منابع بانکی مشکل سرمایه‌گذاری و اشتغال آذربایجان غربی را حل نمی‌کند

منابع بانکی مشکل سرمایه‌گذاری و اشتغال آذربایجان غربی  را حل نمی‌کند

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: از راه‌های تامین منابع برای سرمایه گذاری و اشتغال در مناطق مختلف استان آذربایجان غربی شناسایی مهاجران توانمند و کارآفرین در کشور و تشویق و ترغیب و دعوت از آن‌ها برای سرمایه گذاری در استان است. استان آذربایجان غربی ظرفیت‌های فراوانی به لحاظ ترانزیت کالا از خاورمیانه به کشورهای اروپایی را دارد و می‌تواند از این موقعیت هم برای رشد و توسعه اقتصادی خود و هم صادرات کالاهای ایرانی به خارج و ایجاد یک بازار مطمئن در منطقه فراهم نماید و با توسعه سرمایه گذاری گام‌های اساسی برای توسعه بردارد.
به تعبیری توسعه اقتصادی استان آذربایجان غربی مستلزم حل موانع جذب سرمایه گذاری است.
کاهش کارایی و نوآوری، افزایش هزینه مبادلات به تضعیف خلاقیت‌های تولیدی و در مجموع کند کردن فرآیند رشد اقتصادی استان منجر شده است. در عین حال، اشتغال‌ دولت‌ به‌ امور تصدی‌گری‌ و در حوزه‌های‌ خارج‌ از اقتدار و غیر مرتبط با وظایف‌ اصلی‌ آن‌، با ملاحظه‌ منابع‌ و توانمندی‌های‌ محدود دولت‌ موجب‌ گردیده‌ است‌ که‌ فرایند تصدی‌ امور حکومتی‌ دستگاه‌های اجرای استان تضعیف‌ شود.
یکی از مشکلات سرمایه گذاران آذربایجان غربی هماهنگ نبودن بانک‌های عامل با یکدیگر است، این مشکل برای سرمایه گذاران داخلی به دلیل ارتباطات قابل تحمل است اما سرمایه گذار خارجی را اذیت می‌کند و نبود هماهنگی و موازی کاری دستگاه‌ها از جمله عوامل دیگری است که در کندی جذب سرمایه گذاری موثر است و به جای اینکه بانک‌ها موتور محرکه تولید و سرمایه گذاری باشند به عنوان مانع سرمایه گذاری عمل می‌کنند.
از سوی دیگر بروکراسی شدید اداری و دیوان سالاری حاکم در بانک‌ها نیز مانند سایر دستگاه‌های اجرایی باعث شده تا روند سرمایه گذاری کند شود. همچنین بانک‌های عامل نیز در عمل تسهیل کننده امر سرمایه گذاری نیستند.
بانک‌ها به جای از میان برداشتن مشکلات ارزی، مالیاتی و گمرکی، به عنوان یکی از موانع سرمایه گذاری در اقتصاد کشور و استان مطرح هستند. کارشناسان اقتصادی معتقدند تهیه نقشه راه جذب سرمایه گذار در استان از نیازهای اساسی آذربایجان غربی است و با توجه به اینکه نقشه‌های ناحیه‌ای جامع تدوین شده و ملاک و معیار سرمایه گذاری در استان این نقشه است از این رو مرکز سرمایه گذاری استان باید بر اساس نقشه ناحیه جامع تدوین شده پیش رود و بانک‌های عامل را وارد میدان کند.
این در حالی است که باید جذب سرمایه گذاری از طریق پنجره واحد تجاری و بانک‌های عامل صورت گیرد و رسیدگی خارج از نوبت به پروژه‌هایی که نیاز به جذب سرمایه گذار دارند از برنامه‌هایی است که باید در اولویت کاری بانک‌های عامل قرار بگیرند و هر بانک نباید به صورت واحد سرمایه گذاری کند.
