تر است.
*امروز را یک روز بسیار عالی فرض کنید
تحقیقات نشان می دهند که هر چند که ما تصور می کنیم آنطور که فکر می کنیم رفتار می_کنیم، اما در اکثر موارد ژست این موضوع صادق است؛ یعنی رفتار ما بر فکرمان تاثیر می_گذارد.
داشتن رفتاری خوب منجر به افکار خوب و اتفاقات خوب می شود.
*نگذارید مشکلات مثل میخ در پای تان برود
شناسایی مشکلات اغلب می تواند منجر به یافتن یک راه حل روشن برای آن شود. درک یک مشکل به افراد کمک می کند تا نقطه نظر مخصوص آن و وسعت دیدگاه نسبت به آن داشته باشند و نشان دهد که شاید آن چیز ارزش ناراحتی را نداشته باشد.
همچنین شناسایی یک مشکل یافتن راه حل برای آن و در نتیجه از بین رفتن ناراحتی را نیز به همراه خواهد داشت.
*داشتن زندگی ساده
در زندگی نباید بیش از توان خود توقع داشته باشیم ما معمولا چندین وظیفه و کار را بر عهده می گیریم. ما باید در مورد آنچه که مهم است فکر کنیم و آن را انجام دهیم که این امر باعث کاهش ناراحتی و استرس در زندگی می شود .به عبارت دیگر برای داشتن آرامش و زندگی شادتر باید تمرکز حواس داشته باشیم.
انجام کارهای مختلف در فاصله های زمانی متفاوت می تواند باعث کاهش فشار بر زندگی و در نتیجه کاهش استرس و نگرانی از آینده در شما شود.
*نکات مثبت را پر رنگ تر کنید
از تمام وجوه مثبت زندگی خود لذت ببرید و آنها را نادیده نگیرید. همه افراد در زندگی خود نقاط مثبت و امتیازاتی دارند که خیلی اوقات نسبت به آنها بی توجه هستند. از توانایی های شخصی خود برای انجام کارها استفاده کنید هر شخصی توانایی خاص و منحصر به فردی دارد.
*رویایی شوید
مثلا در میوه فروشی کودکی با در دست داشتن یک موز و استفاده از قوه تخیل خود در حال لذت بردن از زندگی خود است.
او تصور می کند موزی که در دست اوست یک کشتی جنگی است و باید از دشمنان اطراف فرار کند.لازم نیست تصور کنید یک موز کشتی جنگی است اما از قوه تخیل خود برای فکر کردن به چیزهایی استفاده کنید که شما را شاد می کند.
از تمام وجوه مثبت زندگی خود لذت ببرید و آنها را نادیده نگیرید‎.
*به دیگران داوطلبانه کمک کنید
در زندگی هر چه بکارید برداشت می کنید. اگر سعی کنید بر دیگری تاثیر مثبت بگذارید و از مشکلات او بکاهید، در واقع بر زندگی خودتان تاثیر مثبت گذاشته اید و شادی خودتان را افزایش داده اید. هر چه بیشتر به دیگران کمک کنید دیگران نیز بیشتر به شما کمک خواهند کرد. دوستی و محبت، دوستی و محبت می آورد و چرخه ای بی پایان از شادی برای شما فراهم می_کند.
*برای صرف ناهار از محل کار خارج شوید
برای صرف ناهار از دفتر خود خارج شوید و ۳۰ الی ۴۰ دقیقه را صرف خوردن غذا و صحبت کردن با دوست یا همکار خود کنید.
سعی کنید راجع به چیزهای خوب صحبت کنید. خیلی زود متوجه خواهید شد که چنین کاری باعث افزایش نشاط شما می شود.
*وسایل اضافی را دور بیاندازید
همه ما در اطراف خود (در خانه، دفتر کار ماشین…) وسایلی اضافی و بلااستفاده داریم که گویی به حضور آنها در کنار خودمان عادت کرده_ایم و متوجه تاثیری که آنها بر ما دارند نیستیم.
اگر شما وسایل اضافی اطرافتان را دور بیاندازید و در واقع به محیط بیرونی اطراف خود نظم بدهید، درون شما نیز به تدریج منظم و آرام_تر خواهد شد.
*بی خطرترین راه برای شاد بودن
تحقیقات نشان داده؛ انجام کارهای خیر و مثبت همچون کمک کردن به دیگران، محبت کردن چه مالی و چه معنوی می تواند سبب افزایش ترشح هورمون های شادی در بدن و بهبود حالت روحی شود.
این کار می تواند تاثیری مشابه با مصرف داروهای شادی آور و آرامش دهنده داشته باشد.
