نماينده مردم خوي در مجلس شوراي اسلامي:

ممیز محوری عامل اعتراض فعالان اقتصادی است

ممیز محوری عامل اعتراض فعالان اقتصادی است

گروه خبر: نماینده مجلس یازدهم می گوید: ما تشخیص درست برای شناسایی مودیان مالیاتی در کشور نداریم و باید هر چه زودتر سامانه مودیان امور مالیاتی و پایانه های فروشگاهی راه_اندازی شود.
با راه اندازی این سامانه و اجرای دقیق آن، سازمان امور مالیاتی شاهد ورود به عرصه جدیدی از تحولات، تغییرات و اصلاحات بنیادین در شیوه مالیات ستانی شده است.در کنار راه اندازی این سامانه باید سامانه های حمایت از تولید و بازار و اصناف تدارک دیده شود. عادل نجف زاده، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ، درباره مشکلات و ضعف های موجود نظام مالیاتی کشور گفت: بحث پایدار مدیریت اقتصادی کشور از نظر هزینه، همان مالیات است. یکی از دغدغه های اصلی مجلس اصلاح نظام مالیاتی کشور است؛ زیرا یک الزام اساسی است. سیستم مالیاتی ما در حال حاضر هوشمند نیست و اعمال شیوه ممیز محور برای اخذ مالیات موجب اعتراض فعالان اقتصادی شده است. نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس یازدهم افزود: تشخیص درست درآمدهای مالیاتی و اینکه چه افراد و گروه هایی باید اعاده مالیاتی داشته باشند و بر اساس درآمدهایشان مالیات عمومی کشور را تامین کنند، در کشور هنوز به سرانجام نرسیده است. تشخیص مالیات در حال حاضر توسط ماموران مالیاتی انجام می شود که خود نوعی بی عدالتی و عدم شفافیت را به دنبال دارد.
عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه در حال حاضر آشفتگی زیادی در حوزه تشخیص مودیان مالیاتی و اخذ مالیات از آنها داریم، تاکید کرد: به عنوان مثال مالیات های کلان از کارت های پیله وری اخذ می شود، در حالی که دولت این کارت ها را به عنوان یک کارت معاش برای مردم مرز نشین تدارک دیده است. این مسئله نشان می دهد که تشخیص درستی در زمینه مودیان نداریم و مالیات به صورت ناعادلانه از مردم گرفته می شود. به گفته این نماینده مجلس یازدهم، ما تشخیص درست برای شناسایی مودیان مالیاتی در کشور نداریم و باید هر چه زودتر سامانه مودیان امور مالیاتی و پایانه های فروشگاهی راه اندازی شود. با راه اندازی این سامانه و اجرای دقیق آن، سازمان امور مالیاتی شاهد ورود به عرصه جدیدی از تحولات، تغییرات و اصلاحات بنیادین در شیوه مالیات ستانی شده است.
نجف زاده اعلام کرد که در کنار راه اندازی این سامانه باید سامانه های حمایت از تولید و بازار و اصناف تدارک دیده شود. عضو کمیسیون صنایع مجلس افزود: البته معتقدیم که در شرایط اقتصادی کشور باید به رویکردهای بین المللی نسبت به اقتصاد کشورمان توجه و بر ساماندهی اخذ مالیات در کشور متمرکز شویم. با این شیوه تمام مودیان مالیاتی دارای یک پرونده الکترونیک خواهند شد و کلیه اطلاعات مالی و مالیاتی آنها در این پوشه در معرض دسترسی خودشان و نظام مالیاتی خواهد بود. علاوه بر این فعالان اقتصادی مکلف هستند در این سامانه ثبت نام کنند و برای کلیه فروش های کالا و خدمات خود صورت حساب الکترونیکی منطبق بر استانداردهای سازمان امور مالیاتی را صادر کنند.
نجف زاده در ادامه هشدار داد که مالیات نباید ترمزی برای رونق تولید و کار اصناف و رشد و نمو اقتصاد کشور باشد. باید رصد و پایش جدی و دقیق د همچنین آمایش برای قوانین موجود در کشور که جلوی پرداخت عادلانه مالیات را می گیرد داشته باشیم. این نماینده مجلس یازدهم با بیان اینکه باید قوانین قدیمی در حوزه مالیات تنقیح شوند تا موانع اخذ مالیات در کشور برداشته شود، تاکید کرد: علاوه بر این مودیان مالیاتی در کشور باید درست و دقیق شناسایی شوند تا از آنها برای ایجاد درآمدی پایدار برای بودجه دولت استفاده کنیم. نجف زاده همچنین دهک های پایین جامعه، بازنشستگان، کارمندان، معلمان را گروه هایی معرفی کرد که با وجود دریافتی پایین مستقیم به دولت مالیات می دهند و گفت: در مقابل افراد زیادی هستند که در چرخه اقتصادی کشور خودشان را از زنجیره مالیات دهندگان پنهان کرده اند و اصلاح نظام مالیاتی کشور به دلیل همین موارد باید هر چه زودتر اتفاق بیفتد.
این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: با راه اندازی این سامانه بزرگترین اقدام اصلاحی وزارت اقتصاد برای رشد غیر تورمی اقتصاد کشور فراهم می شود. علاوه بر این با راه اندازی این سامانه شفافیت اقتصادی در کشور ارتقا می یابد و جریان کالایی قابلیت رصد پیدا می کند. به گزارش آراز آذربایجان به نقل از اقتصاد آنلاین،نجف زاده درباره اینکه آیا این سامانه می تواند امکان اخذ مالیات از سوداگران را فراهم کند؟ نیز گفت: با توجه به اینکه سامانه مودیان بر سامانه های متعددی اشراف دارد و بر صورت حساب های الکترونیکی صادر شده نظارت دارد امکان اخذ مالیات از سوداگران را نیز فراهم می شود. علاوه بر این این سامانه زمینه اخذ مالیات های تنظیمی را هم فراهم می کند.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۲ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۹:۵۸ ق.ظ

دیدگاه


هشت − = 5