مقاومت اقتصادی چگونه محقق می‌شود

مقاومت اقتصادی چگونه محقق می‌شود

گروه اقتصادی: یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه »نظام مالیاتی هوشمند« گام بعدی برای افزایش قدرت ملی است، گفت: در جامعه باید تلاش کرد تا فعالیت‌های تولیدی به نفع مردم با کمترین مالیات و فعالیت‌هایی که با کمترین زحمت بیشترین درآمد را دارند با پرداخت بیشترین مالیات مواجه شوند تا قدرت مقاومت ملی کشور با افزایش کار تولید مولد افزایش پیدا کند. همایش بین‌المللی »مقاومت و جهان آینده؛ کنشگری فعال یا منفعل« در راستای تبیین جایگاه گفتمان مقاومت به‌عنوان یک کنش فعال در آینده جهان از ۱۳ تا ۱۵ دی ماه ۹۹ در قزوین برگزار می‌شود؛ از آنجایی که یکی از ابعاد مقاومت، »مقاومت اقتصادی« است با دکتر میثم پیله فروش فارغ‌التحصیل دکترای اقتصاد در این خصوص گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.پیله فروش اظهار کرد: اگر می‌خواهیم جامعه‌ای مقاوم داشته باشیم چاره‌ای نداریم که تک‌تک مردم مقاوم شوند چون مقاومت مردم باعث می‌شود که دولت هم بتواند در برابر فشارهای خارجی مقاومت داشته باشد. حال این سوال پیش می‌آید که مقاومت مردم به چه شکلی امکان‌پذیر خواهد بود؟ در پاسخ باید بگوییم که یک بُعد آن مقاومت اقتصادی است، مقاومت اقتصادی به معنای افزایش مقاومت اقتصاد ملی کشور در برابر تکانه‌های غیرقابل کنترل است.
وی با بیان اینکه »قیمت نفت« یکی از تکانه‌های غیرقابل کنترل است، افزود: در اقتصاد ایران به‌دلیل تحریم متغیر دیگری به نام مقدار صادرات نفت به موانع اضافه شده است که خارج از کنترل ماست. پس هر چه اقتصاد ملی در مقابل این ۲ متغیر مقاوم شود و قدرت انعطاف‌پذیری نسبت به تغییرات داشته باشد قدرت مقاومت ملی ما نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
عدم خام‌فروشی نفت یعنی چه؟
این کارشناس اقتصادی بیان کرد: مقام معظم رهبری سال‌ها به دولت‌های متعدد تذکر دادند که وابستگی اقتصاد ملی را به نفت کم کنید و یا از بین ببرید. منظور این نیست که درب چاه‌های نفت را ببندیم و هیچ استفاده‌ای نکنیم بلکه منظور این است که بتوانیم با تبدیل نفت به مواد پیچیده و با ارزش‌افزوده بالا در داخل، یک اشتغال پایدار دانش‌بنیان اساسی در کشور ایجاد کنیم و وابسته به خام‌فروشی مواد نفتی در کشور نباشیم چراکه خام‌فروشی ۲ آسیب دارد و آن این است که به‌دلیل تحریم‌ها قیمت و مقدار صادرات آن در اختیار ما نیست.وی متذکر شد: اگر ما به قوانین مصوب خودمان عمل می‌کردیم قدرت مقاومت اقتصادی ما بیش از این بود. در برنامه سوم توسعه، حساب ذخیره ارزی در کشور قانون شد، تا سال ۱۳۹۰ نزدیک ۱۹۰ میلیارد دلار از منابع به حساب ذخیره ارزی واریز شده بود که اگر این پول را در حساب ذخیره ارزی پس‌انداز داشتیم تحریم اول آمریکایی‌ها در سال ۱۳۹۱ بی‌اثر می‌شد.پیله‌فروش اضافه کرد: متأسفانه تا ۱۳۹۰ بیش از ۱۸۹ میلیارد دلار از ۱۹۰ میلیارد دلار ورودی به حساب ذخیره ارزی را مصرف کرده و عملاً قدرت مقاومت در برابر این فشار خارجی را از بین بردیم. همین اتفاق نیز برای صندوق توسعه ملی افتاد؛ میلیاردها دلار وارد صندوق توسعه ملی شده بود اما با شروع تحریم دوم آمریکا از سال ۱۳۹۷ عملاً منابع جدی در صندوق توسعه ملی وجود نداشت که اگر وجود داشت حتماً تحریم‌های آمریکا بی‌اثر بود.
وی عنوان کرد: شرایط اقتصادی کشور ما به گونه‌ای شده است که با افزایش قیمت ارز و نوسانات افزایش قیمت ارز معیشت مردم تحت تأثیر قرار می‌گیرد. نکته مهم دیگر برای افزایش قدرت مقاومت اقتصادی کشور، سیاست‌گذاری و قاعده‌گذاری به نفع عامه مردم است تا آن‌ها را توانمند کرده و معیشت آنان با افزایش قیمت ارز به خطر نیفتد.این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان داشت نوسان معیشت مردم را با قیمت ارز از بین ببریم، پاسخ داد: بله ما یک زیرساختی در کشور به نام کارت ملی هوشمند داریم که با آن می‌توانستیم خیال مردم را از دسترسی به نیازهای اساسی راحت کنیم تا با افزایش مقطعی قیمت‌ها تقاضای مردم افزایش پیدا نکند و فشار بیشتری به قیمت‌ها وارد نشود و هم دسترسی مطمئنی برای مردم ایجاد کنیم.
باید دسترسی مردم به کالاهای اساسی سهل شود
وی تصریح کرد: در حال حاضر میلیاردها دلار ارز ارزان برای واردات کالاهای اساسی اختصاص می‌دهیم تا کالاها به دست مردم برسد اما در این فرآیند کالا با قیمت ارزان به دست مردم نمی‌رسد چون حاضر نیستیم از این زیرساخت برای تضمین دسترسی مردم به کالاهای اساسی استفاده کنیم؛ به نظر می‌رسد با راحت کردن خیال مردم از دسترسی به کالاهای اساسی بخشی از قدرت مقاومت ملی را افزایش خواهیم داد.پیله‌فروش با اشاره به اینکه »نظام مالیاتی هوشمند« گام بعدی برای افزایش قدرت ملی است، بیان کرد: طبع سرکش آدمی همیشه به‌دنبال افزایش درآمد و سود با کمترین هزینه و زحمت است، هر نظام مالیاتی که بتواند این طبع سرکش آدمی را کنترل کند آن جامعه به رفاه خواهد رسید اما اگر جامعه‌ای نتواند این طبع سرکش را مهار کند حتماً جامعه دچار نوسانات عجیب و غریبی خواهد شد.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایسنا، این کارشناس اقتصادی در پایان یادآور شد: نظام مالیاتی ابزار هوشمندی در دست دولت‌های مقتدر است که می‌توانند فعالیت افراد را جهت دهند، با کاهش مالیات بر تولید می‌توان برای مردم انگیزه ایجاد کرد. در جامعه باید تلاش کرد تا فعالیت‌های تولیدی به نفع مردم با کمترین مالیات و فعالیت‌هایی که با کمترین زحمت بیشترین درآمد را دارند با پرداخت بیشترین مالیات مواجه شوند تا قدرت مقاومت ملی کشور با افزایش کار تولید مولد افزایش پیدا کند.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۵ دی ۱۳۹۹ ساعت ۲:۱۳ ب.ظ

دیدگاه


× 5 = بیست پنج