روند نزولي قيمت نفت ادامه دارد

منتظر زمستان برای متعادل شدن بازار نباشیم

منتظر زمستان برای متعادل شدن بازار نباشیم

گروه اقتصاد: زمانی که قیمت‌ها کاهش می‌یابد مطمئنا یکسری کشور‌ها سود می‌برند چون قیمت کمتری برای نفت می‌پردازند اما تولیدکنندگان باید خودشان بازار را مدیریت کنند و اجازه ندهند این اتفاقات بیفتد چون بعضی کشور‌ها ضعیف و فقیر هستند و فقط منتظر این درآمد هستند.
نماینده سابق ایران در اوپک با بیان اینکه بی‌ثباتی بازار نفت به نفع هیچ کشوری نیست اما عکس العمل نشان نمی‌دهند، گفت: آنگونه که از شواهد بر می‌آید قیمت‌ها همچنان روند نزولی دارند که نگران کننده است.
محمد علی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در ارزیابی افت شدید قیمت نفت اوپک گفت: آنچه مشخص است قیمت نفت بیش از ۲۵ دلار کاهش پیدا کرده و هیچ عکس العملی نیز از سوی اعضا شاهد نیستیم.
وی افزود: آنچه مسلم است این میزان کاهش قیمت قابل توجه بوده و روی درآمد اعضا تاثیر منفی خواهد داشت.
خطیبی تصریح کرد: اعضا باید کاهش تولید داده و تعادل بازار را که مدتی است بهم خورده و باعث شده تقاضا به نفع عرضه عقب نشینی کند بازگردانند.وی خاطرنشان کرد: از مدیریت اوپک انتظار می‌رود وارد شده و بین عرضه وتقاضا تعادل ایجاد کرده و بازار را قیمتی متعادل و روند بی‌ثباتی را تغییر دهد.
*بی‌ثباتی بازار نفت به نفع هیچ کشوری نیست اما عکس العمل نشان نمی‌دهند
نماینده سابق ایران در اوپک یادآور شد: بی‌ثباتی به نفع هیچ کس نیست اما در عین حال هیچ کس عکس العملی ندارد البته کاهش درآمد برای بعضی اعضا که ظرفیت و مازاد داشته زیان آور نیست چون با افزایش تولید کاهش قیمت را جبران می‌کنند.
وی ادامه داد: بطور مثال عربستان که حدود ۸ میلیون تولید می‌کرد الان ۱۰میلیون بشکه تولید می‌کند بخشی از کاهش قیمت را براحتی جبران می‌کند اما این امکان برای همه وجود ندارد بنابراین برای برقراری نظم و ثبات بیشتر از بزرگان نفت انتظار می‌رود که تعادل را بازگردانند.
*بیشترین انتظار از عربستان
خطیبی خاطرنشان کرد: در حال حاضر عربستان یک سوم تولید اوپک را تولید می‌کند لذا در هر برنامه‌ای برای ثبات بازارنفت بیشترین انتظاراز بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت است.
وی افزود: اما عربستان به دلیل اضافه تولیدی که اخیرا داشته به نوعی توانسته افت قیمت‌ها را جبران کند لذا کشورهایی که مازاد تولید داشتند خیلی متضرر نشدند چون بیشتر می‌فروشند لذا بقیه کشور‌ها باید خود تکاپو داشته وتصمیمی اتخاذ کنند.
*کشور‌ها منتظر زمستان نباشند
نماینده سابق ایران در اوپک اظهار داشت: اینکه انتظار داشته باشیم زمستان خودبخود بازار متعادل می‌شود و روند نزولی تبدیل به صعودی می‌شود منطقی نیست زیرا تا زمانی که مازاد عرضه از بازار خارج نشود مشکل حل نشده و بازار متعادل نمی‌شود.
وی ادامه داد: برخی نیز تصور می‌کنند چون بعضی هزینه‌های تولید شیل اویل‌ها بالغ بر ۷۰ تا ۸۰دلار است بزودی متوقف شود بازار متعادل می‌شود که این نیز اشتباه است.
*لزوم جلسه اضطراری اوپک و همفکری با غیر اوپکی ها
خطیبی تاکید کرد: نباید تصور کنیم خودبخود همه چیز درست می‌شود، اعضا باید تصمیم جمعی بگیرند و به بی‌ثباتی خاتمه دهند وگرنه درآمد همه حتی غیر اوپکی‌ها متزلزل خواهد شد چون آن‌ها نیز نمی‌توانند با نرخ بالا‌تر از۱۰۰دلار نفتشان را بفروشند لذا همه اعضا ی اوپک و غیر اوپک باید تبادل نظر کرده و ثبات را به بازار برگردانند.
