معاون رئيس جمهور در اروميه :

معیشت جایگزین کشاورزی ضرورت رهاسازی حق آبه دریاچه ارومیه است

معیشت جایگزین کشاورزی ضرورت رهاسازی حق آبه  دریاچه ارومیه است

گروه خبر: معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده گفت: با حمایت از فعالیتهای صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی باید معیشت جایگزین در بخش کشاورزی آذربایجان در جهت کمک به رهاسازی حق ابه دریاچه ارومیه ایجاد کنیم.
به گزارش آرازآذربایجان ، معصومه ابتکار در مراسم افتتاح کانون فرهنگی اجتماعی عشایر در روستای چنقرالوی ارومیه اظهار کرد: بی‌شک بانوان نقش فراوانی در اشتغال پایدار بر عهده دارند.
وی با اشاره به سهم ۵۰ درصدی بانوان در تولیدات کشاورزی تصریح کرد: این در حالی است که به این مهم، کمتر اهمیت داده شده در حالی که بانوان سهم بسیاری در آن دارند.
معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده افزود: دولت دوازدهم نیز به کشاورزی و جایگاه روستا و نقش بانوان اهمیت فراوانی داده است.
وی با تاکید بر اینکه روستاها از اهداف توسعه پایدار کشور محسوب می‌شوند اظهار کرد: در این رابطه توجه به تمامی ابعاد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی روستایی در تمامی دستگاه‌های اجرایی مورد توجه قرار گرفته است.
ابتکار با اشاره به اهمیت بهینه‌سازی فعالیت‌های کشاورزی بیان کرد: کاهش مصرف آب، کاهش مصرف سموم و کود شیمیایی، توسعه فعالیت صنایع دستی و عشایری و ترویج فرهنگ بومی و سنتی در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با تاکید بر لزوم ترویج صنایع بومی در روستاها گفت: علاوه بر آن، روستاها به ویژه روستاهای آذربایجان‌غربی از ظرفیت‌های فراوانی در جذب گردشگر داخلی و خارجی برخوردار هستند.
معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده به لزوم آموزش در مدارس مناطق روستایی نیز اشاره کرد و افزود: در این رابطه نیز آموزش‌های تخصصی در رشته‌های مختلف برای یادگیری مهارت‌های زندگی و اشتغال ضروری است.
وی با اشاره به اینکه دولت با مراکز فنی و حرفه‌ای همکاری می‌کند بیان کرد: علاوه بر آن از مهارت‌های شغلی و زندگی روستایی نیز حمایت می‌کند.ایتکار تصریح کرد: علاوه بر آن، معاونت امور بانوان و خانواده ریاست جمهوری طرحی را برای حمایت از صندوق‌های اعتباری بانوان داشته و همکاری بسیار مطلوبی با وزارت کشاورزی دارد.
وی گفت: بی‌تردید هم اکنون حمایت از صندوق خرد، راهکار معیشت جایگزین بوده و باید به این مهم توجه داشت.
معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده با بیان اینکه هم اکنون بحث آموزش کشاورزی پایدار و سازگار با اقلیم و نیز کشاورزی سالم در کشور انجام شده است اظهار کرد: بی‌تردید آموزش زنان روستایی برای تولید محصولات طبیعی و سالم بسیار حائز اهمیت بوده و نقش فراوانی در جامعه و صادرات دارد.
معاون رئیس جمهور در اموربانوان باتاکید به بازگشت هرروستابه هویت خود گفت: بازگشت هرروستا به هویت قبلی خودباعث رونق کارو اشتغال ،توسعه روستاها ،جلوگیری ازمهاجرت به شهرها و جذب گردشگران داخلی و خارجی خواهد شد.
ابتکار ادامه داد: آذربایجان غربی ظرفیت های بسیار خوبی در آموزش تخصصی مربوط به مهارت های اشتغال روستایی دارد وهمکاری که معاونت امورزنان با سازمان فنی حرفه ای صورت داده موجب اشتغال واموزش زنان شده است.
