مغز ما چیزهایی را می‌بیند که خودمان نمی‌بینیم

مغز ما چیزهایی را می‌بیند که خودمان نمی‌بینیم

گروه خبر: مطالعات جدید نشان می‌دهد مغز انسان می‌تواند چیزهایی را ببیند که حتی خود فرد آن‌ها را نمی‌بیند؛ این یافته پژوهشگران آمریکایی بر خلاف مدل‌های پذیرفته شده از چگونگی پردازش اطلاعات بصری توسط مغز است.
به گزارش مهر، جی سانگوینتی مجری این تحقیقات از دانشگاه آریزونا می‌گوید: مغز برای پردازش ورودی بصری به سطحی از درک معنای آن کار می‌کند حتی اگر به طور آگاهانه اطلاعات ورودی را درک نکرده باشیم.
این پژوهشگران به شرکت کنندگان یک سری تصاویر سیاه نشان دادند که برخی از آن‌ها حاوی اشیا قابل تشخیص دنیای واقعی بودند که در فضاهای سفید بیرون تصویر اصلی پنهان شده بود.
امواج مغزی افراد شرکت کننده با استفاده از الکتروانسفالوگرام (EEG) مورد بررسی قرار گرفت. دانش‌پژوهان دریافتند وقتی افراد به اجسام نگاه می‌کردند این امواج از فعالیت مغزی برای پردازش معنا دار تصاویر حکایت می‌کند.
مری پترسون استاد روانشناسی و مشاور این تحقیقات می‌گوید: شرکت کنندگان در آزمایش‌های ما، تصاویر حاشیه ای را ندیده بودند با این حال فعالیت مغز آن‌ها به ما می‌گوید معنی این تصاویر پردازش شده است.
به گفته وی اما مغز این تصاویر حاشیه ای را به عنوان تفسیر نمی‌پذیرد و اگر تصاویر را از درک آگاهانه نپذیرد فرد هیچ آگاهی از وجود چنین تصاویر حاشیه ای نخواهد داشت.
پژوهشگران خاطر نشان می‌کنند این یافته‌ها این سئوال را مطرح می‌کند که چرا مغز می‌تواند پردازش کند معنی یک شکل وقتی یک فرد در نهایت نمی‌خواهد آن‌ها را درک کند.پترسون می‌گوید: نظریه های بسیاری می‌گویند از آنجا که پردازش مغزی انرژی بسیاری را صرف می‌کند مغز سعی می‌کند برای آنچه که قرار است درک شود وقت بگذارد و زمان برای پردازش صرف کند.
وی تاکید کرد: اما در حقیقت مغز تصمیم می‌گیرد که فرد می‌خواهد چه چیزی را ببیند و مغز همه اطلاعات را پردازش و بهترین تفسیر را تعیین می‌کند.نتایج این تحقیقات در نشریه علوم روان‌شناختی منتشر شده است.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۶ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۶:۱۸ ق.ظ

دیدگاه


− هفت = 1