نتیجه این تحقیق نشان می دهد که حتی کارهای کوچک همچون جمع آوری زباله فرستادن یک کارت پستال به دوستی نزدیک مرخصی گرفتن یک روزه و استراحت در خانه و غذا درست کردن برای خانواده می تواند به راحتی سبب شاد شدن افرادی شود که این کارها را انجام می دهند.
*بر احساسات منفی خود غلبه کنید
اگر توجه کرده باشید یک فرد نمی تواند در یک زمان هم اضطراب و نگرانی داشته باشد و هم خوشحال و خندان باشد و یا دچار افسردگی و سستی بوده و در همان لحظه نسبت به انجام امور کاملاً مشتاق و با انگیزه باشد.
به عبارتی دیگر یک فرد قادر نیست در یک زمان دو احساس متفاوت را تجربه کند بنابراین اگر به راستی می خواهید از لحظات زندگی خود لذت برده و شاد باشید باید با تمام افکار و احساسات منفی خود مبارزه کنید.تمام آن ها را روی کاغذی بنویسید و برای از بین بردن آن ها از هیچ تلاشی دریغ نورزید.اگر به تنهایی نمی توانید از شر آن ها خلاص شوید کتاب هایی با موضوعات مشابه بخوانید و یا از افراد متخصص در این زمینه مدد بجویید.
وقتی شما بتوانید بر احساسات منفی خود غلبه کنید به طور ناخودآگاه جای شادی در درون شما باز می_شود.
مطمئن باشید با این عمل اولین گام را برای رسیدن به شادی برداشته اید.
*به اندازه کافی خواب و استراحت داشته باشید
ما تبدیل به شهروندان یک ملت محروم از خواب شده‌ایم. یک چرت روزانه داشته باشید یا ساعت ۸ شب به تخت‌خواب‌تان بروید.
یک شب با یک کتاب خوب – به شرط آن‌که چراغ را یک ساعت بعد خاموش کنید- می‌تواند آثار بهتر و بیشتری روی عادت‌های شما و دیدگاه شما درباره زندگی داشته باشد.
خواب چشمه ای پر برکت برای رفع خستگی و استراحت جهت تجدید قوا و کسب انرژی می_باشد .
در قرآن نیز به ارزش آن اشاره شده است : اوست که … خواب را مایه ی آرامش قرار داد . در روایات هم داریم که خواب سبب تسلط قوای ذهنی و استواری و قوت بدن است .
*تغذیه سالم
تغذیه ی سالم و کامل ( شامل پروتئین ها به اندازه ی کافی ، کربو هیدرات های مهم حیاتی و عناصر شیمیایی حیاتی ،‌مواد معدنی و فیبر دار چربی کم ) نه تنها اندام و وضع جسمانی را بهبود می بخشد ،‌بلکه تأثیرات مثبتی بر زندگی می_گذارد .
کارهایی را که ضروری نیستند و از انجام آنها لذت نمی برید،کنار بگذارید; مثلا اگر برای انجام امور خیریه، به اندازه کافی کسانی هستند که آن را انجام دهند و شما با به عهده گرفتن این کار دچار استرس می شوید، کار را بر عهده دیگران بگذارید.
*به روابط صمیمی اولویت بدهید
در یک تحقیق روی بیش از ۱۳۰۰ مرد و زن از سنین مختلف مشخص شد آنهایی که دوستان صمیمی واقعی بسیاری داشتند دارای فشارخون بهتر، سطح کلسترول و قندخون سالم‌تر و سطح هورمون‌های استرس‌زای کمتری نسبت به افرادی که یک یا دو دوست صمیمی داشتند، بودند.
همچنین بین بیشتر خانم‌ها و تعدادی از مردها که روابط خوبی با خانواده و همسران و پدر و مادرهای‌شان داشتند، این نتایج دیده شد و نیز مشخص شد افرادی که احساس تنهایی می‌کنند و افسرده و جدا افتاده از جمع هستند ۳ تا ۵ برابر بیشتر از کسانی که احساس عشق و ارتباط و اجتماعی بودن دارند دچار مریضی و مرگ زودرس می‌شوند.
*گاهی بگویید نه
کارهایی را که ضروری نیستند و از انجام آنها لذت نمی برید،کنار بگذارید; مثلا اگر برای انجام امور خیریه، به اندازه کافی کسانی هستند که آن را انجام دهند و شما با به عهده گرفتن این کار دچار استرس می شوید، کار را بر عهده دیگران بگذارید.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۶:۴۴ ق.ظ

دیدگاه


هشت + = 9