در زمینه معادن استان نیز ظرفیت‌های فراوانی وجود دارد و سرمایه گذاری در زمینه فرآوری و اکتشاف نیز باید جزء اولویت‌های کاری باشد.این در شرایطی است که حل موانع و مشکلات جذب سرمایه در استان وظیفه تمام دستگاه‌های اجرایی است و این امر کار گروهی و هماهنگ دستگاه‌ها را می‌طلبد تا شاهد توسعه همه جانبه اقتصادی استان باشیم.نبود رویه واحد و رویکرد حمایتی مسئولان دولتی، عدم حمایت حقیقی بانک‌های عامل از سرمایه گذارها و تسهیل نشدن ساز و کارهای اداری و مالیاتی برای حمایت از سرمایه گذار از موانع اصلی سرمایه گذاری از حیث منابع مالی در آذربایجان غربی است.از سوی دیگر؛ بانک‌های عامل در عمل تسهیل کننده امر سرمایه گذاری نیستند.
بانک‌ها به جای از میان برداشتن مشکلات ارزی، مالیاتی و گمرکی، به عنوان یکی از موانع سرمایه گذاری در اقتصاد استان مطرح هستند.این در حالی است که سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی نیز با مشکلات عدیده ای مواجه است و طبق گفته مسئولان این بخش، عدم تطابق اعتبارات تخصیصی با نیاز فعلی منطقه به لحاظ انجام عملیات آبخیزداری، عدم اعمال مدیریت جامع و یکپارچه در حوزه‌های آبخیز و پایین بودن سطح تعامل و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی دیگر با بخش آبخیزداری آذربایجان غربی در اجرای پروژه‌های عمرانی و نبود دیدی جامع‌نگر و هدفمند در برنامه‌های قبلی نسبت به مقوله آبخیزداری در تدوین برنامه‌های توسعه‌ای آذربایجان غربی از جمله چالش‌های پیش روی طرح‌های آبخیزداری است.
از سوی دیگر، تخصیص اعتبارات لازم متناسب با نیاز آذربایجان غربی به عملیات آبخیزداری و اهداف پیش‌بینی شده در برنامه پنجم توسعه، توجه افزون‌تر به موضوع آبخیزداری در برنامه‌ریزی‌ها کلان آذربایجان غربی و کشور و تأمین نیروی کارشناسی مورد نیاز از جمله راه‌حل‌های مورد نظر برای مرتفع ساختن چالش‌های مذکور است.این در حالی است که منابع بانکی به تنهایی قادر به حل مشکل سرمایه گذاری و توسعه اشتغال در این استان نیست.
یکی از مشکلات اصلی سرمایه گذاری و تولید در آذربایجان غربی تامین منابع مالی است، اما بی شک تنها با اتکا به منابع محدود بانکی نمی‌توان مشکل سرمایه گذاری و اشتغال را در برطرف کرد.به نظر می‌رسد که با آماده سازی طرح‌ها و پروژه‌های اولویت دار و دارای توجیه فنی و اقتصادی و تضمین سود معقول می‌توان سرمایه‌های کوچک مردمی را ساماندهی و به کمک فعالیت‌های مولد آورد.از سوی دیگر؛ یکی دیگر از راه‌های تامین منابع برای سرمایه گذاری و اشتغال در مناطق مختلف استان شناسایی مهاجران توانمند و کارآفرین در کشور و تشویق و ترغیب و دعوت از آن‌ها برای سرمایه گذاری در استان آذربایجان غربی است.
البته اولویت‌های کاری استان در حوزه سرمایه گذاری و اشتغال کمک به احیای ظرفیت‌های خالی واحدهای تولیدی موجود با آسیب شناسی واحدهای مشکل دار، احصای ظرفیت‌های بالقوه استان در بخش‌های مختلف اقتصادی برای سرمایه گذاری، استفاده از ظرفیت شرکت‌های دولتی و شبه دولتی برای اجرای طرح‌های دارای توجیه اقتصادی و دعوت از سرمایه گذاران توانمند بخش خصوصی است.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱:۴۵ ب.ظ

دیدگاه


نُه × 8 =