وی خاطرنشان کرد: سرمایه گذاران نیز در این بی‌ثباتی و تلاطمات تصمیم به سرمایه گذاری نمی‌گیرند زیرا نفتی که زمانی ۱۲۰ دلار بود اکنون به زیر۹۰دلار رسیده است و حتی برای سرمایه گذاری‌هایی که مورد نظر مصرف کننده نیز است تزلزل ایجاد شده است.
نماینده سابق ایران در اوپک با بیان اینکه روند نزولی قیمت‌ها سیگنال می‌دهد که عرضه وتقاضا تعادل ندارد، گفت: اعضا باید خودشان بازار را متعادل کنند و انتظار اینکه خودبخود درست شود را نداشته باشند.
وی ادامه داد: در گذشته نیز که این وضعیت بوجود آمده بود بیشترین انتظار از اوپک بوده است که وارد شده و با کاهش تولید بازار را متعادل کردند الان نیز باید به همین منوال عمل شود.
خطیبی خاطرنشان کرد: اعضا باید از دبیر کل بخواهند با دعوت از وزرا و نشست‌ها و جلسات کار‌شناسی برگذار کنند و مشکل را حل کنند ومنتظر نباشند خارج از اوپک قیمت را متعادل کنند.
*روند نزولی قیمت ادامه دارد، ایران پیشقدم شود
وی تصریح کرد: آنگونه که از شواهد بر می‌آید قیمت‌ها همچنان روند نزولی دارند که نگران کننده است.
نماینده سابق ایران در اوپک اظهار داشت: همیشه در این قضایا ایران پیشقدم بوده و زمانی که بازار دچار بی‌ثباتی شده ایران در بازگرداندن ثبات دخیل بوده است لذا اکنون نیز کشورهای پیشرو از جمله ایران باید ثبات را بازگرداند زیرا اگر به هیمن صورت‌‌ رها شود اوضاع روزبه روز سخت‌تر می‌شود.
وی در خصوص با وجودی که ونزوئلا پیشنهاد جلسه اضطراری داده چرا اعضا استقبالی نشان ندادند، آیا منتظر جلسه نوامبرهستند، گفت: اگر کشوری پیشنهاد جلسه اضطراری داده بقیه اعضا باید حمایت کنند و هرچه زود‌تر تدبیر بیندیشند زیرا آین جلسه مغایر با آن اجلاس نیست می‌شود چرا که می‌توان آثار تصمیمات این جلسه را در اجلاس نوامبر ارزیابی کرد.
وی تاکید کرد: این روند کاهش قیمت نفت را نباید مشمول مرور زمان کرد.
خطیبی در خصوص فشار از بیرون اوپک برای کاهش قیمت‌ها خاطرنشان کرد: همیشه از بیرون روی اوپک فشار بوده بخصوص زمانی که قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کرد با درخواست افزایش تولید بدنبال کاهش قیمت‌ها بوده‌اند و این کنترل قیمت‌ها از سوی کشورهای بزرگ مصرف کننده بوده است.
وی ادامه داد: زمانی که قیمت‌ها کاهش می‌یابد مطمئنا یکسری کشور‌ها سود می‌برند چون قیمت کمتری برای نفت می‌پردازند اما تولیدکنندگان باید خودشان بازار را مدیریت کنند و اجازه ندهند این اتفاقات بیفتد چون بعضی کشور‌ها ضعیف و فقیر هستند و فقط منتظر این درآمد هستند.
نماینده سابق ایران در اوپک گفت: بر اساس اساسنامه اوپک باید به نسبت درآمد اعضا برای ثبات و درآمد اعضا تلاش شود بنابراین نباید به همین صورت وقت کشی کرده و شاهد پایین آمدن بهای نفت باشیم.
وی تاکید کرد: در اسرع وقت باید تصمیم گرفته شود ضمن اینکه هر تصمیمی که اتخاذ شود بلافاصله نمی‌توان اجرا کرد زیرا یکسری کشور‌ها تعهد فروش دارند و زمان می‌برد تا به تعادل بازگردیم به همین دلیل مثلا اگر اوپک نوامبر تصمیم بگیرد ممکن است در ژانویه اجرا شود زیرا کشتی‌ها معرفی شده‌اند بنابراین نباید مشمول زمان شود.