وی خاطرنشان کرد:با توجه اینکه امروزه جامعه جهانی به محصولات ارگانیک توجه خاصی دارد، باید به آموزش زنان روستایی در تولید محصولات ارگانیک توجه شود تاهم باعث رشد اقتصاد وهم باعث سلامت جامعه شوند تا روستاها سر منشا تولید واشتغال شوند.
وی تاکید کرد: امروزه محصولات سالم کشاورزی مورد توجه بازارهای جهانی قرار داشته و در این زمینه توافق‌نامه‌ای با وزارت جهاد کشاورزی امضاء شده است و امسال اجرایی می‌شود.ابتکار با اشاره به اینکه طرح آموزش اهمیت آب و نحوه مصرف آن در حفاظت از دریاچه ارومیه از اواخر امسال در دو استان آذربایجان‌غربی و شرقی اجرایی می‌شود گفت: این طرح تا اردیبهشت ماه سال آینده به نتیجه می‌رسد.
معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده با اشاره به اجرای طرح تسهیل اشتغال پایدار روستایی گفت: بخش مهمی از این طرح به موضوع اشتغال زنان روستایی می‌پردازد و در این رابطه سهم بانوان و صندوق خرد زنان بسیار مهم است.
وی با تاکید بر لزوم توسعه صندوق‌های خرد زنان اظهار کرد: دولت دوازدهم نیز حمایت‌های لازم در این زمینه را انجام می‌دهد.
ابتکار تصریح کرد: بی‌شک سرمایه عظیم و توانمندی بالای بانوان و نیز پشتیبانی مردان می‌تواند شرایط پیشرفت و اعتلای جامعه و نیز شرایط امید و نشاط را بین آحاد مختلف مردم به ویژه جوانان تحصیل‌کرده به وجود آورد.
وی بیان کرد: امروز تمامی روستاها کشور سرمنشاء تولید و اشتغال هستند چون بهبود شرایط معیشتی جامعه می‌شوند.
معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده با اشاره به مسئله دریاچه ارومیه اظهار کرد: بی‌شک دولت با جدیت تمام مشکل بحران دریاچه ارومیه را دنبال کرده و در این زمینه نقش روستاییان و کشاورزان در مدیریت مصرف آب و کمک به حفظ دریاچه ارومیه بسیار حائز اهمیت است.
*متاسفانه احزاب در کشور ما تاثیر گذار نبوده و منحصر به انتخابات است
استاندار آذربایجان غربی گفت: متاسفانه احزاب در کشور ما تاثیر گذار نیستند و کارکرد آنها فقط منحصر به انتخابات استشهریاری در نشست احزاب و سمن های استان با محوریت گفتمان زنان و خانواده که با حضور ابتکار معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده که در محل استانداری ترتیب یافت بر نقش موثر زنان و خانم ها در مشارکت های سیاسی و اجتماعی کشور تاکید کرد.
استاندار آذربایجان غربی در ادامه به اشاره به تاثیر کم کارکرد احزاب در کشور ادامه داد: متاسفانه کارکرد احزاب در کشور جا نیافتاده و کارد آن بیشتر منحصر به انتخابات شده است.
وی ادامه داد: بسیاری از مردم و حتی فعالان احزاب و برخی از دبیران کل احزاب آشنایی چندانی با نقش حزب و جایگاه آن ندارند .
استاندار آذربایجان غربی همچنین به فعالیت سمن ها نیز اشاره کرد و افزود: سازمانهای مردم نهاد برعکس احزاب نقش موثرتری در فعالیت ها و توسعه سیاسی و اجتماعی جامعه دارند.
وی با مشکلات موجود در روند فعالیت سازمان های مردم نهاد نیز اشاره کرد و افزود: متاسفانه در روند فعالیت سازمان های مردم نهاد برخی از دستگاه های اجرایی استان همکاری مطلوبی ندارند و نیاز است در این زمینه دستگاه های اجرایی استان نقش فعالتری در رفع موانع و مشکلات سمن ها ایفا کنند. وی توسعه سیاسی و مشارکت مردم در عرصه های مختلف را از مهمترین برنامه های دولت تدبیر و امید عنوان کرد و افزود: شعار دولت تدبیر و امید توسعه سیاسی و اجتماعی درکشور است و در این زمینه مشارکت اقشار مختلف مردم و بخش خصوصی بسیار مهم و تاثیر گذار است.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۶:۳۵ ق.ظ

دیدگاه


− 4 = پنج