مقررات زائد و موانع فعالیت بخش خصوصی اصلاح شود

مقررات زائد و موانع فعالیت بخش خصوصی اصلاح شود

آرازآذربایجان – وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: مقررات زائدی که فعالیت های بخش خصوصی را با مشکل مواجه ساخته باید اصلاح شود.
فرهاد دژپسند در پنجمین جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان غربی با بیان اینکه اصالت بخش خصوصی جزو آموزه های دینی ما است افزود: بعد از ابلاغ سیاست های اصل ۴۴ توسط مقام معظم رهبری، عملا نگاه منفی به بخش خصوصی از بین رفت و مسیر حضور پررنگ تر بخش خصوصی در اقتصاد کشور هموارتر شد.
وی با طرح این سوال که چرا بخش خصوصی تاکنون نتوانسته جایگاه واقعی خود را در کشور پیدا کند، افزود: برای محقق شدن سیاست های اصل ۴۴ و واگذاری امور به بخش خصوصی، هم دولت و هم خود بخش خصوصی باید مجدانه ایستادگی کنند و این مساله از مسائلی است که وزارت اقتصاد با جدیت پیگیری می کند.
وزیر اقتصاد تصریح کرد: معتقدیم که بخش خصوصی تماشاگر بازی نیست بلکه بازیگر اصلی است که باید وسط اقتصاد باشد بویژه در شرایط امروز که کشور با تحریم مواجه است بخش خصوصی باید نقش آفرینی کند و همانند واحد اجرای عملیات در جنگ عمل نماید.
دژپسند از واگذاری شرکت های بورسی نیز خبر داد و گفت: برای واگذاری سهام دولت در چند شرکت بورسی بخش خصوصی می‌تواند برای خرید به صورت انفرادی و یا تشکیل کنسرسیوم و به صورت جمعی اقدام کند.
وی همچنین گفت: وزارت اقتصاد بصورت شبانه روزی پیگیر اصلاح و حذف مقررات زائد است، در این زمینه از بخش خصوصی هم انتظار می رود موارد و مقررات زائد که لازم الاصلاح است را به وزارت اقتصاد اعلام کند.
وزیر اقتصاد و دارایی در ادامه از افزایش تسهیلات اعطایی توسط بانک ها خبر داد و گفت: امسال اعطای تسهیلات توسط بانک ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۳۵ درصد رشد داشته که دو سوم این تسهیلات برای سرمایه در گردش و کمک به تولیدکنندگان بوده است.
دژپسند اضافه کرد: اعطای تسهیلات به طرح های سرمایه گذاری با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی نیز در اولویت قرار دارد.
وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه براساس آخرین آمارها تراز تجاری مثبت است و نشان می دهد که برای افزایش صادرات غیرنفتی اهتمام جدی وجود دارد افزود: در خصوص ماده ۲۰ وزارت امور اقتصادی و دارایی با تقسیط و نرخ سود ۱۵ درصد موافق بوده و در این موضوع با وزارت صنعت، معدن و تجارت اختلافی وجود ندارد و به زودی این اصلاحیه به تصویب خواهد رسید.
دژپسند با تاکید بر این که بخش خصوصی برای حل مشکلات قانونی، جزئیات را به دولت اعلام کند، گفت: در ارتباط با مشکل سرمایه در گردش، تسهیلات اجرایی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۵ درصد افزایش دارد.
وزیر اقتصاد و دارایی خاطرنشان کرد: صادرات غیرنفتی در پنج ماه گذشته امسال نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ از لحاظ وزنی ۲۹ درصد رشد داشت.
وزیر امور اقتصادی و دارایی در بخش دیگری از سخنان خود به ظرفیت های آذربایجان غربی اشاره کرد و گفت: در آذربایجان غربی بهترین قابلیت ها و ظرفیت ها وجود دارد و این استان می تواند با بهره گیری از ظرفیت هایش به یک جهش اقتصادی بزرگ در کشور دست یابد.
دژپسند اضافه کرد: وجود منطقه آزاد ماکو، وجود گمرگات و پایانه های مرزی متعدد، ظرفیت های بی نظیر کشاورزی، معدنی و گردشگری و وجود صنایع تبدیلی از مهم ترین قابلیت ها و پتانسیل های استان آذربایجان غربی است که بهره گیری بهینه از این ظرفیت ها، توسعه پایدار را برای این استان بدنبال خواهد داشت.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۶ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۹ ق.ظ

دیدگاه


+ 2 = یازده