خطیبی گفت: اگر همین روند نزولی ادامه یابد کشور‌ها به مشکل بر می‌خورند الان ما در شرایطی تصمیم می‌گیریم که قیمت‌ها زیر ۹۰ دلار است ومعلوم نیست که در نوامبر چه اتفاقی می‌افتد لذا زخم هرچه زود‌تر مداوا شود سریع‌تر التیام پیدا می‌کند.
وی تصریح کرد: کاهش قیمت‌ها برای کشور ما که به خاطر تحریم‌ها صادرات محدودی داریم اثرات زیان بار‌تر است.
*دچار کسری بودجه می‌شویم
نماینده سابق ایران در اوپک ادامه داد: دولت بودجه را با نفت۱۰۰ دلاری بسته که با این روند محقق نشده و مشکلاتی برای اقتصاد ما و بقیه کشورهایی که بودجه‌شان را با قیمت بالا بستند بوجود می‌آورد لذا کشورهایی مثل ایران که در بازگرداندن ثبات پیشرو بودند باید بیشتر تلاش کنند چون دچار کسری بودجه می‌شویم.
وی تاکید کرد: باید سعی شود زود‌تر اوپک را به تثبیت رسانده و دیگر کشور‌ها را با خود همراه کنیم و بخواهیم که اعضا انضباط بیشتری داشته باشند.
*بازگشت لیبی و عراق اوضاع را بد‌تر می‌کند
خطیبی تصریح کرد: در حال حاضر لیبی در حال بازگشت به تولید است در حالی که به ۱۰۰ تا۲۰۰هزار بشکه رسیده بود و درصدد است که به ۲میلیون بشکه برگردد عراق هم که صادراتش کم شده بود در حال بازگشت است لذا اگر کشورهای تولیدکننده جا باز نکنند روند نزولی ادامه پیدا می‌کند.
وی افزود: کشورهایی که تولیدشان را بالا بردند باید کاهش تولید داشته باشند چون نمی‌توانند خلا تولید یک کشوری را همیشه با افزایش تولید جبران کنند و علیرغم بازگشت این کشور‌ها به تولید نرمال همچنان تولیدشان را کاهش ندهند چون این قضیه باعث افت قیمت‌ها شده است.
خطیبی در ادامه گفت: یکی از روشهایی که می‌توان کشورهایی را که تعادل بازار را بهم می‌زنند در تنگنا قرار داد از طریق رسانه‌ها و فشار افکار عمومی است.
یادآور می‌شود؛ متوسط قیمت نفت اوپک در ماه جاری نیز کاهش یافته و به زیر ۹۰ دلار در هر بشکه و پایین‌ترین سطح از دسامبر ۲۰۱۰ تاکنون رسیده است.
گفتنی است؛ وال استریت ژورنال روز شنبه نوشته بود که سازمان کشور‌های صادر‌کننده نفت در گزارش ماهانه خود اعلام کرده که تولید نفت این سازمان در ماه گذشته روزانه ۴۰۲هزار بشکه افزایش یافته و به مجموع ۳۰ میلیون و ۴۷۰ هزار بشکه در روز رسیده است. این افزایش تولید به دلیل عرضه بیشتر از جانب عراق و لیبی عنوان شده است.
افزایش شدید تولید نفت اوپک در شرایطی است که تولید‌ نفت در دیگر نقاط جهان تحت تاثیر توسعه نفت شیل در آمریکای شمالی به سرعت رو به افزایش است.
این در حال۲۰ درصدی قیمت نفت برنت در سه ماه و نیم گذشته منجر شد.
عربستان سعودی اعلام کرده که تولید نفت خام خود را در ماه سپتامبر روزانه ۱۰۷ هزار بشکه افزایش داده در شرایطی که بسیاری از کشور‌ها امیدوار بودند که عربستان تولید خود را کاهش دهد.
آنچه از شواهد امر بر می‌آید تا کنون واکنش تاثیرگذاری برای حل این روند از سوی اعضا مشاهده نشده است و تنها ونزوئلا بحث جلسه را مطرح کرده است بطوری که بنا به گزارش روز شنبه بیزینس استاندارد رافائل رامیرز وزیر امور خارجه این کشور در یک کنفرانس خبری گفته بود که ما از جانب نیکولاس مادورو رییس جمهور ونزوئلا دستوراتی در این زمینه دریافت کرده‌ایم و قصد داریم با دیگر وزرا و دبیرکل اوپک برای برگزاری یک نشست فوری گفت‌وگو کنیم.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۶:۲۴ ق.ظ

دیدگاه


9 − چهار =