شهردار اروميه:

معضل کم‌سوادی با مشارکت دهیاران ارومیه رفع می‌شود

معضل کم‌سوادی با مشارکت دهیاران  ارومیه رفع می‌شود

گروه خبر: شهردار ارومیه گفت: معضل کم‌‌سوادی در ارومیه با همکاری دهیاران رفع می‌شود.
به گزارش آراز آذربایجان محمد حضرت‌پور در جلسه شورای آموزش و پرورش آذربایجان غربی، اظهار داشت: در حال حاضر طبق گزارش مقامات ذی‌صلاح با مسئله کم‌سوادی و بی‌سوادی تعدادی از مردم در ارومیه روبه‌رو هستیم، که دهیاران و اعضای شوراهای روستایی باید برای عبور از این وضعیت همکاری کنند.
وی با اشاره به اینکه از توان دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستاهای مناطق مختلف ارومیه باید استفاده کنیم، افزود: در ارتباط با کم‌‌سوادی و بی‌سوادی آمار و ارقام نگران‌کننده‌ای از سوی مسئولان ارائه می‌شود، که باید به دنبال چاره‌جویی بود.
حضرت‌پور با اظهار به اینکه شورای اسلامی روستاها از ساکنان بومی مناطق روستایی تشکیل شده است، ادامه داد: این اشخاص در مورد افراد کم‌سواد، بی‌سواد و باسواد اطلاعات جامع داشته و نسبت به مختصات مختلف محیط تسلط دارند، بنابراین از توان و ظرفیت این نهادها باید حداکثر استفاده را کرد.
وی با اشاره به اینکه ۵۶ درصد کم‌سوادها در مناطق روستایی ساکن هستند، ادامه داد: این معضل در روستاها جدی‌تر و بیشتر خود را نشان می‌دهد، بنابراین با اتکا به آماری متقن و مطابق با واقعیت باید برنامه‌ریزی کرد.
شهردار ارومیه با اظهار به اینکه این مسئله در عمران، آبادانی، سازندگی، مسائل فرهنگی و اقتصادی تاثیر مستقیم بر جای می‌گذارد، خاطرنشان کرد: باور ما بر این است که در مدیریت امور و پیشبرد برنا‌مه‌ها به مردم تکیه شود، پس باید جمعیت باسواد و توانمند داشته باشیم.
وی به کارگیری عزم ملی و مدیریت جهادی برای رفع این مشکل را خواستار شد و بیان داشت: آذربایجان غربی و ارومیه با دارا بودن تاریخ کهن و ریشه‌های قدیمی نباید در شمار استان‌های برخوردار از جمعیت کم‌سواد و بی‌سواد قرار گیرد، که این مسئله در شان مردم ما نیست.
حضرت‌پور با اظهار به اینکه نسبت به اهمیت موضوع و حساسیت آن در جامعه باید اطلاع‌رسانی صورت گیرد، خاطرنشان کرد: چنانچه مردم با اهمیت مسئله و تاثیر آن در مسائل شهری، مدیریت خانواده، اشتغال و سایر امور آشنا شوند، برای کاهش کم‌سوادی علاقه نشان داده و در کلاس‌ها اسم‌نویسی می‌کنند.
وی ایجاد انگیزه بین مردم و تشویق آن‌ها برای سوق یافتن به این موضوع را وظیفه فعالان عرصه رسانه دانست و خاطرنشان کرد: رسانه‌های جمعی اعم از صوتی، تصویری و مجازی باید نسبت به فضاسازی فکری در این زمینه گام برداشته و مشکلات ناشی از این معضل را بشکافند.
*نبود انگیزه برای سوادآموزی در آذربایجان غربی معضل بزرگی است
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی هم گفت: نبود انگیزه برای سوادآموزی به معضل بزرگی در آذربایجان غربی تبدیل شده است.
محمدرضا نجفی اظهار داشت: نبود انگیزه برای سوادآموزی و عدم‌احساس‌ نیاز برای یادگیری، خواندن و نوشتن به یک معضل در مناطق مختلف آذربایجان غربی تبدیل شده است، که باید برای رفع این مشکل گام برداشت.
وی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی در موضوع برخورداری از مردم کم‌سواد و بی‌سواد در شرایط نامناسبی قرار دارد، ادامه داد: برای عبور از این شرایط و چاره‌جویی به طور حتم تلاش می‌شود.
نجفی اضافه کرد: پیگیری، برنامه‌ریزی‌ و تلاش‌ها زمانی موثر واقع می‌شود، که بی‌سوادان به یادگیری احساس‌نیاز کرده و به آن راغب شوند.
وی وجود کودکان بازمانده از تحصیل در استان را معضل دیگری در این مقوله دانست و خاطرنشان کرد: آموزش بزرگسالان بی‌سواد و کم‌سواد زمانی حرکت سازنده و موفق به نظر می‌رسد، که جای آن‌ها به وسیله کودکان بازمانده از تحصیل پر نشود.
معاون سوادآموزی رئیس سازمان آموزش و پرورش آذربایجان غربی با اظهار به اینکه توانایی خواندن، نوشتن و روخوانی قرآن باید در نوسوادان فراهم شود، ادامه داد: چنانچه توانایی‌ها در افراد بی‌‌سواد ایجاد شود، دیگران برای یادگیری و حضور در کلاس‌ علاقه نشان می‌دهند.
وی با اظهار به اینکه توسعه علم و دانش در جامعه از ابعاد مختلف اعم از اقتصادی، فرهنگی، بهداشتی، درمانی و سیاسی نتایج مطلوبی به دنبال دارد، بیان داشت: برای پشت سر گذاشتن خلاء و شکاف ایجاد شده در استان، از توان و تخصص افراد مختلف استفاده شود.
نجفی اظهار داشت: نرخ کم‌سوادی و بی‌سوادی در استان، نباید به شکل‌گیری نگرش منفی نسبت به مردم این خطه منجر شود، چون این شرایط، معلول عوامل مختلف است.
معاون سوادآموزی رئیس سازمان آموزش و پرورش آذربایجان غربی اظهار داشت: در سال «اقتصاد و فرهنگ» باید عزم ملی و مدیریت جهادی برای رفع معضل بی‌سوادی به کار بست، که برای محقق شدن این موضوع دستگا‌ه‌های اجرایی، سازمان‌های مردم‌نهاد و رسانه‌های جمعی همکاری کنند.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۱ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۴:۴۳ ق.ظ

دیدگاه


4 × هفت =